Avatar billede kaktussen Nybegynder
18. september 2003 - 23:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan indbygges hukommelse i et eksternt interfacekort (Br 847)

Endnu et spørgsmål om interfacekort til parallelporten.
Antaget at jeg anskaffer mig et Br 847 byggesæt med analoge og digitale indgange. Er det så muligt at indbygge en smule hukommelse i kortet således at dette kan registrere målinger der løber over lange tidsrum. Altså sådan at pc'en ikke skal køre dag og nat, men at man henter dagens informationer eks. en enkelt gang i døgnet. Jeg forestiller mig det ligesom når man henter billeder fra sit digitale kamera.
Jeg skal bruge interfacet til at måle ændringer i spændinger (temperatur) over tid og havde tænkt mig at anvende en digital signal processor der skal kunne programmeres til at gemme målinger med en vis frekvens (et par gange i timen).
Er jeg helt på afveje eller findes der et par enkle komponter man kan bygge ind i kortet som kan gemme informationerne og som pc'en forholdsvis smertefrit kan kommunikere med.
Kender nogen et diagram over situationen??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. september 2003 - 23:49 #1
Du har brug for en microprocessor. Den kan også have analoge ind og udgange. Har du mod på det findes der mange diagrammer på nettet, for eksempel på http://www.olimex.com/dev/index.html

Jeg ville vælge Texas MSP430 serien og programmere den i C ved hjælp af GNU værktøjerne. Mange vælger dog en PIC - fatter ikke hvorfor.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. september 2003 - 23:51 #2
Ooh, jeg ser lige at du påtænker at bruge en DSP. Den er mægtigt god til at regne på digitale filtre, men skal du bare opsamle nogle få langsomme signaler er det at skyde langt over målet. En microcontroller som MSP430 er langt simplere at have med at gøre.
Avatar billede kaktussen Nybegynder
19. september 2003 - 00:16 #3
Jeg kigger lige på det en gang
Avatar billede kaktussen Nybegynder
24. september 2003 - 18:15 #4
redhat9user>>
Du har været til stor gavn!!
Jeg har været på et hav af relevante side på nettet og har nu en AVR-microcontroler med protoboard liggende foran mig.
Kunne du ikke tænke dig nogle point??
Avatar billede redhat9user Nybegynder
24. september 2003 - 20:54 #5
Næh tak, jeg er gået kold. Point giver anledning til en masse ufred på dette site, så jeg afstår. Læg et svar og snup dem selv.

Jeg er glad for at du kunne bruge min kommentar.

AVR er også en af mine favoritter, men den bruger lidt mere strøm end Texas'en :o)
Avatar billede kaktussen Nybegynder
24. september 2003 - 21:31 #6
Ok, fred være med det - det skal heller ikke være ren kapitalisme.
Men altså tak for hjælpen