Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 10:42 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

PHP i flash?

Hey... sidder lige og roder med noget flash!
Jeg kan finde ud af php og mysql og lidt flash....

Og kan derfor godt tænke mig at få en php side ind i en flash movie... Jeg har søgt på google og ikke fundet nogen eksempler der kunne hjælpe mig på vej. Så jeg skal have en simpel forklaring/eksempel!

Jeg har en flash movie... Jeg har lavet et textfield, og sat den til dynamic tekst og multiline.. Og ikke andet!

I min php fil skal jeg (bare for at lave et let eksempel)
bare skrive et echo ud... altså fx teksten echo 'dette er en test';

Dette skal så blive udskrevet i min tekstbox i flash...

Hvis i gider beskrive med eksempler og forklaring hvordan jeg gør dette....

Evt. smide filerne op... altså .php .fla .swf

På forhånd mange tak! Jeg ved det sikkert er let, men jeg kan ik lige gennemskue det! : )
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 10:56 #1
<?php

print "&variabel=hej dette er en test&variabel2=her er en anden test";

?>

Og så inde i flashen :

n = new loadVars();
n.onLoad = function(s){
if(s){
// juhu vi er inde!!!
}else{
// ej sgu virkede hat??¤%&/¤#%#
}
n.load("MINPHPFIL.php?ran"+random(99999));

så kan du altid finde variablerne igen med :

n.variabel - n.variabel2 osv.

/Nikolaj
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 11:01 #2
jeg ville sq være taknemmelig hvis du lige smed et par filer op som eksempel!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 11:06 #3
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 11:15 #4
også php filen plz.....
og hvad skal ?ran"+random(99999) gøre godt for ?

og resten er jeg egenlig også i tvivl om hvad gør godt for... Måske lidt forklaring til dit script ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 11:32 #5
PHP filen har jeg jo skrevet til dig.

random er for at php´en i caches.

/Nikolaj
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 11:41 #6
det virker ikke!!!! :\\\\\\\\
hvad gør jeg galt!!! :?

http://www.team-hto.dk/base4000/php_flash_test/flash-php.zip
kig lige på det og se hvad jeg gør galt...

Tak
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 11:45 #7
Så lav funktionen om til :

n = new loadVars();
n.onLoad = function(s){
if(s){
// juhu vi er inde!!!
mitTekstFelt.text = this.variabel1;
mitTekstFelt2.text = this.variabel2;
}else{
// ej sgu virkede hat??¤%&/¤#%#
}
n.load("tis.php?ran"+random(99999));

Så virker det ihvertilfald.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 12:11 #8
Gik du helt kold?
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 12:20 #9
lidt.....
dvs ved hver eneste variabel man skal skrive ud skal man skrive &varnavn = det om skal skrives....

Der er ik en nemmere måde ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 12:22 #10
Det kommer jo an på hvordan du har dine variabler i php - Det er f.eks ganske nemt at lave en løkke og løbe dem igennem fra en database.
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 12:38 #11
Det jeg mener er.... AT normalt har man jo en php side som laver diverse outputs... med echo osv.

Er det ikke muligt at bare "include" php siden og få den til at udføre siden, med alle de ting der nu skal laves til output?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 12:42 #12
Du kan gøre fuldstændigt som du lyster - Bare outputtet bliver i stilen

"&variabel=hej dette er en test&variabel2=her er en anden test
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 12:42 #13
uden " først
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 13:06 #14
Og et svar
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 13:42 #15
Hmmm... okay!!
Men det er jo så rimelig besværligt.

Er det ikke muligt at bare proppe alt output fra php filen ind i tekst feltet?

Altså jeg har en php-fil som udfører en masse... Og har en masse output!
Det vil jeg have derind, kan det ikke lade sig gøre ?  istedet for man skal loade variabler... Så bare eksekvere php filen, og proppe outputtet ind i tekstfeltet i flash ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 15:21 #16
Hvis du viste hvad du ville have ind kunne man måske finde en løsning...
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 17:45 #17
Det er jo ligemeget hvad jeg vil have ind....
Det er alt outputtet fra .php filen...

Det må da ku lade sig gøre!
Det er jo pisse besværligt at man skal definere varibel ved hvert output
Avatar billede mat Nybegynder
18. september 2003 - 18:19 #18
Jeg forstår overhovedet ikke hvad du mener? Hvis du bare vil have en hulens masse tekst fra eksempelvis en database ind i et enkelt tekstfelt laver du bare een lang tekststreng knyttet til een variabel:

print "variabel=en herrelang streng her....yadayadayada osv osv"

Du kan IKKE include php i flash.

Nikolaj skriver jo bare som han gør for at illustrere hvordan man får flere variabler med ad gangen.

Og det er bestemt ikke ligemeget hvordan du vil have dit output fra php, man kan jo sagtens lave det lidt rask, men det kommer helt an på den konkrete problemstilling.

-mat
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 19:22 #19
Jeg forstår godt at man skal putte "en herre lang streng" ind i en varibel...

Jeg kunne bare godt tænke mig at få alt det output som der kommer fra php filen ind i flash...

