Avatar billede karmapolice Nybegynder
18. september 2003 - 17:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

sed - regular ekspressions

Jeg har nogle filer som jeg godt vil have lavet søg og erstat i med et bash shell script:
cd WORK
for fl in *.vhd; do
cp $fl ../WORK2/$fl.old
sed 's/x/y/g' ../WORK2/$fl.old > ../WORK2/$fl
rm -f ../WORK2/$fl.old
done

...så langt så godt, men hvad nu hvis jeg vil erstatte funktionskald af en bestemt slags til funktionskald af en anden slags:

f.eks. erstattes
x(ukendt_navn_på_variabel)
med
y(konverter(ukendt_navn_på_variabel))

I det nye udtryk skal der være en ekstra parentes til sidst efter variablen. Kan regExp/sed overhoved klare dette?
Avatar billede venne Nybegynder
19. september 2003 - 08:33 #1
Prøv med denne sed:

sed 's/x(\([^)]*\))/y(konverter(\1))/g'

Den virker ikke hvis der er parenteser inde i parameterlisten, men sålænge det kun er en variabel går det vist.
Avatar billede karmapolice Nybegynder
19. september 2003 - 10:23 #2
Det var sgu sejt nok, virker perfekt. Jeg har i øvrigt udvidet den lidt da jeg i nogle tilfælde har en talparameter ekstra som ikke er nødvendig mere:
sed 's/x(\([^)]*\), [0-9]*)/y(konverter(\1))/g'