Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 20:58 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

installation af netkort

Altså, Jeg har et ASUS A7V8X bundkort, hvor der medfølger et onboard netkort...Hvordan installere jeg det på linux/debian ?

Netkortet: ASUSTeK/Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller

(har kernel 2.4.22) <-- det skulle åbenbart supporte netkortet ..Men hvordan kommer jeg videre efter at ha installeret den kernel ..?
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. september 2003 - 21:03 #1
check: dmesg
og se om den har fundet kortet

så kan du bruge:
ifconfig
til opsætning af ip m.m
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:03 #2
prøv om du kan finde den passende driver og vælge den i modconf ... køres som root
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:08 #3
hvis jeg prøver at lave en dmesg siger den:
kmod: Failed to exec /sbin/modprobe/ -s -k scsi_hostadapter, errno = 2 <- skulle det betyde noget ?

aneez: Hvad skulle den passende driver hedde ..?
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:12 #4
Har kigget på en anden artikel hvor der var en der havde det samme bundkort og samme problem som mig ...han fik at vide han skulle downloade driveren bmc5700 ...jeg har driveren..jeg skriver modconf og prøver at installere den..til sidst siger den installation failed..
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:17 #5
det der er din scsi/raid controller den ikke kan finde ud af...

jeg kan ikke finde noget om at 2.4.22 skulle understøtte det netkort men se på listen om der skulle være et netkort der hedder noget lignende bcm4400
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:18 #6
det er der ...
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:19 #7
/lib/modules/2.4.22/net/bcm5700.o: init_module: No such device
hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters
/lib/modules/2.4.22/net/bcm5700.o: insmod /lib/modules/2.4.22/net/bcm5700.o failed
/lib/modules/2.4.22/net/bcm5700.o: insmod bcm5700 failed
installation failed

går ud fra jeg skulle finde en anden driver ? nogen forslag ? bmc440?
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:22 #8
btw, http://packages.debian.org/unstable/misc/bcm4400-source.html <-- kunne tage et forsøg med den driver... i/du skal så bare guide mig igennem med installationen ...Hvordan jeg overfører driveren fra windows til linux osv..
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:33 #9
der står jo at den er indeholdt i 2.4.22 tjekker lige om jeg kan finde den på listen i kernen
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:40 #10
der er vidst en driver der hedder b44 med 2.4.22
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:40 #11
se om du har den
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:41 #12
hvorhenne skal jeg se det ? den viser den ikke i modconf ..
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:43 #13
er det en kerne du selv har compilet? så kan du compile den
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:45 #14
det er ikke mig der har compilet den ..det er en ven ..
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:49 #15
:(

well jeg syns ik lige jeg kan finde driveren i menu-config .. men jeg kan se at jeg har ihvertfald sourcen til den i min 2.4.22 source
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 21:56 #16
okay...hvad skal jeg gøre for at installere den ..?
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 21:59 #17
ja det er jo det... jeg syns ik jeg kan finde den på nogen af listerne i menuconfig, sikkert mig der er blind
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 22:01 #18
hmm...kan man så ik hente driveren manuelt fra den sti jeg gav dig, downloade den, og så overføre den til linux på en eller anden måde...?
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:03 #19
joew det kan man godt hehe... men har ik lige compilet en netværks driver på den måde der før :)
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 22:06 #20
hmm.....Hvad gør jeg så?!?!!?!
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:06 #21
dunno :(
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:08 #22
tror jeg har fundet et sted hvor du kan fixe noget ... kigger lige på det
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:18 #23
jo her er hvad du gør:

gå til /usr/src/linux (eller hvor din kernel source ligger)

og ret i .config med en editor, find linien der hedder:

# CONFIG_B44 is not set
til
CONFIG_B44=m

og gem filen

Kør nu først make modules og dernest make modules_install i diret

Det skulle gerne compile din nerkort driver som modul, du skulle nu gerne have den på listen under net i modconf, det er ikke nødvendigt at reboote :)
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 22:27 #24
jo, jeg har /usr/src/linux og /usr/src/linux/kernel men fatter ik lige hvor jeg skal finde den .config (.c?) og hvad der skal stå foran (sry men jeg er nybegynder) :)
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:31 #25
.config i /usr/src/linux

. foran et efter navn uden et for navn gør at den er skjult for en almindelig ls

bare åben den i nano eller hvad du bruger "nano .config"
Avatar billede z0unds- Nybegynder
18. september 2003 - 22:37 #26
trykker alt+w i nano...skriver "# config_b44" <-- finder dne ik ...den kan finde en config_b44 uden "#" men den er sat til =y (config_b44=y) <-- skal jeg bare rette den ?
Avatar billede aneez Nybegynder
18. september 2003 - 22:47 #27
hmm... hvis den står til y så er den allerede compilet ind i kernen og burde køre.

Prøv at sætte dit netværk op som forklaret på:

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/opsaetning-og-brug.html#OPSAETNING-NETVAERK

hvis det stadig ikke virker så prøv at ændre den til m og gør som beskrevet oppe over.

Jeg smutter i seng nu så hvis der er flere problemer så får du først et svar i morgen tidlig :)
Avatar billede z0unds- Nybegynder
19. september 2003 - 13:35 #28
du skulle vel ikke have MSN ?
Avatar billede z0unds- Nybegynder
19. september 2003 - 13:53 #29
Jeg har lige været inde og sætte den til =m ..(make modules og make modules_install) ..Ja den kommer med i modconf ..men det kan ikke bliver installeret... Og der kommer samme fejlmeddelelse som jeg skrev før..
Avatar billede aneez Nybegynder
19. september 2003 - 16:06 #30
jeg har icq... men jeg er løbet lidt tør for idéer :/
Avatar billede z0unds- Nybegynder
25. september 2003 - 20:21 #31
ok, tak for hjælpen anyways..