Så man fx bare kan skrive
print "en herrelang streng her....yadayadayada osv osv"
istedet for
print "variabel=en herrelang streng her....yadayadayada osv osv"

Forstår du nu ?
Avatar billede mat Nybegynder
18. september 2003 - 19:46 #20
jeg forstår hvad du mener, men jeg forstår ikke hvorfor det er "pisse besværligt"?

Og hvis du gjorde sådan hvordan ville du så finde din streng i flash når der ikke er noget der peger på den?

(men jeg er selvfølgelig heller ikke php-programmør?)

-mat
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. september 2003 - 20:14 #21
øøøh altså... jeg ville ikke finde nogen streng, jeg ville bare udskrive indholdet af php filen i mit tekstfeld!

men okay, hvis flash folkene ikke er nået så langt i deres tankegang inu, jah såå ved jeg sq snart ikke hvor fedt det i virkeligheden er :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. september 2003 - 21:38 #22
Hold da op du er en opblæst nar. Jeg beder om en uddybning for at finde den bedste løsning til dig og du blæser straks til angreb og farer i flint.
Avatar billede mat Nybegynder
18. september 2003 - 23:39 #23
cyfer > jeg tror nu flashfolkene er godt nok med i deres tankegang. Men jeg kan have min tvivl om hvorvidt du er med?

-mat
Avatar billede cyfer Nybegynder
19. september 2003 - 08:31 #24
1... blæser ikke til angreb!
2... jeg prøver bare at få jeg til at fatte at jeg i mit php script ikke gider definere hvert eneste output jeg har til en variabel! Da det er utroligt upraktisk.

mat, det kan jeg så ikke svare på hvorvidt de er kommet til at integrere php ordenligt i flash... men som jeg kan se er de ikke kommet vildt langt ?

Prøv at slappe af okay! Kan ikke lige se hvordan jeg skulle have formuleret mig anderledes... Jeg har op til flere gange bedt om en løsning hvor alt outputtet automatisk bliver smidt ind i den definere textfield fra min php fil som bliver eksekveret!
Avatar billede mat Nybegynder
19. september 2003 - 10:04 #25
integrere php i flash? Det ene er jo serverside det andet clientside. Det er to helt forskellige teknologier.

Jeg synes nu at det er blevet ret nemt at hente variabler fra serverside scripts til flash.

Hvis du nu blev en kende mere konkret om hvad der konkret er dit problem så kunne det måske fikses - men hovedløst at konstatere at "flash bare ikke er oppe på noderne" er dumt.

Der er unægtelig en hel del "flashfolk" på verdensplan der opererer med databasedrevne dynamiske flashsites ;)

-mat
Avatar billede cyfer Nybegynder
19. september 2003 - 17:03 #26
jamen bliver du ved... hvad kan jeg sige mere konkret end at jeg skal have alt output fra php filen ind i en tekstbox i flash.... uden at skulle definere hvert output i min php fil til forskellige variabler...

til: "integrere php i flash? Det ene er jo serverside det andet clientside. Det er to helt forskellige teknologier."
wow... det er html sørma også, og det er vidst da en del nemmere, eller hva' ... nå!

Prøver at skære det ud i pap så!

Forestil dig jeg har min
pap.php, som indeholder:
<?
echo 'nææææ... se her er noget pap';
?>

Jeg har så min flash fil, med en tekstbox som bliver kaldt for "papbox"... Her skal alt outputtet fra "pap.php" smides ind i.... Altså:
nææææ... se her er noget pap

Uden at jeg i min php fil skal lave noget om....

---
Med mange venlige og kærlige hilsner CyFeR^  :)
Avatar billede fangel Nybegynder
19. september 2003 - 17:11 #27
cyfer => knock your self out : http://dk.php.net/manual/en/ref.ming.php

et PHP modul til at generer Flash sider!

---

den eneste anden mulighed er at gøre som nickolaidu (han ved faktisk hvad han snakker om) siger du skal gøre!

PHP -> HTML er nemmere end PHP -> Flash af den grund at PHP jo står for 'PHP : Hupertext Preprocessor' - altså en 'Før HTML proces' - dvs at PHP er lavet til at generer HTML, ikke til at genere Flash

grunden er jo netop at Flash skal kunne virke med alle tænkelige sporg - inkl. at indkludere .txt filer

---

Nickolaidu & Mat => hold ud - på et tidspunkt siver det vel ind

_NOTE: stand-clear, ønsker ikke at chikanere nogle

Morten
Avatar billede mat Nybegynder
19. september 2003 - 17:22 #28
Det er muligt at det siver ind en dag, men jeg gider ikke vente på det...
Avatar billede burgermann Nybegynder
03. september 2004 - 19:24 #29
Heh. Jeg leder efter også en måde at kombinere flash og PHP.
I mit eksempel vil jeg frygtelig gerne lave en lysavis der viser indhold fra en database i min flashfilm. Problemet er, at hele indholdet af lysavisen skifter efter få sekunder og bliver erstattet af en ny tekst. Teksten i lysavisen vises live netop som det er skrevet.

Og hvordan gør man lige det. HTML er jo statisk og det samme er FLASH, hvad angår dataoverførelser på server/client basis. Så det kan man altså ikke. Live ihvertfald.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. september 2004 - 20:19 #30
http://www.eksperten.dk/spm/536026  - Det holdt ikke en dyt.