Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
10. september 2003 - 22:20 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

problemer med phpmyadmin og mysql

Hej

har lige installeret apache mysql og phpmyadmin.

Apache virker, mysql virker har testet med "mysql" i en terminal. nu har jeg så installeret php(virker også) og phpmyadmin. sidstnævnte virker ikke helt. Når jeg vælger min http://localhost/phpmyadmin/ får jeg følgende fejl:

2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. september 2003 - 22:23 #1
Har du været inde og rette noget i filen config.inc.php ?
Avatar billede htm Nybegynder
10. september 2003 - 22:29 #2
Hvilken php version kører du med? Hvis du kører med php5 beta skal du selv installere MySQL support til din php.

Og din MySQL server kører også på localhost?
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
10. september 2003 - 22:38 #3
mysql er på localhost og det er php4.3.3 ja condig er rettet se her:

<?php
/* $Id: config.inc.php,v 1.198 2003/08/05 14:08:22 nijel Exp $ */
// vim: expandtab sw=4 ts=4 sts=4:

/**
* phpMyAdmin Configuration File
*
* All directives are explained in Documentation.html
*/

/**
* Sets the php error reporting - Please do not change this line!
*/
if (!isset($old_error_reporting)) {
    error_reporting(E_ALL);
    @ini_set('display_errors', '1');
}

/**
* Your phpMyAdmin url
*
* Complete the variable below with the full url ie
*    http://www.your_web.net/path_to_your_phpMyAdmin_directory/
*
* It must contain characters that are valid for a URL, and the path is
* case sensitive on some Web servers, for example Unix-based servers.
*
* In most cases you can leave this variable empty, as the correct value
* will be detected automatically. However, we recommend that you do
* test to see that the auto-detection code works in your system. A good
* test is to browse a table, then edit a row and save it.  There will be
* an error message if phpMyAdmin cannot auto-detect the correct value.
*
* If the auto-detection code does work properly, you can set to TRUE the
* $cfg['PmaAbsoluteUri_DisableWarning'] variable below.
*/
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'http://localhost/phpmyadmin/';

/**
* Disable the default warning about $cfg['PmaAbsoluteUri'] not being set
* You should use this if and ONLY if the PmaAbsoluteUri auto-detection
* works perfectly.
*/
$cfg['PmaAbsoluteUri_DisableWarning'] = FALSE;

/**
* Disable the default warning that is displayed on the DB Details Structure page if
* any of the required Tables for the relationfeatures could not be found
*/
$cfg['PmaNoRelation_DisableWarning']  = FALSE;

/**
* The 'cookie' auth_type uses blowfish algorithm to encrypt the password.
* If at least one server configuration uses 'cookie' auth_type,
* enter here a passphrase that will be used by blowfish.
*/
$cfg['blowfish_secret'] = '';

/**
* Server(s) configuration
*/
$i = 0;
// The $cfg['Servers'] array starts with $cfg['Servers'][1].  Do not use $cfg['Servers'][0].
// You can disable a server config entry by setting host to ''.
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host']          = 'localhost'; // MySQL hostname or IP address
$cfg['Servers'][$i]['port']          = '';          // MySQL port - leave blank for default port
$cfg['Servers'][$i]['socket']        = '';// Path to the socket - leave blank for default socket
$cfg['Servers'][$i]['connect_type']  = 'tcp';      // How to connect to MySQL server ('tcp' or 'socket')
$cfg['Servers'][$i]['compress']      = FALSE;      // Use compressed protocol for the MySQL connection
                                                    // (requires PHP >= 4.3.0)
$cfg['Servers'][$i]['controluser']  = '';          // MySQL control user settings
                                                    // (this user must have read-only
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']  = '';          // access to the "mysql/user"
                                                    // and "mysql/db" tables)
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']    = 'config';      // Authentication method (config, http or cookie based)?
$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';      // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password']      = 'webcan';    // MySQL password (only needed
                                                    // with 'config' auth_type)
$cfg['Servers'][$i]['only_db']      = '';          // If set to a db-name, only
                                                    // this db is displayed
                                                    // at left frame
                                                    // It may also be an array
                                                    // of db-names
$cfg['Servers'][$i]['verbose']      = '';          // Verbose name for this host - leave blank to show the hostname

