Avatar billede sk-man Nybegynder
17. september 2003 - 13:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

.NET program uden framework

Hvordan får man et .NET program til at køre på en computer uden .NET framework?

Eks. Jeg har udviklet en lille PC applikation, men kan ikke køre den på min win98 maskine da den ikke har .NET framework.
Avatar billede taxdaddy Nybegynder
17. september 2003 - 13:44 #1
Du kan ikke få en computer til at køre en .Net app uden framework installeret. Men du kan godt installere framework på en win98.
Avatar billede roo104 Nybegynder
17. september 2003 - 13:48 #2
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 13:59 #3
Dette har efterhånden været oppe en del gange herinde og indtil videre kan det ikke lade sig gøre. Dog lader det til at microsofts forsknings afdeling har færdigudviklet en compiler kaldet bartok[1] der kan gøre det ønskede men så vidt jeg kan se deler de den ikke med os :(

Men du kan jo få en lille distribuerbar version af .NET frameworket som du kan smide afsted sammen med dine projekter, så jeg kan ikke se hvor problemet ligger i dette.

[1]: http://research.microsoft.com/act/#projects
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 14:04 #4
Moonduck: Du mener vel "lille" og ikke lille :-)
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 14:20 #5
Odegaard: Øhhh.. Jeg er bange for at du lige tabte mig
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 14:45 #6
21mb mener jeg ikke er at betragte som lille (men jeg sammenligner jo også med de hedengangne vbrunXXX.dll dage)
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 14:49 #7
Odegaard: Så kan du jo tage mono(http://www.go-mono.net/) den fylder "kun" ca. 12 MB.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 14:52 #8
Og lige som jeg skrev ovenstående kommer jeg så i tanke om at man svjh. med mono kan compile Ahead-Of-Time dvs. direkte til native kode som spørgeren efterlyste (Jeg har dog aldrig brugt det)
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. september 2003 - 15:31 #9
Det var bare det jeg ville vide.

Ellers tak til jer andre
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 15:44 #10
Bare lige for at få styrret min nysgerrighed, prøvede du med mono?
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 15:57 #11
Og for at få styret min: Moonduck, har du selv forsøgt dig? Og i så fald hvordan er kompatibiliteten? De er jo efterhånden nået ret langt med projektet.
Avatar billede sk-man Nybegynder
17. september 2003 - 16:04 #12
Jeg prøvede ikke med mono
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 16:04 #13
Odegaard: Jeg har endnu ikke brugt det til noget seriøst, kun lidt småtests. Men f.eks. ASP.NET er fuldt ud kompatibelt og man kan køre IBuySpy med mono.

De eneste steder jeg er stødt på problemer er i BCL hvor System.Windows.Forms ikke virker helt optimalt endnu og da jeg testede var der også nogle huller i System.Drawing, men så vidt jeg er orienteret er hullerne i System.Drawing ved at være lukket.

Men engang når jeg får tid(gud ved hvornår det bliver) vil jeg da teste mig lidt frem igen evt. med nogle lidt større projekter, og det kunne da være jeg publicerede noget om mine erfaringer.
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 16:15 #14
Det glæder vi os til :-)
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 16:29 #15
Nå, nu endte jeg lige med at sidde og lege lidt. Og du kan tage en .NET assembly (exe) fil og køre følgende på:

mono --aot <assembly>

Og så skulle den være compilet til native kode istedet, og mono er også efterhånden blevet skidelet at installere på windows(2 klik) så jeg syntes da at spørgeren(sk-man) skulle gøre et forsøg.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 16:39 #16
Og der tog jeg så fejl. mono --aot kan ikke undvære _runtimen_ så det er sådan set bare et alternativ til Microsofts Ngen værktøj.
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 16:59 #17
hvad er ideen i at installere mono på Windows? .NET frameworket er jo gratis og heller ikke en beta-udgave.
Jeg er mere nysgerrig efter hvordan en DLL ville opføre sig på en unix-server
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 17:13 #18
odegaard: For mig er ideen at jeg bruger min windows som testmiljø så hvis jeg tester med mono her er jeg fri for at boote min BSD maskine hver gang jeg vil teste om noget er implementere/virker som forventet i mono.

Desuden kan det også være en fordel hvis man vil servere asp.net sider fra sin windows workstation at den kan klare mere end 5 connections som er standard og dette kan man ved at bruge mod_mono til apache eller ved at bruge mono's XSP web server
Avatar billede odegaard Nybegynder
17. september 2003 - 17:19 #19
point taken
...men det er nu altså 10 connections på min Win2000. Hvor jeg forsøger at ændre den, får jeg at vide at den er hardkodet til 10.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. september 2003 - 17:21 #20
10 connections er heller ikke meget når Internet Explorer har for vane at lave 3-4 stykker pr. side, dvs. en side med 2 frames og et par billeder og et stylesheet og ja, det var så de 10 connections ved den første bruger :-)