Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 12:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra Excel?

Er det muligt at hente data ud fra EXCEL i stedet for fx en access database?
10. september 2003 - 12:20 #1
Ja, det kan lade sig gøre.

Hvad er det du ønsker?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 12:23 #2
Hvordan gør man? Jeg har nemlig aldrig hørt om det før, hvordan fungerer det?

Et link til en tutorial i det, ville være fantaastisk.
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2003 - 12:28 #3
10. september 2003 - 12:53 #4
Hvad er det du ønsker?

Hvor skal du bruge data - hvor skal du have adgang fra.

Du er nødt til at give lidt flere informationer, hvis du vil have en præcis hjælp.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 13:00 #5
Jeg skal både have lov at læse, opdatere, indsætte og slette i regnearket.

Jeg har bygget systemet i ASP, hvor jeg bl.a. trækker data frem med informationer, som sættes ind i en <table> Det hele skal fungere online, med flere brugere og en citect applikation i den anden ende, som holder arket åbent mens den opdaterer med data.

PT henter jeg data frem fra access således:

<%
Dim Connect, connString
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connString = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("../databasen.mdb") & ";Mode=Read"
Connect.Open connString

Dim Query, rs
Query = "SELECT * FROM [tabel_1] Order By [Log] Desc;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open Query, Connect, 1, 2
%>

<%=rs("V1")%>

Hvordan gør jeg det med EXCEL?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 13:13 #6
kan man også lave standartværdier som f.eks.
=now()
hvilket sætter en tid ind automatisk?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 13:16 #7
Den anden applikation (Citect) opdaterer løbende arket med værdier, kan det skabe komplikationer?
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2003 - 13:28 #8
Den anden applikation (Citect) opdaterer løbende arket med værdier, kan det skabe komplikationer?
Ja det vil det højst sansynligt, da Execl også er fil baseret.

Ja Now() er som regel en standart funktion i databaser for at indsætte dato/klokkeslæt.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 13:41 #9
Jamen hvis det skaber komplikationer, så er der slet ingen idé i at skifte til Excel. Grunden til at jeg spørger er, at access databasen lavede en ldb-fil som låste databasen, og mine asp-sider kunne ikke vises.

Måske må jeg anvende en tekstfil i stedet...
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2003 - 14:17 #10
Jeg har engang prøvet med Excel fil åben i excel og hendte data via en ASP side og som jeg husker det kom der en fejl med filen var i brug.

Jeg tror du får de samme problemmer med en tekst fil. Vi du bruge filen som database eller ren tekst fil... Men prøv dig lidt frem.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 14:20 #11
Jeg vil i første omgang kun læse i filen, mens den er åben af en anden applikation (Citect).

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. september 2003 - 14:42 #12
Spørgsmålet er om det ikke giver fejl.

Du kan jo selv prøv med noget test kode:

<html>
<body>
<%
Set fs=Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set f=fs.OpenTextFile(Server.MapPath("testread.txt"), 1)
Response.Write(f.ReadAll)
f.Close

Set f=Nothing
Set fs=Nothing
%>
</body>
</html>

Koden udskriver indholdet at  testread.txt  hvis du så åbner testread.txt med notepad eller word eller andet program og køre ASP filen hvis den melder fejl så virker det ikke hvis den udskriver indholdet af tekst filen virker det. Jeg kan ikke prøve det før om et par timer.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
11. september 2003 - 08:56 #13
Når jeg tester den fungerer det fint, selvom tekstfilen er åben. Da jeg testede systemet på min lokale ved brug af ACCESS, så fungerede det jo også fint. Spørgsmålet er om der er noget sted man direkte kan læse noget dokumentation for hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan.

eagleeye > Jeg overvejer kraftigt at anvende MySQL database til formålet i stedet - er det noget du fraråde eller ville du umiddelbart synes det var en bedre idé?