Avatar billede ulle55 Nybegynder
17. september 2003 - 20:51 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

By og post nr

Jeg har hentet en db fil med alle byer og post numre i DK. Jeg vil gerne at man kan indtaste byen, og der så automatisk bliver indsat post nummer. Jeg kan sagtens gøre det omvendt, men det er ikke godt nok.
Avatar billede mugs Novice
17. september 2003 - 20:54 #1
Du kan gøre det med en DLook Up.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
17. september 2003 - 20:54 #2
Du skal bare lave en relation,mellem tabellerne
Avatar billede henrik13 Nybegynder
17. september 2003 - 20:55 #3
Jeg kan lave en demo af det..
Avatar billede mugs Novice
17. september 2003 - 20:56 #4
Indsæt dette i feltets BeForeUpdate:

Dim Stringsearch As String
Stringsearch = Me!By
Me!Tekst4 = DLookup("[Postnr]", "POSTNRTABEL", "[By]='" & Stringsearch & "'")
Avatar billede mugs Novice
17. september 2003 - 20:56 #5
henrik13 -> Der må være relationer mellem tabellerne, idet "det omvendte fungerer"
Avatar billede henrik13 Nybegynder
17. september 2003 - 20:59 #6
Ja. Lav en exyra post tabel hvor relationen er by til by, og stadig en til mange.
17. september 2003 - 21:01 #7
Jeg plejer at benytte 2 kombobokse, således at brugeren selv kan vælg om han vil taste postnr eller by.

I din tabel, behøver du jo kun at gemme postnr, da du altid entydigt kan finde det tilhørende bynavn.

Derfor skal dine 2 kombobokse begge have "postnr" som kontrolelementkilde.
Begge skal have 2 kolonner og begge skal have din postnrtabel som rækkekilde.

Eneste forskel er at den ene komboboks skal have angive 0cm i listebredde.

Prøv det...
Avatar billede terry Ekspert
17. september 2003 - 21:02 #8
Ulle55>Normally you would use the postnummer as the primary key in your postnummer/by table. The post nummer would then be the foreign key in for example your contacts table. So you would NORMALLY select the post nummer from say a combo and IF you use a query where you have a relationship to the postnummer/by table the by would be displayed automatically. If you MUST choose the by then I suggest you make a combo using the combo wizard. Select the post number and by fields from your table. The post number will need to be the BOUND column and the By will be the visible column. When you choose the by the post number will be placed in the foreign key field.

Hope that all makes sence.
Avatar billede ulle55 Nybegynder
17. september 2003 - 21:22 #9
Jeg kan ikke lave en relation by til by, da den brokker sig over at primær felt ikke har et unikt indeks.

->Henrik13: vil du prøve at lave en demo af det?
17. september 2003 - 21:40 #10
Ulle, har du en emailadr.?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2003 - 21:43 #11
Du skal vælge efter by, da et postnummer sagtens kan dække flere forskellige bynavne.
17. september 2003 - 21:45 #12
el Barto->Sludder! Et postnr kan kun dække over ÉN by, mens en by sagtens kan have flere postnumre (København har vel f.eks. omkring 100)
Avatar billede mugs Novice
17. september 2003 - 21:50 #13
Enig med thomasjepsen. el Barto > Du taler om postdistrikter:

6500 Vojens

Over Jerstal
6500 Vojens

Neder Jerstal
6500 Vojens

Hvor Jerstal er postdistriktet, medens Vojens er en by med kun eet postnr.
Avatar billede whatever Nybegynder
17. september 2003 - 21:51 #14
København K dækker over 287 posnumre.
Avatar billede ulle55 Nybegynder
17. september 2003 - 21:57 #15
ja det har jeg da mortenu@hotmail.com
Avatar billede henrik13 Nybegynder
17. september 2003 - 21:57 #16
Er lavet,  læg din email, eller skriv til mig på:
oz1bua@wanadoo.dk
Avatar billede henrik13 Nybegynder
17. september 2003 - 21:58 #17
Er sendt
Avatar billede hittman Nybegynder
17. september 2003 - 22:11 #18
thomasjeppesen's udgave er den mest simple og elegante - no bullshit - to ens felter der vises forskelligt. Vælg den da den altid virker og du slipper for at skulle programmere.
18. september 2003 - 08:46 #19
Du er en klog mand, Hittman :o)
Avatar billede terry Ekspert
23. september 2003 - 10:20 #20
where are we with this question?
Avatar billede ulle55 Nybegynder
23. september 2003 - 10:36 #21
tak thomas, det virker perfekt
23. september 2003 - 10:37 #22
selv tak :o)

Og tak, terry ;o)
Avatar billede terry Ekspert
23. september 2003 - 12:09 #23
:o)