Avatar billede jxnnes Nybegynder
18. september 2003 - 02:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

2pc, hub og adsl router fra cisco HJÆLP

Hej eksperter

Jeg har lige invisteret i en bærbar der kører med XP HE og har i forvejen et gammelt hakkebrat der kører 98, jeg har købt en hub for a de begge ku komme på nettet og det kan de, men de kan ikke se hinanden....

Jeg ku godt tænke mig en trin for trin vejledning...
På forhånd tak Jxnnes....
Avatar billede flowerdead Nybegynder
18. september 2003 - 02:36 #1
1. Kan du pinge fra den ene maskine til den anden (tjekker at der fysisk er "hul igennem")?

2. Hvis ja, check at PCerne er tilknyttet samme arbejdsgruppe.

3. Sørg for at evt firewall på begge maskiner tillader identifikation på netværket.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 08:21 #2
Prøv at køre ipconfig på begge maskinerne i en dosprompt.
Så kan du se deres ipaddresser og undernetmaske.
Skriv dem her, så vi kan se om de er på samme undernet.

Hvis de ikke er det, er du nødt til at tilføje ipx/spx protokollen for at få dem til at se hinanden.

Andre forudsætninger er at fil og udskriftsdeling for microsoft netværk skal være installeret samt at der skal være delt mindst 1 drev eller folder, samt at de skal være i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 08:24 #3
Glem ovenstående del mht om de er på samme undernet. Jeg havde misset at du havde router på trods af at det står i overskriften, så selvfølgelig er maskinerne på samme undernet.
Avatar billede dimmer27 Nybegynder
30. oktober 2003 - 09:22 #4
Du kan ikke få din 98 til at finde din XP da de kører 2 forskellige filsystemer. win 98 kører FAT32 og din XP kører NTFS, det nye filsystem kan godt snakke med de ældre, men det gamle kan ikke snakke med det nye. Dette har noget med måden at XP skriver filerne til harddisken på er forskellig fra 98's måde.
Som du sikkert ved er de fleste ting bagudkompitible men det er en umulighed at lave noget forudkompitible... da at den nye teknologi jo ikke er lavet endnu..
Undskyld de dårlige nyheder.
Avatar billede dimmer27 Nybegynder
30. oktober 2003 - 09:27 #5
Du vil dog godt kunne komme til at se begge computere i netværket, men win 98 skal have samme bruger og pass som din XP har så har du en mulighed for at kunne logge ind på den... jeg er dog ikke sikker på dette virker altid, men har lavet det med succes derhjemme
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. oktober 2003 - 09:47 #6
dimmer27 >> da vi snakker netværk, er filsystemet hamrende ligegyldigt. Det er usynligt for en klient om værten kører fat16, fat32 eller ntfs. Det du skriver gælder kun for dual bootsystemer, hvor begge styresystemer skal tilgå den samme harddisk, ikke i netværk hvor hvert styresystem kører på hver sin harddisk.