Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:39 Der er 24 kommentarer

Køler ud af drift i 2½ sek

jeg har lige købt ny CPU da jeg har brændt to andre af...
jeg sætter den nye i min computer...det køre lige som det skal, men så ville jeg teste den i min computer, for at se om mit bundkort virkede... men det er os ligetmeget, jeg ville sætte min cpu tilbage i min anden computer (som den lige har virket i) men jeg glemte at sætte CPU køler strømmen til, men opfattede det meget hurtigt, da der intet skærm billede kom, tiden uden stikket var i var ca. 2½ sek..... men kan CPU'en have brændt af på den tid?, for nu er der bare sort skærm... men alt kører rundt i pc'en, men hvis jeg sætter en af mine gamle cpu'er i (de er i stykker pga overclocking) så kører computeren ikke! KAN MIN NYE CPU VÆRE BRÆNDT AF?!?!?! eller hvad kan man gøre/hvad kan det være?!
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2003 - 16:42 #1
DEt kan den være, men normalt luker den ned, og skal så køles ned, inden den kommer i brug igen. Prøv at reesette din bios, inden du starter op.
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:43 #2
jeg er ved at resette den nu, og den er 100%kold
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
11. september 2003 - 16:44 #3
Din nye cpu er nok ikke brændt af på 2½ sek. Cpu'en kan ikke nå at blive varm nok på så kort tid, til at brænde af.. har du checket om der er noget der sidder løst i din computer? eller at jumperne på bundkortet sidder som de skal?
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:44 #4
er der stor chance for at det er BIOS?
Avatar billede powerade Nybegynder
11. september 2003 - 16:45 #5
Hvilken køler har du? Da jeg skiftede min dengang meget larmende køler til en Thermal Take, kunne jeg ikke starte min computer. Det skyldtes at Thermal Take køleren har et lavere omdrejningstal end den gamle køler jeg havde. I BIOS'en er der nogle gange nogle grænser for hvor langsomt en køler må køre.. Altså hvor få omdrejninger den må ha i sekundet. Hvis din køler er under det antal, starter computeren ikke ordentligt op. For at "redde" det kan du sætte en gammel køler til, gå ind i BIOS'en og sætte omdrejningshastigheden ned, og derefter sætte den nye køler til igen. Hvis det ikke er det, kan du evt forsøge dig med at andet grafikkort, eller nogle andre RAM. Held og lykke. ;o)
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:46 #6
har prøvet med andet graffikkort, os andre ram, og jeg kan jo ik komme i BIOS, den booter jo i sort skærm :> og den køler jeg har brugte jeg jo før idag :> læs mit indlæg igen :) men jeg har prøvet med forskellige hardware
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
11. september 2003 - 16:48 #7
er det en cpu magen til den gamle du havde brændt af? Ellers kan det måske være fordi den kører med en anden frekvens??
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:49 #8
den kørte før idag på den computer! men havde den jo lige ude for at prøve om jeg kunne starte en anden computer, med et totalt resset BIOS! og det er 2min siden den kørte
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 16:54 #9
det hjalp ikke at resette BIOS
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:11 #10
Har kølerprofilen sat ordentlig, med pasta på ?, ellers kan den meget vel være brændt af, meen hvis kølerprofilen har sat ordentlig, så tror jeg ikke at den er brændt af, ikke på 2,5 sek.
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 17:19 #11
der var ikke kølepasta.... men køleren kørte jo heller ik rundt :)=
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
11. september 2003 - 17:23 #12
har du mon knust coren?
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 17:25 #13
hvad er coren?
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:26 #14
Uden pasta, kan der meget vel ikke have været ordentlig kontakt mellem profil og cpu, den kan meget vel være brændt af, især hvis det er en AMD og dit bundkort ikke lukker ned automatisk, såsom ASUS gør...
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:28 #15
coren er den lille firkantede chip midt på cpu som køleren ligger på
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 17:29 #16
mit bundkort er ASUS og min CPU er amd, og den chip ser ud som den gjorde da jeg modtog den =) men hvad mente du gol?!
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:32 #17
Mener ASUS lukker ned inden cpuén brænder af, ihvert fald hvis det er et nyere ASUS mb.
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 17:33 #18
det er et nyere asus MB men.... det kørte jo før idag, inden jeg testede min CPU i den anden =\
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:33 #19
ASUS cop, hedder det vist.
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:39 #20
Tror heller ikke at det kører ret længe uden pasta, selv om køleren kører rundt, men ASUS cop skulle dog redde cpuén, hvis det virker ??
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 17:50 #21
hvad koster kølepasta? og hvor ka man købe det? det skal ikke være på nettet gider ik til at bestille =)!
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 17:56 #22
Du kan nok købe noget oem kølerpasta for ca. 20 ,- i enhver velassorteret computerforretning  ;-)
Avatar billede zooomah Nybegynder
11. september 2003 - 18:08 #23
OEM kølepasta :> hvorfor lige det?
Avatar billede gol Nybegynder
11. september 2003 - 21:56 #24
Billigste, du skulle nok også tage og købe en cpu, når du nu er der.. Hvis du gider at gå derhen...