Avatar billede straszek Praktikant
20. september 2003 - 16:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

flere os'er på samme maskine

Davs

Jeg har en ny "ren" maskine. På den vil jeg gerne have installeret både win xp og redhat 9.0, således at jeg kan vælge ved opstart hvilket os maskinen skal starte op i.

Hvordan skal jeg gribe det an - hvad skal installeres først osv.

Søren
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. september 2003 - 16:32 #1
du skal instalerer windows først .. så redhat .. når man instalerer redhat får du så instaleret en bootloader og så kan du vælge mellem windows og linux under opstart.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
20. september 2003 - 16:34 #2
lytter med.. skal windows og redhat ligge på samme partision?
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. september 2003 - 16:36 #3
nej lav en partition til hver af dem.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2003 - 16:36 #4
Det nemmeste er at lave flere partitioner så de er adskilt, især hvis noget skal omformateres senere.
Avatar billede viciodk Praktikant
20. september 2003 - 16:51 #5
bertie -> Det er ikke et spørgsmål om hvad der er nemmest. Det er i det hele taget slet ikke muligt at installere RedHat Linux og Windows XP på den samme partition da de to styresystemer ikke benytter det samme filsystem.

straszek -> Du skal gøre som loadet skriver. RedHat og Windows XP skal have hver sin partition. Hvis du kun har én partition til rådighed skal du opsplitte den i to partioner - en til Windows og en til RedHat. Opsplitningen kan foretages ved at putte en Windows 98 startdiskette i maskinenen under opstarten og så skrive "fdisk" i DOS.

Når du har opsplittet din harddisk i to partionener, skal du genstarte computeren og så skal begge partitioner formateres med Windows 98 startdisketten: Skriv først "format C:" og så "format D:".

Genstart så computeren med din Windows XP CD i CD-rom-drevet og installer så Windows XP.

Derefter skal du så genstarte computeren med din RedHat Linux CD i CD-rom-drevet og så starter RedHat-installationen automatisk. Læg mærke til at du ikke installerer RedHat på den installation hvorpå der ligger Windows XP i forvejen, for så vil Windows XP blive overskrevet...

Under RedHat installationen kan du vælge at installere en bootloader og her kan du så installere GRUB eller LILO. Det burde være lige meget hvilken af disse du vælger at installere. Det vigtige er at du sætter den til at åbner under opstart af computeren, så man kan vælge om man vil installere Windows XP eller RedHat.

Spørg hvis du har yderligere spørgsmål :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. september 2003 - 18:00 #6