Avatar billede martinoerteby Nybegynder
13. september 2003 - 14:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk: partitioner genkendes ikke

Hej Eksperten.dk

Jeg har et alvorligt (?!) problem med min Dell Dimension 4600. Efter formattering, partitionering og forsøg på nyinstallation af Windows XP Home kan programmet ikke finde
partitionerne.

DET, JEG HAR GJORT: Jeg formatterede harddisken (40 Giga) for at partitionere harddisken med Win95-boot og fdisk. Jeg slettede c-drevet (NTFS) og oprettede to partitioner (FAT32).

Da jeg ville installere Windows XP via cd-rom (med cd-rom som primær boot), kunne jeg ikke komme længere end til det sted, hvor jeg skal vælge hvilken partition, Windows skal installeres på. Windows Installation skriver om harddisken: "39206 MB disk 0 på Id 0 på bussen på atapi" og en linie længere nede "(Installationsprogrammet kan ikke få adgang til denne harddisk)".

Jeg måtte afbryde installationen.

Så bootede jeg igen med win95-boot for at ompartitionere. MEN... nu kunne jeg ikke få adgang til fdisk! Jeg kan godt få siden med understøttelse af store diske. Men når jeg vælger "Ja", får jeg meddelelsen "Fejl under læsning af disk" og kan ikke komme videre.

SPØRGSMÅL:

1) Hvorfor kan mit system ikke finde harddisken og hvorfor kan jeg ikke komme i fdisk?
2) Kan jeg gøre noget selv for at løse problemet?
3) Er det en hardware-fejl, som jeg ikke selv kan fixe?

I desperation prøvede jeg at installere Win98 SE, og det kunne jeg godt (bortset fra en masse hardware, der ikke understøttes af dette ældre Windows). Jeg installerede Partition Magic (det skulle jeg have gjort med det samme...) i håb om at PM kunne få adgang til drevene, så jeg kunne partitionere. Men desværre: PM kan heller ikke få adgang til noget som helst.

Hvad er der sket? Jeg har kun gjort de ting, jeg har beskrevet her, og maskinen kørte udmærket, inden jeg formatterede.

Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig.

Martin Ørteby
oerteby@mail1.stofanet.dk
Avatar billede fromsej Praktikant
13. september 2003 - 14:33 #1
Der er gået noget helt galt med Fdisk, det bedste bud jeg har lige nu er Killdisk, og så starte helt forfra med Fdisk.
www.killdisk.com
Avatar billede fromsej Praktikant
13. september 2003 - 14:34 #2
1. Boot din PC på en bootdiskette, hvis du ikke har en kan du hente en win98 bootdiskette her: www.bootdisk.com
2. I Dosprompten skriv Fdisk og tryk på <Enter>
3. Sig ja til store diske.
4. Hvis det er en brugt disk så vælg punkt 4 :Vis partitionsoplysninger, for at have styr på om der er logiske drev, eller Ikke-Dos partitioner på, gå derefter til punkt 8.
Tryk <Esc> for at komme til hovedmenu
5. Forudsat det er en ny disk, skal du nu vælge om du vil lave en stor, eller dele den i flere partitioner.
Det nemmeste er at lave en stor, men jeg vil ikke anbefale det.
6. En stor disk:
6a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
6b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
6c: Der kommer et J/N, her vælger du J
6c: Tryk <Esc> for at afslutte, genstart på bootdisketten og formater din harddisk ved at skrive Format C:
7: Flere partitioner på ny disk.
7a: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7b: Vælg 1 Opret primær DOS-partition.
7c: Der kommer et J/N, her vælger du N
7d: Her skal du så tage stilling til hvordan din harddisk skal deles, jeg anbefaler mindst 3 drev, og at den primære partition bliver brugt til styresystemet, så brug mindst 25% af pladsen.
Skriv xx% i feltet og tryk <Enter> og bagefter <Esc>
7e: Vælg 1 Opret DOS-partition eller logisk DOS drev.
7f: Vælg 2 Opret udvidet DOS-partition.
7g: Samlet størrelse her trykker du bare <Enter>  og bagefter <Esc>
Så får du at vide der ikke er oprettet logiske drev, hvorefter du får muligheden, dette bør deles i mindst 2, så skriv 50%.
Derefter får du valget igen, hvis du vil have 3 drev, tryk <Enter>, ellers skriv xx% igen.
Hvis du vil have flere end 3 bliver du ved til pladsen er brugt, når du får beskeden "Al tilgængelig plads er tildelt drev" er du færdig, så trykker du <Esc>
7h: I hovedmenuen tryk 2 for at angive Aktiv partition, vælg 1.Pri DOS, og tryk <Esc> for at fortsætte.
7i: Tryk <Esc>  for at afslutte Fdisk, genstart på bootdisketten og formater dine drev.