$cfg['Servers'][$i]['pmadb']        = '';          // Database used for Relation, Bookmark and PDF Features
                                                    // (see scripts/create_tables.sql)
                                                    //  - leave blank for no support
                                                    //    DEFAULT: 'phpmyadmin'
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = '';          // Bookmark table
                                                    //  - leave blank for no bookmark support
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_bookmark'
$cfg['Servers'][$i]['relation']      = '';          // table to describe the relation between links (see doc)
                                                    //  - leave blank for no relation-links support
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_relation'
$cfg['Servers'][$i]['table_info']    = '';          // table to describe the display fields
                                                    //  - leave blank for no display fields support
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_table_info'
$cfg['Servers'][$i]['table_coords']  = '';          // table to describe the tables position for the PDF schema
                                                    //  - leave blank for no PDF schema support
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_table_coords'
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages']    = '';          // table to describe pages of relationpdf
                                                    //  - leave blank if you don't want to use this
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_pdf_pages'
$cfg['Servers'][$i]['column_info']  = '';          // table to store column information
                                                    //  - leave blank for no column comments/mime types
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_column_info'
$cfg['Servers'][$i]['history']      = '';          // table to store SQL history
                                                    //  - leave blank for no SQL query history
                                                    //    DEFAULT: 'PMA_history'
$cfg['Servers'][$i]['verbose_check'] = TRUE;        // set to FALSE if you know that your PMA_* tables
                                                    // are up to date. This prevents compatibility
                                                    // checks and thereby increases performance.
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['order']          // Host authentication order, leave blank to not use
                                    = '';
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['rules']          // Host authentication rules, leave blank for defaults
                                    = array();

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host']            = '';
$cfg['Servers'][$i]['port']            = '';
$cfg['Servers'][$i]['socket']          = '';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type']    = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress']        = FALSE;
$cfg['Servers'][$i]['controluser']    = '';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']    = '';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']      = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user']            = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['only_db']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['verbose']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['pmadb']          = ''; // 'phpmyadmin' - see scripts/create_tables.sql
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable']  = ''; // 'PMA_bookmark'
$cfg['Servers'][$i]['relation']        = ''; // 'PMA_relation'
$cfg['Servers'][$i]['table_info']      = ''; // 'PMA_table_info'
$cfg['Servers'][$i]['table_coords']    = ''; // 'PMA_table_coords'
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages']      = ''; // 'PMA_pdf_pages'
$cfg['Servers'][$i]['column_info']    = ''; // 'PMA_column_info'
$cfg['Servers'][$i]['history']        = ''; // 'PMA_history'
$cfg['Servers'][$i]['verbose_check']  = TRUE;
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['order']
                                      = '';
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['rules']
                                      = array();

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host']            = '';
$cfg['Servers'][$i]['port']            = '';
$cfg['Servers'][$i]['socket']          = '';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type']    = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress']        = FALSE;
$cfg['Servers'][$i]['controluser']    = '';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass']    = '';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']      = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user']            = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['only_db']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['verbose']        = '';
$cfg['Servers'][$i]['pmadb']          = ''; // 'phpmyadmin' - see scripts/create_tables.sql
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable']  = ''; // 'PMA_bookmark'
$cfg['Servers'][$i]['relation']        = ''; // 'PMA_relation'
$cfg['Servers'][$i]['table_info']      = ''; // 'PMA_table_info'
$cfg['Servers'][$i]['table_coords']    = ''; // 'PMA_table_coords'
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages']      = ''; // 'PMA_pdf_pages'
$cfg['Servers'][$i]['column_info']    = ''; // 'PMA_column_info'
$cfg['Servers'][$i]['history']        = ''; // 'PMA_history'
$cfg['Servers'][$i]['verbose_check']  = TRUE;
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['order']
                                      = '';
$cfg['Servers'][$i]['AllowDeny']['rules']
                                      = array();

