Avatar billede clokspl Nybegynder
16. september 2003 - 22:27 Der er 10 kommentarer

P4C800, fejl: tænder ikke

Jeg har nogle nogle problemer med mit nye motherboard P4C800 samt P4 2,8 Ghz. Når jeg tænder starter cpu-fan'en i et meget kort øjeblik, der kommer også lidt strøm til cd-rom-drevene samt PSU'ens fan ellers intet - det slukker efter ½ sekund. Jeg har prøvet at clear'e CMOS, flytte rundt på ram, tage HDs ud, starte computeren mens motherboardet ligger på noget antistatisk. Intet virker.

Både motherboard og cpu har været sendt tilbage til forhandleren - cpu'en to gange. CPU'en blev første gang udskiftet, men afvist (erklæret rask) anden gang.

Jeg skal med glæde uddybe specs. hvis det skulle være nødvendigt. Det skal dog siges at både PSU og grafikkort virker med et andet motherboard og en anden cpu.

Jeg giver max point for den der kan få løst problemet.
Avatar billede peet-49 Novice
16. september 2003 - 22:29 #1
Har du husket, at montere det firebenede stik på bundkortet, og spu-fanen skal også sidde i det rigtige stik.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. september 2003 - 22:32 #2
Den slags plejer at være bundkortets COP funktion. En funktion der ved for hurtig varmestigning sørger for at slukke kortet inden noget brænder af. Hvilken blæser kører du med? Nogle blæsere kører med for lave omdrejninger og COP tror selvfølgelig blæseren ikke kører rundt. Hvis det er den blæser der følger med i box ufgaven bedes du overse ovenstående.
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2003 - 22:34 #3
Hvad er det for ent kabinet og PSU du har?
Avatar billede clokspl Nybegynder
16. september 2003 - 22:35 #4
jeg formoder du mener CPU-fanen, og den sidder i det rigtige stik.

Hvad mener du med det "firebenede stik på bundkortet"? Er det et stik fra PSUen? I så fald har PSUen ikke et sådan stik, det er en relativ gammel PSU af mærket Aopen, FSP300-60GT - altså 300 watt.
Avatar billede clokspl Nybegynder
16. september 2003 - 22:37 #5
hottadpole: Den når ikke at komme op i omdrejninger før computeren slukker. Det er seriøst ment med ½ sekund. Der kommer kun lige strøm igennem og wupti.

zhark: Aopen kabinet, psu er en FSP300-60GT
Avatar billede zhark Nybegynder
16. september 2003 - 23:00 #6
I min manual står: The system vil then run the POST (power on self test) one beeb - if you do not see anything withing 30 sek...... the system have failed. Recheck jumper setting and CONNECTIONS!!
Du må gennemgå at alle forbindelser er (forbundet korrekt) og har kontakt - og evt. jumper setting er i orden.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. september 2003 - 23:39 #7
>> clokspl  Der skal såmænd heller ikke mere en ½ sek. til før hardwaren er stegt. Taler desværre af erfaring. 1 stk. AMD XP 2100+ død. Ved nærlæsning af de forsk. indlæg dukker der imidlertid et par interessante ting op. peet49 plejer at være velinformeret, men på dit bundkort, som jeg selv har et af, er der ligemeget hvilket stik køleren forbindes. Har lige prøvet. At du ikke har det 4 polede stik fra din strømforsyning er helt sikkert kilden til problemet. En P4 SKAL forsynes gennem det stik for at kunne starte op. Hvis du ikke har sådan en firbenet sag der skal sættes på stikket umiddelbart over ramslottene og lidt til højre må du ud og købe en ny strømforsyning. Typisk 2-300 kr., men check http://www.edbpriser.dk for priser og sørg for at den er P4 kompatibel. Det er de fleste i dag, og det plejer at stå ved varen.
Avatar billede clokspl Nybegynder
17. september 2003 - 08:39 #8
Jeg bestilte i går aftes en Nexus NX-300 PSU. Når jeg modtager den og får afklaret at det var problemet, vil der være point til peet49.

Tak for hjælpen.
Avatar billede peet-49 Novice
17. september 2003 - 08:59 #9
Selv tak-bare spørg løs, hvis det viser sig, der er mere, du vil vide.
Avatar billede mieritz Nybegynder
17. september 2003 - 15:23 #10
Hvis dit grfikkort er et geforce 4 eller et af de nye ati kort vil jeg nok foreslå at du køber en større PSU minds 340 W hvis den skal trække det du har siddende i nu