8: Brugt disk der skal ompartitioneres.
8a: Start Fdisk, sig ja til at understøtte store diske.
8b: Vælg 4 vis oplysninger, for at se hvad der ligger der.
8c: Tilbage i hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8d: Vælg 4 slet ikke-DOS partition, hvis der var en sådan, ellers vælg 3 slet logisk(e) DOS-drev
8e: Afhængig af hvor mange får du nu en liste, slet dem alle et af gangen.
8f: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8g: Vælg 2 slet udvidet DOS-partition.
8h: Tilbage til hovedmenu, vælg 3 slet partition eller logisk Dos-drev.
8i: Vælg 1 slet primær DOS-partition.
8j: Tilbage i hovedmenu vælg 4 Vis partitionsoplysninger, der skulle gerne stå "Der er ikke defineret nogen partitioner"
Ellers må du på den igen.
Genstart på bootdisketten, kør Fdisk og gå tilbage og start forfra på vejledningen, nu er det en ny harddisk du har.
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
13. september 2003 - 16:13 #3
Mange tak, fromsej !

I forhold til din glasklare beskrivelse af en problemfri partitionering går jeg i "sort" allerede ved punkt 3. Så jeg vil få fat på den der "killdisk" og prøve med den.

Jeg vender tilbage, når jeg har et resultat.

Hilsen Martin
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
14. september 2003 - 01:01 #4
Hej fromsej og alle andre !

Jeg downloadede killdisk.exe, men jeg kunne umiddelbart kun få den til at slette indholdet på partitionerne - ikke selve partitionerne. Så sad jeg lidt og surfede på min anden pc og søgte på "delete partitions" og faldt over et lille program "Delpart" http://www.russelltexas.com/delpart.htm - og det virkede. Det er lille program(et par hundrede kilo), men meget effektivt. Efter at have booted med win95-bootdisken kørte jeg programmet fra a-drevet og det tog kun 3-4 stationer, før alle partitioner var væk. Og da jeg herefter bootede igen, kunne jeg igen komme ind i fdisk, som jeg så partitionerede i 3 partitioner. Pu-ha !!! Jeg var sgu ved at blive nervøs.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad det var, jeg gjorde forkert i mit første forsøg på at partitionere harddisken. Men det kan vel også være lige meget nu...

Mange tak for hjælpen og interessen

Martin
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
14. september 2003 - 02:13 #5
Hov, jeg opdager lige, at jeg skal slutte debatten med et svar - jeg er ny her.

Martin
Avatar billede victor-1 Nybegynder
14. september 2003 - 02:31 #6
Debatten skal ikke afsluttes med et svar, men med din accept af et svar. Og med den hjælp du har fået, burde du nok ikke acceptere dit eget svar og på den måde "løbe" med dine udlovede point selv.
Det du skulle ha' gjort var, at be' den hvis kommentar du evt. kunne bruge til noget, om at lægge et svar og derefter acceptere det.
Nu er "fromsej" normalt til at ha' med at gøre, men hvis du synes han har fortjent pointene kan det stadig nåes. Aftal det evt. med ham selv.

Bare for god ordens skyld.
Dette er kun ment som en venlig henstilling og hjælp til dig, så du kan begå dig bedre fremover - held og lykke :-)

/victor-1
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
14. september 2003 - 09:30 #7
Sorry !

Dette forum er helt nyt for mig - jeg anede ikke, at der var noget med point. Det kan jeg godt se nu.

Hvis der er nogen måde, hvorpå jeg kan aflevere mine point tilbage til min gode hjælper, fromsej, så fortæl mig det venligst.

Hilsen Martin
Avatar billede bredker Nybegynder
14. september 2003 - 09:34 #8
du opretter bare et nyt spm med titlen "point til fromsej "
og læg et link til det her så han kan finde det
i det nye spm lægger du så også et link til dette spm så der ikke bliver nogen tvivl om hvad det omhandler
Avatar billede fromsej Praktikant
14. september 2003 - 10:08 #9
Martin>>Helt i orden, alene det at du kommer med den fine forklaring på hvordan du løste problemet, og hvilket program du brugte, er godt nok til mig.
Jeg har skyndt mig at tilføje "delpart" til min Fdiskvejledning, det er vist et nyttigt program at have ved hånden.
Velkommen til Eksperten, du kan lige give dig tid til at læse i vores uofficielle FAQ, lavet af flere brugere i fællesskab, der står svaret på mange spørgsmål man måtte have som ny bruger.
http://expfaq.1go.dk/ - Eksperten: Sådan gør jeg.
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
14. september 2003 - 16:04 #10
Hej fromsej

Kig lige på http://www.eksperten.dk/spm/400942