// If you have more than one server configured, you can set $cfg['ServerDefault']
// to any one of them to autoconnect to that server when phpMyAdmin is started,
// or set it to 0 to be given a list of servers without logging in
// If you have only one server configured, $cfg['ServerDefault'] *MUST* be
// set to that server.
$cfg['ServerDefault'] = 1;              // Default server (0 = no default server)
$cfg['Server']        = '';
unset($cfg['Servers'][0]);
Avatar billede htm Nybegynder
10. september 2003 - 22:52 #4
Prøv og hent nyeste version af phpmyadmin www.phpmyadmin.net og prøv med den.

Og du er sikker på at MySQL kører?
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
10. september 2003 - 23:02 #5
har hentet nyeste phpmyadmin og mysql kører da jeg kan komme i kontakt med den fra C
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
10. september 2003 - 23:07 #6
skal der angives noget sted i phpmyadmin config mere om mysql??
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
10. september 2003 - 23:46 #7
har lige prøvet phpmyadmin version 2.5.2-pl1 og den giver samme møg fejl
Avatar billede baldi3 Nybegynder
11. september 2003 - 12:39 #8
Du kan altid connecte igennem port istedet for socket.
Du skal angive porten, og så tror jeg du skal sætte host til din lan ip. Så vil den forsøge at connecte gennem port.
Hvis du får en login fejl, så har du i hvert fald fået kontakt til mysql. Så skal du nok bare tillade at man kan connecte ude fra og ikke kun gennem localhost.
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 14:40 #9
hvor angiver man det??
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 14:40 #10
oh hvilken port skal man sætte for at køre gennem port?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. september 2003 - 14:44 #11
Du angiver det i din config.inc.php, og mener at du skal bruge den port som der er angivet i din mysql.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. september 2003 - 14:45 #12
Min står til port 3306
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 14:50 #13
jeg kan fint logge ind i mysql med min root konto og oprette database, men med php får jeg nu denne fejl.

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'root@int8.eit.iha.dk' (Using password: YES) in /usr/bin/apache/htdocs/config.php on line 16
Unable to connect to database

er det fordi mysql ikke kigger rigtigt efter password, altså min fejl ;o)
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 14:54 #14
hvis jeg laver en status i en terminal under mysql får jeg dette UNIX socket /var/lib/mysql/mysql.sock og den har klaget  over dette
2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. september 2003 - 14:55 #15
Lyder mærkeligt
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 14:56 #16
altså måske sock ikke ligger default sted, som nok er /tmp/mysql.sock
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 15:33 #17
tror fejlen er fundet. der kører åbenbart en database, som ikke er den jeg har installeret
Hvis jeg laver en mysql status efter opstartsiger den jeg ikke kan komme ind for root@localhost using password YES.

og mysqld siger der allerede kører en database
Avatar billede baldi3 Nybegynder
11. september 2003 - 18:26 #18
Det ser ud som om det bare er dit phpmyadmin der leder efter socket et forkert sted. Du retter bare denne linie i din cfg:
$cfg['Servers'][$i]['socket']        = '';// Path to the socket - leave blank for default socket

så den kommer til at se sådan her ud:
$cfg['Servers'][$i]['socket']        = '/tmp/mysql.sock';// Path to the socket - leave blank for default socket
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
11. september 2003 - 21:24 #19
jeg er bange for der er gået helt kuk i det. selv fra en php side kan jeg ikke benytte min database. Kan jeg ikke fjerne alt mysql igen?? jeg har ikke installeret fra en rpm, så hvordan gør jeg??
Vil det være bedst at installer fra rpm??