Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 15:40 Der er 20 kommentarer

Knapper til at scrolle med...

Fordi jeg nu lige i går kom til at acceptere mit eget svar og dermed hugge min egne små point, - vil jeg lige tillade mig at stille spørgsmålet igen: (Og hæve prisen lidt til de konstruktive...)

Forestil jer en frameset med en 50p bred col. som lodret fylder hele browservinduet. Istedet for at kunne scrolle denne frame op og ned med windows\' kønne grå scrollbars, vil jeg gerne placere en 50 pixel bred knap foroven og ligeledes forneden. Så man kan scrolle med dem istedet.

Kan nogen hjælpe mig med en løsning???

(Det er svært at være grafiker og ikke kende til html... Kender ikke noget til dhtml eller layers.. hmpf...)
Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 15:41 #1
Fra IE 5.5 har du ellers muligheden for at gøre de grå scrollbars kønnere og selv bestemme farverne?
Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 15:49 #2
se evt:

http://www.eksperten.dk/spm/29506

eller

http://www.eksperten.dk/find.phtml?q=scroll+javascript

som giver en del resultater hvoraf du sikkert kan bruge én......
Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 15:50 #3
husk lige at tage hele linjen med også +javascript

<http://www.eksperten.dk/find.phtml?q=scroll+javascript>
Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 16:15 #4
Tak, lp - nu nærmer man sig...

INDSNÆVRING af spørgsmålet::::

Hvis man bruger scriptet i
http://www.eksperten.dk/spm/9263
kan man (har jeg forstået det rigtigt??) lægge to knapper i én frame, som kan få en en anden frame til at scrolle???

-> *hy* fik ikke svar på om man kan få scrollet til at køre videre glidende... Kan man det? Det skal køre nøjagtigt som knapperne øverst og nederst på windows\' elevator! (Eller bare på MouseOver)

-> Hvor ligger definitionen af hvilken frame der skal scrolles?

(Kender heller ikke så meget til script-programmering. Et færdigt fungerende script scorer alle pointene)

Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 16:19 #5
jeg tror du ved lidt læsning på de links jeg sendte kan finde svar på dine spørgsmål.
men jeg ved da at det er muligt at have knapper i én frame som får en anden til at scrolle, det er noget ala
document.location.framenavn.kommando

jeg kan ikke give dig en perfekt løsning, men du vil da også lære en del ved at finpudse lidt på en af de mange som er postet tidligere her på eksperten!
Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 16:23 #6
Jo, taktak.

Men jeg tror måske ikke jeg har overskud til at interessere mig helt for det... Måske brænder jeg nogle af mine kreative hjerneceller af ved at fylde javascript i hovedet...

Jeg håber jo bare på at nogle kan hjælpe mig...
Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 16:27 #7
post et frameset og en mere nøjagtig beskrivelse af hvad der skal ske....så ser jeg om jeg kan lave et script.....men ikke acceptere andre imens jeg roder med det......
Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 16:38 #8
sounds guuut..

Nå, til helvede med det - ud af hulen.. På http://www.palleballe.dk/portfolio.htm kan du se den omtalte frame til højre. (Det er en stærkt ufærdig side - !!!) Herfra kan vist snuppes alt der skal til...

Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 16:40 #9
Missionen lyder: Dræb elevatoren og placer en knap over og en under selve portfolio-framen...
Avatar billede lp Nybegynder
26. december 2000 - 16:44 #10
jeg er ikke helt med......hvor skal knapperne være og hvad skal de scrolle ? hvis der skal laves om i framesettet må du selv klare det, jeg har mere end nok i at lave scrolleren....
Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 16:55 #11
Jeg skal have placeret en knap over og en under den sorte frame. Givetvis skal der laves om i framesettet så den omtalte frame bliver til tre rows:

[1] Frame (fast højde) med KNAP-OP
[2] Indhold (flydende højde - skal scrolles lodret)
[3] Frame (fast højde) med KNAP-NED

Jeg skal selvfølgelig nok selv lave om i framesettet (Kan bare ikke herfra hvor jeg sidder lige nu..).

- Bare så du forstår hvor jeg vil henad med  knapperne... Jeg leder bare efter det færdige script der skal være i knap-frames\'ne

Avatar billede _balle Nybegynder
26. december 2000 - 17:10 #12
Et muligt frameset: : :

<frameset cols=\"*,80\"  border=0 frameborder=NO framespacing=0>
    <frame name=\"port_left\" src=\"portfolio/html/blank.htm\" marginheight=0 marginwidth=0 frameborder=0 noresize scrolling=yes>
    <frameset rows=\"50,*,50\" border=0 frameborder=NO framespacing=0>
        <frame src=\"knapop.htm\" name=\"op\" noresize scrolling=no>
        <frame src=\"portfolio/nav.htm\" name=\"portfolio\" noresize scrolling=no>
        <frame src=\"knapned.htm\" name=\"ned\" noresize scrolling=no>
    </frameset>

(Jeg er lige i gang med at sætte en ftp op, - kan måske uploade om lidt...)
Avatar billede _balle Nybegynder
06. januar 2001 - 22:33 #13
Spørgsmålet er stadig åbent...
Avatar billede jay Nybegynder
07. januar 2001 - 03:26 #14
er det noget lignende dette du søger.
http://www.sto95.8m.com/andet/vaccum/index.html
Dette er lavet i dhtml og jeg tror næsten at det er den eneste mulighed for at få et tilfredsstillende resultat
Avatar billede jay Nybegynder
07. januar 2001 - 03:28 #15
jeg har selv kodet det (jeg synes lige i skulle se hvor stolt jeg er) :):):)
Avatar billede racerrune Nybegynder
07. januar 2001 - 13:29 #16
Hej Jacob du har en lille fejl på din side, ikke for at være klog, men den er der!!!! Problemet er at når du ser siden i et ikke fuld størelse vindue er siden forskudt og det ser sindsygt dårligt ud !!!!
Avatar billede jay Nybegynder
07. januar 2001 - 14:06 #17
racerrune>> jeg ved det godt, jeg har også lavet en version til forskellige opløsninger, og så fået indexsiden til at finde ud af brugerens opløsning, men denne har jeg ikke uploadet endnu, så indtil videre virker siden kun i 1024x768.
Avatar billede racerrune Nybegynder
07. januar 2001 - 20:40 #18
ok!!
Avatar billede _balle Nybegynder
08. januar 2001 - 08:45 #19
jay>> Lækker side, - det er vel nærmest sådan noget jeg leder efter... Men jeg kan li at vinduet kan rezises og at knapperne følger med. - Spøgsmålet er simpelthen så: Kan man med javascript få en frame til at scrolle. Eller kan man med dhtml lave en flydende højde på et område??
Avatar billede jay Nybegynder
08. januar 2001 - 14:16 #20
balle>> Jeg har lavet siden med lag og dem kan man desværre ikke (jeg har i hvert fald ikke fundet ud af hvordan) få til at stå f.eks. helt til højre. Fordi man placere dem med en afstand til vinduets venstre side.
Men om man kan placerer knapperne til at scrolle med i et frame og objektet der skal scrolles i et andet, skal jeg ikke kunne sige, men hvis jeg får tid, vil jeg forsøge og rapporterer tilbage.