Avatar billede lauritsen Nybegynder
23. december 2000 - 21:12 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

kerneopgradering

Jeg har en maskine, der kører RedHat 6.1 med kerne 2.2.12-20 - og jeg vil i forbindelse med opsætning af TeleDanmark ADSL opgradere til kerne 2.3.40. Det er derefter min tanke at dele forbindelsen ud til resten af hjemmenetværket, som hovedsageligt kører WinXX.

Efter \'make menuconfig\', \'make dep\', \'make bxImage\', \'make modules\' og \'make modules_install\' skulle jeg (ifølge Adam Sjøgrens vejledning på http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres-2.3.39.html) kunne kopiere /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage til /boot/vmlinuz-2.3.39 og sætte LILO til at boote fra den. Men problemet er, at bzImage-filen ikke er der.. Hvad kan jeg gøre forkert?
Avatar billede victor44 Nybegynder
24. december 2000 - 14:36 #1
Hvis din nye kerne ikke er der må du få en fejlmeddelelse når din kompilering stopper, hit med den.

Avatar billede victor44 Nybegynder
24. december 2000 - 14:37 #2
Hvorfor vil du i øvrigt bruge 2.3.40 ?
Der er allerede 2.4.test11 ude nu.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
24. december 2000 - 16:20 #3
Jo, make bzImage giver rent faktisk fejl, men jeg havde kun opdaget den nederste del, der så vidt jeg kan læse retter sig selv..

make menuconfig giver ingen problemer,

make dep gør heller ikke,

make bzImage (som selvfølgelig er den det går galt med) giver følgende:
make[3]: Entering directory ´/usr/src/linux-2.2.12/drivers/scsi\'
gcc -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux-2.2.12/include -D__SMP__ -Wall -Wstrict-prototypes -O2 -fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing -pipe -fno-strength-reduce  -DCPU=586 -march=i586  -c -o sym53c8xx.o sym53c8xx.c
gcc: Internal compiler error: program cc1 got fatal signal 11
make[3]: *** [sym53c8xx.o] Error 1
make[3]: Leaving directory ´/usr/src/linux-2.2.12/drivers/scsi\'
make[2]: *** [first_rule] Error 2
make[2]: Leaving directory ´/usr/src/linux-2.2.12/drivers/scsi\'
make[1]: *** [_subdir_scsi] Error 2
make[1]: Leaving directory ´/usr/src/linux-2.2.12/drivers\'
make: *** [_dir_drivers] Error 2
[root@server linux]# cpp: output pipe has been closed
{standard input}: Assembler messages:
{standard input}:12582: Warning: end of file not at end of a line; newline inserted
{standard input}:12804: Error: operands given don\'t match any known 386 instruction

make modules giver ingen deciderede fejl, men siger en del gange
  make[1]: nothing to be done for ´modules\'.
sikkert på grund af at make bzImage fejlede..

det eneste make modules_install er:
  Installing modules under /lib/modules/2.3.40/net
  Installing modules under /lib/modules/2.3.40/scsi
sikkert af samme grund..

Jeg kan måske undgå fejlen i make bxImage ved at slå SCSI fra under make menuconfig, for det har jeg ikke absolut brug for, men hvad kan fejlen skyldes?

Hvorfor jeg ikke opgraderer til 2.4.test11 ? NetExpres burde køre fint under 2.3.40, så jeg vil hellere bruge en stabil version istedet for en beta. Jeg tror ikke der er noget i den nye 2.4-kerne jeg får brug for?

Nå, nok Linux for i dag! Glædelig jul til jer allesammen!
Avatar billede andmar Nybegynder
25. december 2000 - 01:16 #4
2.3.40 er ikke en stabil kerne.
Den sidste stabile er 2.2.18, mens
den sidste beta er 2.4.0.test12

www.kernel.org

andmar
Avatar billede motu Nybegynder
25. december 2000 - 13:27 #5
jeg vil lige tilføje at ATM I LINUX er kanon når det endelig kører ;) .. foresten husk at tage der rigtigte ting med i kernen.
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. december 2000 - 14:37 #6
Jeg kan se at din kompilering refererer til \'/usr/src/linux-2.2.12\'
Det gør den fordi ´det dir der hedder /usr/src/linux er et link som peger på 2.2.12 kernen.

