Avatar billede domain Nybegynder
11. september 2003 - 21:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

LAN mellem windows 98 og xp

hej
jeg har overhovede ikke forstand på netværk så hved i det.
jeg er ved at lave et netværk mellem en windows xp og en 98 maskine. indtil vidre har jeg brugt xp's Guiden Netværksinstallation. men jeg kan ikke få dem til at se hinanden. på hver af pc'erne har jeg delt nogle mapper, og de mapper kan jeg kun se hos dem selv i andre computer/Netværkssteder.

på xp maskinen har jeg prøvet at ping (tror jeg det hed) og den sente 4 pakker ud men fik ikke noget tilbage.
Har i nogle fif og kan i fortælle mig hvordan jeg får det til at virke.

på forhånd tak.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
11. september 2003 - 21:46 #1
har du delt "noget"..i hver pc.
installeret fil deling på din 98 maskine.
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. september 2003 - 22:00 #2
Avatar billede fromsej Praktikant
11. september 2003 - 22:32 #3
Her kan du se hvordan Ekspertene guidede en newbie igennem, det er sikkert ikke det hele du kan bruge, men noget af det måske.*S*
http://www.eksperten.dk/spm/270531
http://www.eksperten.dk/spm/271921
http://www.eksperten.dk/spm/272164
http://www.eksperten.dk/spm/272644
http://www.eksperten.dk/spm/272765
Avatar billede daxiez Nybegynder
12. september 2003 - 00:58 #4
Du skal installere IPX protokollen i både xp og win 98. Det er altid problemet.!
//daxiez
Avatar billede dkkoala Nybegynder
12. september 2003 - 01:10 #5
Alternativt kan du bruge TCP/IP protokollen. Her skal du sætte en identisk undernetmaske på begge computere f.eks. 255.255.255.0 og de første tre intervaller af selve IP adressen skal også være ens på begge computere mens det sidste interval skal være forskelig på de to computere f.eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.2

Dette gøres under netværksopsætning ved at højreklikke på ikonet Andre Computere (Win98) og Netværkssteder (WinXP) og vælg Egenskaber. Installer evt. TPC/IP protokol hvis ikke den er at finde i vinduet på Lan-forbindelsens egenskaber.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2003 - 02:57 #6
hej, hvis du ikke skal også har en forbindelse til bredbånd mener jeg du har ret frie hænder, og skal ikke tænke på at sikre computerne men kan bare åbne sluserne.
Er det xp pro eller home?
xp skal have firewall slået fra, fil og udskriftsdeling slået til og klientprogram til microsoft netværk , og tcp/ip protokollen som dkkoala skriver. dog ville jeg overveje at fjerne IPX ellers skal den i hvert fald være installere på begge maskiner
i 98 laves et share ved at højreklikke på et bibliotek og vælge deling. i xp findes der allerede en delt mappe
det er smart hvis de er i samme arbejdsgruppe. i win98 laves det inde i egenskaber for netværk, i xp i egenskaber for system og computernavn.
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=list&list=19 spiller altid
jeg har oplevet det nemmere at få xp til at se win98 end omvendt, men den eneste kombination jeg ikke har prøvet til dato er xp og win95, alle de andre kombinationer har jeg brugt udelukkende over tcp/ip
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2003 - 03:01 #7
men det er et rigtigt sted at starte at få dem til at pinge hinanden, altså skrive start/kør/cmd og så skrive ping 192.168.1.1 fra den maskine der hedder 192.168.1.2
kører du over hub eller krydset kabel (og kører netværkskortene evt forskellig hastighed, jeg har oplevet at et 100Mb kort havde svært ved at køre med et 10Mb)
Avatar billede domain Nybegynder
12. september 2003 - 08:07 #8
Jeg har et krydset kabel og mine netværkskort er begge 10/100 Mb.
jeg skal bare først få dem til at se hinanden så jeg ved det virker, og så jeg lære det. der efter vil jeg lave ICS og NAT. altså forbinde den ene til internette (modem 56K det bliver XP'en) og og den anden skal så kunne gå via xp'en på nettet, men har en guide til det så håber ikke det bliver et problem.
Avatar billede domain Nybegynder
12. september 2003 - 08:22 #9
når ja jeg har xp pro, har delt nogle mapper, firewall er slået fra, dkkoala har været inde i programmet men vidste ikke hvad det var, IPX ved jeg faktisk ikke men undersøger det når jeg kommer hjem og arbejdesgruppen er den samme. det var lige til jeres spørgsmål
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. september 2003 - 12:53 #10
hvis du har simple filesharing slået til på xp, behøves du vist ikke engang logge på med microsoft netværkslogon i win98, men ellers er det nok en fordel.
Avatar billede domain Nybegynder
12. september 2003 - 20:20 #11
simple filesharing er slået til men det virke stadig ikke. kender nogle en guide det fortæller en hvordan man opretter en forbindelse mellem en 98 og xp maskine. ved snart ikke hvad jeg skal gører
Avatar billede domain Nybegynder
12. september 2003 - 21:56 #12
jeg kan nu pinge fra xp til 98 maskine, men ikke omvendt og kan ikke se 98 maskinen i Netværkssteder mappen.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. september 2003 - 01:38 #13
før du kan pinge begge veje er der ingen gund til at prøve andre ting, medmindre du vælger at gøre det over ipx. altså enten ipx på begge maskiner ellers på ingen af dem (hvad fandt du ud af).
skriv lige her 1) hvad gør du med ipx og 2) hvilke ipadresser har du på maskinerne
så tager vi den derfra, for selvfølgelig kommer det til at virke
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. september 2003 - 01:47 #14
det er ikke nødvendigt at kunne se mappen i netværkssteder.har du prøvet at højreklikke på Netværkssteder på XP-maskinen og vælge tilslut netværksdrev. hvis så din 98-maksine hedder "gammelpc" og du f.eks. deler mappen dokumenter (for jeg går ud fra at du har delt en mappe - ikke?) så skriver du "\\gammelpc\dokumenter" uden anførselstegn som netværksdrevets navn. Hvad giver den for en melding?