Avatar billede gotcha Nybegynder
23. december 2000 - 20:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opdatere side

Jeg har lavet en side med nogle eksperimenter i Flash på http://www.hhbk.subnet.dk/GotCha.html

Problemet er bare, at jeg bliver nødt til at opdatere hver gang jeg har uploadet, for at se den nyeste version (røvirriterende for brugere!). Kan man ikke lave en funktion, der opdaterer skidtet automatisk?

Avatar billede stigc Nybegynder
23. december 2000 - 22:00 #1
smid det her ind på html siden, så kan din side ikke cahces!

<META HTTP-EQUIV=\"Pragma\" Content=\"No-cache\">
Avatar billede stigc Nybegynder
23. december 2000 - 22:03 #2
sæt begge dem her ind, ås virker det i begge browser:

<META HTTP-EQUIV=\"Pragma\" CONTENT=\"no-cache\">
<META HTTP-EQUIV=\"Cache-Control\" CONTENT=\"no-store\">
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. december 2000 - 00:12 #3
Hey Gotcha

Den skriver Macromedia selv om...

http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/prevent_caching.htm

/Nikolaj
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
24. december 2000 - 04:10 #4
Uhh... Du mener, så folks browsere automatisk opdaterer siden, hvis flash filen opdateres? Hmm... Ikke uden direkte/kontinuert forbindelse bruger/server imellem... Hvis du ka\' smække et PHP/ASP/whatever script på din server, er den hjemme..? :)

Go\' jul! :)
Avatar billede gotcha Nybegynder
24. december 2000 - 20:32 #5
Jeg har indsat de to meta-tags på siden (prøv at kigge en gang til), men hvad med alle dem, der allerede har skidtet liggende på computeren. Bliver de ikke nødt til at opdatere?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. december 2000 - 05:40 #6
/Gotcha

Hvis du læser mit link igennem anbefaler de (macromedia) at du simpelthen outdater din metatag. På de måde vil der aldrig chaces. Alternativt kan du læge cookies indeholdene dato på folks maskine og er datoen er forskellig fra den nyeste skal der reloades. Andent og nem alternativt er at navngive med et andet fil-navn.
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
28. december 2000 - 19:47 #7
Ehh... Jeg ser intet svar på mit spørgsmål, så jeg regner med, det ikke er det, du ønsker..?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. december 2000 - 20:44 #8
Idéen er at sætte en ny dato på en fil af samme navn i dine META-tags. Det får Cachen til at opdatere, når der dukker en nyere fil op.
Avatar billede bobby Nybegynder
31. december 2000 - 22:01 #9
Hvis der kun ønskes reload når der er en ny verison uploadet, så kan man vist ikke bruge no-cache meta-parametrene, det giver reload hver gang siden kaldes.
Så hvad med en lille hjælpe fil.js der indeholder sidste upload dato for siden. Siden skal så \"bare\" sørge for at reloade blot fil.js hver gang siden kaldes, og reloade hele siden hvis date> upload-datoen.
Problemet er så blot hvordan man tvinger siden til at læse fil.js hver gang. En mulighed er at kalde med en forespørgsel, f.eks: fil.js?1
Parameteren efter spørgsmålstegnet skal være dynamisk, så filen skifter navn for hvert kald, og dermed ikke hentes fra cashen. En ide kunne derfor være at tilføje \"time\" som forespørgselsparameter, eks: fil.js?311200:2359

Har ikke testet mit foreslag, men det er kraftigt inspireret af svar på hvordan man sikrer at et image reloades - se http://developer.irt.org/script/892.htm
Avatar billede bobby Nybegynder
31. december 2000 - 22:08 #10
>nikolajdu
Ny dato på en fil af samme navn lyder som god ide. Hvordan gør man det? Macro-medias anbefaling, er at bruge en fortidig expire dato:  (\"Each and every time this document is requested the browser will notice that the cached version has expired and will download the file from it\'s server of origin.\")
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. december 2000 - 22:11 #11
Det lyder slet ikke som en dum idé.... må lige kigges nærmere på... Ved ikke om er er den store forskel på mit forslag fra 28/12 2000 20:44:29, men detr er da et forsøg værd...

Det skal dog siges at mit forslag da ihvertilfald virker... :-)

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
31. december 2000 - 22:17 #12
Forlaringen på Macromedias forslag er ganske simpel... De outdater den og derfor bliver den slettet fra cachen...

Hvis du navngiver din fil med samme navn burde cachen tjekke for nyere versioner og det er mit svar nr. 2. Jeg ved godt det ikke altid lader sig gøre, men det er mit bedste bud... Og lade sig gøre kan det. For når jeg sider og tjekker flash på min egen maskine kan jeg jo godt få den til at hente den nyeste fil... Lidt snilde skal der til - så går det nok....

Anyway... kiggede lidt på dit eget link og de både outdater og sætter no-cache

<meta http-equiv=\"Expires\" content=\"Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT\">
<meta http-equiv=\"Pragma\" content=\"no-cache\">
<meta http-equiv=\"Cache-Control\" content=\"no-cache\">

/Nikolaj
Avatar billede stigc Nybegynder
04. januar 2001 - 22:36 #13
gotcha>> Hvad fanden var der i vejen med mit svar?