Slet det link og lav et nyt der peger på din nye kerne og hent lige test12 du kan ligeså godt bruge den.

Det er der dit problem ligger.

Godt bagjul og godt nytår.

Avatar billede motu Nybegynder
25. december 2000 - 23:15 #7
eller vent til 2.4.0 udkommer som stable
Avatar billede lauritsen Nybegynder
29. december 2000 - 00:57 #8
hmm.. jeg indrømmer at jeg ikke har gennemgransket kernel.org - jeg gik bare ud fra at når nu 2.4-versionerne hedder test allesammen og 2.3 ikke gør, at 2.3 var stable og 2.4 ikke var, men ok.

Jeg prøvede med 2.4.0-test12-kernen også og kommer da forbi punktet fra før, men det går stadig galt i sidste ende. Næsten alle \'make\' kommandoerne spytter store mængder af fejl a la denne ud, som er fra make bzImage:

clnt.c:632:45: warning: pasting would not give a valid preprocessing token

alt før \"warning\" skifter lystigt for hver fejlkode.. Jeg ved ikke om det er årsagen til det næste problem jeg stødte på (følger stadig Sjøgrens vejledning, men til test4):
cp pppd/plugins/pppoatm.so /usr/lib/pppd/plugins/
- filen pppoatm.so findes ikke, men der er en der hedder pppoatm.c ...

Jeg har på fornemmelsen at jeg vælger et eller andet galt under make menuconfig; er det ikke muligt at gå ud fra indstillingerne i sin nuværende kerne (jeg kører en standardinstallation af RedHat 7.0) og så bare tilføje ATM- og SpeedStream-punkterne (som skal bruges til NetExpres)

Har nogen en fornemmelse af hvornår en kerneversion som kan sættes op til NetExpres kommer som standard i en distribution (vel efter at den er blevet stable)
Avatar billede motu Nybegynder
29. december 2000 - 04:22 #9
lauritsen> går nok et stykke tid, men som sagt , kan jeg godt hjælpe dig på 2 betingelser:

du bruger Redhat 6.2

Kernel2.4.0-test9

dette skal jeg sq ha 300 point for ;)
Avatar billede victor44 Nybegynder
29. december 2000 - 11:39 #10
2.3 er ikke stable, tommelfinger reglen er at alle kerner der hedder x.<ulige_tal> er udviklings kerner.

Din fejl skal findes under network, interfaces et eller andet..

Har du husket at lave det link om jeg omtalte tidligere, det skal naturligvis pege på det dir som den kerne du vil kompilere befinder sig i.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
05. januar 2001 - 18:49 #11
Hmm.. jeg kan stadig ikke få det til at du.. ligemeget om jeg laver link eller ej..

motu> 300 point er dine hvis du kan hjælpe mig igennem hele proceduren indtil forbindelsen kører.. Jeg har hentet RedHat 6.2 og kan snildt hente test9-kernen også..
Avatar billede motu Nybegynder
05. januar 2001 - 19:12 #12
lauritsen >> ok .. sig til når du har tid ..

hent følgende :

alt det der står i axboes txt.

og min kerneconfig (den skal ændres til dit system)

ellers følger du bare axboes hjælp .. indtil du har bootet med den nye kerne .. ellers fang mig på
motu@dkw-stuff.dk

eller på irc #linux.dk (undernet)

eller på icq : 101070778

Bare kontakt mig når du for problemer med noget .. vi skal nok få det op at køre.

Avatar billede motu Nybegynder
05. januar 2001 - 19:13 #13
min kerneconfig ligger her :

http://basher.yi.org/config

Husk for guds skyld at ændre det du mangler.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
05. januar 2001 - 19:45 #14
takker, og det vil så sige at du bruger alle de filer der skal hentes, i samme version som beskrevet på http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html
? Undtaget linux-2.4.0-test4.tar.bz2
altså..
Avatar billede motu Nybegynder
05. januar 2001 - 21:32 #15
ja .. det eneste jeg har lavet anderledes er det der skal ske efter du har installeret den nye kerne.