Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 16:17 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Autocomplete på Tru64?

Jeg vil gerne have TAB autocomplete i Tru64, jeg vil også gerne kunne bruge piletaster til at bladre i kommando history.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 17:37 #1
jeg vil mene det skal sættes i din shell

feks i man csh
under Editor commands

complete-word (tab)

så kig i man for den shell du bruger/vil bruge
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 20:03 #2
På mit firmas 4.0D/4.0F boxe er csh sat op til at bruge ESC som
autocomplete character og pil op virker.

Det er ikke mine boxe, så jeg ved ikke om det er standard opsætning
eller noget specielt.

Men prøv det !
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 20:22 #3
Arne, det er i cde, det driller, ikke når man telnet'er.

Tror faktisk at svaret må være at tjekke om den nu bruger csh, for det tror jeg ikke at den gør fra cde.

Hvordan har du sat Esc til at lave autocomplete?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 20:26 #4
Det er ikke mig der har sat dem op.

Jeg kan ikke umidelbart se noget i .cshrc eller lignende.

Så måske er det standard.

Jeg tror faktisk også at det er sådani CDE, men kan ikke teste
det lige nu.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 20:38 #5
er cde en Window Manager?

så går jeg ud fra du starter en terminal der i

i din terminal burde du kunne skrive
set
og kunne se hvilken shell du kører med
kunne feks være
SHELL=/bin/bash

jeg kender desværre ikke Tru64 men jeg er ret sikker på den har en ligende command

for at skifte shell kan du bare skrive csh/bash eller hvad du vil bruge
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 20:40 #6
CDE er OSF's windows manager.

Tru64 kommer ikke (ihvertfald ikke i de gamle versioner jeg bruger)
med bash.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 20:42 #7
næ men den har vel stadig en shell og det vil være forskelligt fra shell til shell hvordan du sætter autocomplete m.m
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 20:45 #8
Selvfølgelig - og jeg skrev i mit første indlæg at det var csh.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 20:50 #9
ok men det er nu bedre stringbuffer fortæller hvilken shell han kører med da det er muligt at køre med andre.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 20:53 #10
Hehe, det ville da ellers være rart med bash.
Jeg tror at den kører ksh, der vist nok er std. shell på Digital UNIX.

Arne, den boks, jeg snakker om, er den, der lige har fået 4.0G knaldet på idag, så den har nok ikke samme opsætning som de andre bokse - endnu.

Jeg tror at det bedste vil være at læse manpage for csh imorgen, som loadet har foreslået...

loadet, gider du lige lave et svar? Ellers ender det endnu en gang med at arne snupper alle points'ene :o
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 20:55 #11
ok svar
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 20:56 #12
Af almindelig interesse: vil I blive på 4.0G eller er det bare et trin
på vejen (mod 5.1B) ?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 21:01 #13
Vil det hjælpe hvis jeg siger at det er en DS10 og at den er blå?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 21:12 #14
NA ????
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 21:13 #15
Ja. Med andre ord er det et skridt i retning mod 5.1B
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 21:17 #16
Den var jeg lang tid om at fatte !

:-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2003 - 21:18 #17
det ser ud til at være muligt med ksh

Under ksh, do the following:
set -o vi
Filename completion -  ESC + '\'    [ escape + backslash ]
Previous command -  ESC + 'k'
All the vi commands would work fine.

eller

set -o emacs, then

ESC-ESC            File name completion. Replaces the current word with the longest common
    prefix of all file names that match the current word with
                  an asterisk appended. If the match is unique, a / is appended
    if the file is a directory and a space is appended if the file is not a
                  directory.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
10. september 2003 - 21:22 #18
Fedt, det vil jeg se om jeg kan nå at få kigget på imorgen :)
Den er i hvert fald træls at rode med når man ikke engang kan bringe den sidste kommando frem...