Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2003 - 14:15 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Asp-kode, når 2 valgmuligheder til en tabel i access-databasen

Hej eksperter

Jeg har en database, hvor man har mulighed for at markere et sommerhus for ledig eller udlejet. Systemet er sådan, at tabellen i databasen (tabelnavn: Ledigt) er sat til, at hvis ledig så er værdien "checked" og hvis udlejet, så bare blankt. På "indtastningssiden", prisreg.asp, har jeg sat følgende værdier for ledig og udlejet:

<input type="checkbox" name="Ledig" value="checked">
<input type="checkbox" name="Udlejet" value="">

Jeg har nu lidt problemer med at få det sendt til databasen via prisreg2.asp. På denne side har jeg indsat følgende:

Ledig = Request.form("Ledig")
Udlejet = Request.form("Udlejet")

Nu mangler jeg bare nogle sætninger, som fortæller databasen, om der er valgt ledig eller udlejet - vel noget med, at "hvis markeret ledig, så skal tabelnavnet "Ledigt" få værdien for ledig (altså "checked") og hvis i stedet markeret udlejet, så skal skal tabelnavnet "Ledigt" få værdien for udlejet (altså være blankt).

Hvordan skal jeg lige kode disse sætninger?

På forhånd tak.
Avatar billede overchord Nybegynder
18. september 2003 - 14:46 #1
Hmm jeg ville lave det som en select paa websiden istedet og sende vaerdien.
<FORM METHOD="post" ACTION="din.asp">
<SELECT NAME="ledig">
<OPTION>"Ledig"
<OPTION>"Udlejet"
</SELECT>

<INPUT TYPE="submit" VALUE="Opdater">

Derefter kan du paa din asp-side lave
betinget opdatering. Princip kode:

Hvis request.form(ledig) = ledig saa
Send vaerdien 1 til feltet
eller
send vaerdien 0 til feltet

Haaber det hjaelper lidt.
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2003 - 14:48 #2
Super - jeg vil prøve det af i morgen. Tak for hjælpen!
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2003 - 14:49 #3
Hov, hvorfor kunne jeg ikke give dig nogle point?
Avatar billede overchord Nybegynder
18. september 2003 - 14:50 #4
Det er fordi jeg kun lagde en kommentar. Men jeg har jo ikke rigtigt givet dig noget asp-kode. Virker det? Ellers vent med point :-)
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2003 - 14:51 #5
Ok - vender tilbage, når jeg har afprøvet det!
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
18. september 2003 - 23:55 #6
Jeg har været ved at kigge på det, men kan desværre ikke få det til at virke. Er der nogle, som kan give en mere nøjagtig asp-kode?
Avatar billede doeboy Nybegynder
19. september 2003 - 10:51 #7
har selv en ligende funktion på en mine sider  hvor den checker det ene form felt  og hvis det er tomt  henter den så den andet felt  noget ligesom det her kan du måske bruge ?

Ledig = Request.form("Ledig")
If ledig  = "" then ledig = request.form("udlejet")

altså hvis request.form("ledig") er tomt  henter den udlejet istedet for
også måske et status felt i din database
og giv din form values  ledig  og udlejet
Avatar billede doeboy Nybegynder
19. september 2003 - 10:53 #8
koden fra overchord

<FORM METHOD="post" ACTION="din.asp">
<SELECT NAME="ledig">
<OPTION>"Ledig"
<OPTION>"Udlejet"
</SELECT>

skal vidst rettes  til

<FORM METHOD="post" ACTION="din.asp">
<SELECT NAME="ledig">
<OPTION value="ledig">Ledig</option>
<OPTION value="udlejet">Udlejet</option>
</SELECT>
Avatar billede overchord Nybegynder
19. september 2003 - 11:00 #9
Hvis du bruger dne kode jeg gave dig for at lave formen paa en normal HTML side skal du saa oprette din.asp. Du er nok noed til at have noget mere info end bare udlejningsstatus, f.eks et id nummer. Hvis vi anatager at du ogsaa har et ID nummer bliver det noget i retning af:

'Opret connection her

Id = request.form("ID")

strsql = UPDATE Din Tabel SET Ledigt =" & request.form("ledig") & "WHERE TabelID = " & request.form("ID")

conn.execute (strsql)
Avatar billede mettecarsten Nybegynder
19. september 2003 - 13:27 #10
Det lyder virkelig meget fornuftigt. Jeg vil her i weekenden afprøve mulighederne. Har fordelt pointene - endnu engang tak for hjælpen.