Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
20. september 2003 - 23:31 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Access INSERT problemer

Hvad i helvede er der galt ??? :P
Jeg får SQL syntaksfejl i denne INSERT sætning...

public void input(String pPid, String pPtid,String pPost, String pBy, String pDag, String pMaaned, String pAar, String pKoebnr) throws SQLException
    {

    String executeThat = "INSERT INTO Minen (PID, PTID, Post, By, Dag, Maaned, Aar, koebnr) VALUES ('"+pPid+"','"+pPtid+"','"+pPost+"','"+pBy+"','"+pDag+"','"+pMaaned+"','"+pAar+"','"+pKoebnr+"')";
    //System.out.println(executeThat);
    statement.executeUpdate(executeThat);
    }
Jeg har tjekket formaterne i databasen og alle er sat til tekst...ligesom datatypen er String....syntaksfejl bah ... lol

Jeg må være newb :) har stirret mig helt blind på det... Håber I kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2003 - 23:36 #1
Kan vi få den præcise fejl ?

Og se output fra den println (som er udkommenteret) ?
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
21. september 2003 - 00:19 #2
jepsen, her er fejlen:

Foerste print:
==============

PID    PTID    Post    By      By      Dag    Maaned  Aar    koebnr
BCD1    PT3    2000    Frederiksberg  2      11      2003    0
Exception in thread "main" java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.createSQLException(JdbcOdbc.java:6958)
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.standardError(JdbcOdbc.java:7115)
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbc.SQLExecDirect(JdbcOdbc.java:3111)
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.execute(JdbcOdbcStatement.java:338)
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeUpdate(JdbcOdbcStatement.java:288)
        at mining.input(mining.java:62)
        at main.main(main.java:92)

//end fejl

Her er udskrift fra printen:

INSERT INTO Minen (PID, PTID, Post, By, Dag, Maaned, Aar, koebnr) VALUES ('INS1','PT21','1337','Kikser°d','20','09','2003','1')

/slash
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. september 2003 - 00:24 #3
prøv at lave By om til City eller noget andet

by er et mysql keyword .. så det kunne måske skabe problemer
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. september 2003 - 00:26 #4
og hvad er grundet til der står
By 2x

PID    PTID    Post  "By"    "By"      Dag    Maaned  Aar    koebnr
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. september 2003 - 00:26 #5
grunden*
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2003 - 00:46 #6
Hvis du er helt sikker på, at felterne er tekst, så må det være by.

Men jeg formoder at har fået oprettet feltet, så prøv og sæt det i
baglæns apostrofer:

`by`
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
21. september 2003 - 04:54 #7
jeg eksperimenter lige lidt, hvis by er problemet deler jeg ud.... tusind tak for hjælpen so far...
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
21. september 2003 - 05:10 #8
tusind tak for hjælpen gutter, vil i have nogle points så opret et svar.... jeg vågner nok ret sent imorgen - har lige været på max druk - hygge

/slash
Avatar billede simonvalter Praktikant
21. september 2003 - 06:45 #9
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2003 - 09:47 #10
svar