Avatar billede stigc Nybegynder
16. september 2003 - 20:01 Der er 7 kommentarer

Hvilken doctype?

Hvilke doctype/dtd skal jeg vælge når jeg bruger style="height:100%", så det virker med Explorer 6.0

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Virker ikke!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. september 2003 - 20:08 #1
Hvad er det du prøver at sætte højde på i % - For normalt er det slet ikke understøttet - Om end IE har det med at godtage det alligevel....
Avatar billede stigc Nybegynder
16. september 2003 - 20:17 #2
Det er på tabeller. Det virker fint, hvis jeg fjerne doctypen i Explorer, men hvis jeg sætter angivet doctype på så vil den ikke. Jeg kan også fortælle at mozilla også gerne vil arbejde med height:100%
Avatar billede thulstrup Nybegynder
16. september 2003 - 21:34 #3
Det her virker da i IE6:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title></title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style>
html, body {
    height:100%;
    width:100%;
    padding:0;
    margin:0;
}

table {
    height:100%;
    width:100%;
    border:1px solid black
}
</style>
</head>

<body>
<table>
    <tr>
        <td>
            <p>Hej</p>
        </td>
    </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede mroderick Nybegynder
17. september 2003 - 10:02 #4
Når du bruger en "korrekt" doctype, går IE6 over i "strict mode" eller "standards mode", hvilket betyder at inkorrekte ting som height: 100% på tabeller ikke længere kan bruges.

Det hurtige fix:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Den lange vej:
Lær at bruge CSS til layout
http://www.csszengarden.com/

Se evt. andre indlæg her.

mvh.
Morgan Roderick
Avatar billede stigc Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:22 #5
Er det forskel på at skrive height i en style property, fremfor at bruge en CSS klasse med en height property? Her tænker jeg på, havd de froskellige DTD'er tillader.

<table style="height:100%">
<table class="myClass">
Avatar billede nak-m Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:33 #6
Hvis du fx skriver din side i xhtml, er style-attributtet ikke tilladt. Men under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at bruge stylesheets og klasser.
Avatar billede stigc Nybegynder
23. oktober 2003 - 23:40 #7
Hvorfor er det ikke tilladt i xhtml? Det overholder da XML standarden.

Det må jo være forskel på CSS og style property, da jeg mister 100% højden på tabellen med DTD'en, og når cellb10ck's eksempel viker. Nogen gange kan man ikke benytte CSS, f.eks. hvis koden skal inkluderes.