Avatar billede djb Nybegynder
17. september 2003 - 13:07 Der er 12 kommentarer

Textbox med rullegardin inde i en tabel (Dreamweaver)

Hvordan får jeg lagt en tekst ind på min html-side som bygget op af tabeller, så teksten som er lang, vil kunne læses ved hjælp af et rullegardin, uden at den kommer til at fylde hele siden ?
Avatar billede acw Nybegynder
17. september 2003 - 13:17 #1
del din side op i frames?
Avatar billede acw Nybegynder
17. september 2003 - 13:18 #2
eller lav en tekstbox
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. september 2003 - 13:32 #3
Der er to muligheder

Enten iframes eller layer begge kan du styre med rullegardin (scroll)

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. september 2003 - 13:33 #4
eksempel med layers

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_reloadPage(init) {  //reloads the window if Nav4 resized
  if (init==true) with (navigator) {if ((appName=="Netscape")&&(parseInt(appVersion)==4)) {
    document.MM_pgW=innerWidth; document.MM_pgH=innerHeight; onresize=MM_reloadPage; }}
  else if (innerWidth!=document.MM_pgW || innerHeight!=document.MM_pgH) location.reload();
}
MM_reloadPage(true);
//-->
</script>
</head>

<body>

<div id="Layer1" style="position:absolute; left:50px; top:61px; width:110px; height:97px; z-index:1; overflow: scroll;">Lorem
  ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor
  invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero
  eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren,
  no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit
  amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut
  labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam
  et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata
  sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur
  sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore
  magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo
  dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est
  Lorem ipsum dolor sit amet. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in
  vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla
  facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent
  luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi. Lorem ipsum
  dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod
  tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim
  veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip
  ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate
  velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis
  at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum
  zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi. Nam liber tempor
  cum soluta nobis eleifend option congue nihil imperdiet doming id quod mazim
  placerat facer possim assum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing
  elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam
  erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper
  suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum
  iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum
  dolore eu feugiat nulla facilisis. At vero eos et accusam et justo duo dolores
  et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum
  dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed
  diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat,
  sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
  Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit
  amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, At accusam aliquyam
  diam diam dolore dolores duo eirmod eos erat, et nonumy sed tempor et et invidunt
  justo labore Stet clita ea et gubergren, kasd magna no rebum. sanctus sea sed
  takimata ut vero voluptua. est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor
  sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt
  ut labore et dolore magna aliquyam erat. Consetetur sadipscing elitr, sed diam
  nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed
  diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet
  clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
  Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod
  tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
  At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren,
  no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit
  amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut
  labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam
  et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata
sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.</div>
</body>
</html>
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. september 2003 - 13:35 #5
Eksempel med iframe

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<iframe scrolling="yes" src="navnet_på_siden_hvor_al_tekst_findes"> </iframe>
</body>
</html>
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. september 2003 - 13:40 #6
Glemte lige at det skulle stå i en tabel, så skal du benytte iframe. f.eks. sådan her

:-) k_l

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>

<body>
<table width="100%" border="1">
  <tr>
    <td><iframe  width="100%" scrolling="yes" src="filen_som_har_den_tekst_som_skal_vises"></iframe>&nbsp;</td>

  </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
23. september 2003 - 07:32 #7
-> djb: hvordan går det?

:-) karsten_larsen
Avatar billede djb Nybegynder
23. september 2003 - 12:28 #8
Det går ikk rigtig da jeg desværre ikke (endnu) er en haj til html koder.
Jeg skal kunne lave det i DREAMWEAVER eller også skal jeg vide nødagtig hvad jeg skal skrive hvor i koderne.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
23. september 2003 - 14:04 #9
Du placer curseren i den del af tabellen, hvor iframen skal være. Så skifter du til kode mode og indsætter iframe fra fanebladet frames. Det er meget enkelt.

Du trykker på mellemrumstasten i <iframe LIGE_HER ></iframe> og der kommer en rulle menu frem, hvor du kan vælge scroll, højde, brede og hvilke kilde der skal vises ved start. Du skal huske at give iframe et navn, så du kan linke til det.

Ellers smid din kode her, så skal jeg nok gøre det for dig.

:-) karsten_larsen
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
28. september 2003 - 17:20 #10
Hvordan går det?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
21. oktober 2003 - 18:30 #11
lukketid?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. november 2003 - 19:53 #12
Lukketid?