Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2003 - 01:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Formater og dele HD med XP proff.

Jeg kender (meget) til Win 98, men intet til XP proff. og skal hjælpe min svoger (pr. tlf idet han bor i en anden by).
Han har formateret helt ny PC, men vidste ikke at en disk kunne deles, altså forfra:

Start CD (first boot) og... ja - er der en der rimelig klart (helst også rimelig kort) kan beskrive processen med:
Nedlæggelse af c drev + oprettelse af ny c (15GB) og en et d drev for resten af disken.
Glem alt om PM osv. der er nærmest intet kommer på maskinen endnu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2003 - 01:14 #1
under installationen kan du formatere og dele harddisken op som du vil have det, det skulle der ikke være problemer med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2003 - 01:18 #2
hvis din svoger holder øjene godt åbne under installationen og læser guiden under vejs, så kan han ikke gå helt galt i byen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2003 - 01:20 #3
fandt lige dette:

Formatering af windows xp

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.

6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.

7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.

8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Formatering af windows xp med et andet oprativ system kørende.
Tænd din computer og vent til dit nuværende operativsystem er indlæst.
Læg din Windows XP Cd-rom i dit Cd-rom drev.
Autorun funktionen starter og et vindue vises hvorfra der kan vælges mellem 3 forskellige punkter.

Hvis dette vindue ikke kommer frem på din pc skal du dobbeltklikke på "Denne Computer" dobbeltklikke på dit Cd-rom drev - og dobbeltklikke på filen Setup.exe.

Vælg i setup programmet menupunktet "Installer Windows XP".
Efter lidt harddisk aktivitet spørger setup programmet om der ønskes at udføres en opgradering eller en nyinstallation. Vælg "Nyinstallation" og klik på "Næste".
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2003 - 01:22 #4
hmm, der står ikke noget om partitionering :o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2003 - 01:27 #5
denne her er nok bedre!
---------------------------------------------

Der er 2 muligheder mht. installationen af windows xp, men dog kun en måde at afinstallere WinXP:

Installationen og afinstallationen af WinXP foregår faktisk ved at benytte samme fremgangs måde, nemlig ved at starte computeren med CD'en.

Husk dog at sætte din bios til at boot op på din cdrom.
Kan du af uforklarige årsager ikke boote på din cdrom kan du hente boot/start disketter her, 6 stk ialt.
Hent dem her:

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

Herefter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formatere (afindstallation) og opdele din HD ganske som i den gamle fdisk (95/98/me), men bare meget nemmere her.

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev WinXP skal installeres på. Det er muligt at installere WinXP sammen med et andet Windowssystem hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i starten, hvor du kan vælge system.

Du kan også vælge hvilket filsystem du vil have - om det skal være NTFS eller FAT32, dog kan du konvertere til NTFS efter endt indstalation (Convert C: /FS:NTFS) skrives i Start>Kør/Run.

Under installationen vil du også blive bedt om at angive et password for Administrator (kun Pro).
Konfigurering af internetforbindelse (med modem) kan også gøres under installationen. Der skal oprettes bruger/brugere.
Bemærk at alle brugere som standard får administratorstatus. Endelig kan du aktiverere Windows XP via nettet (Windows Product Activation).

Her er den nemmeste måde at lægge WinXP ind og som jeg helt klart anbefaler hvis folk ikke er helt sikre inde i bios mht. at sætte den til at boote op på deres cdrom.

Med WinXP CD'en følger et udmærket stykke værktøj der kan klare indstallationen helt automatisk og grunden til de færreste bruger det er, at den ligger godt gemt.

På WinXP CD'en ligger det under support\tools\deploy.cab filer af tyben cab er komprimeret, men f.eks. winzip klarer fint at åbne dem.
Herinde ligger en række værktøjer der tybpisk bliver brugt af netværksadministratorer til installation.
Den fil vi er interesseret i hedder setupmgr.exe og det er åbenbart Microsofts måde at forkorte setup maneger på.
På dansk kaldes programmet for Windows installationsstyring.

Kopiér filen til harddisken og dobbeltklik på den for at starte den, herefter er det bare at svare på de spørgsmål der stilles trin for trin.
Og hvis du vil være smart skal du huske at vælge FULDT AUTOMATISERET når programmet spørger om bruger medvirken for så bliver du fri for at side ved din pc og svare på de spørgsmål som kommer under vejs den times tid det tager at installere WinXP.

Husk også at vælge installation fra CD i det efterfølgende trin.
Indtast alle nødvendige oplysninger og gem dem på en almindelig diskette der skal hedde winnt.sif.
Herefter er installationen af WinXP blot et spørgsmål om at sætte CD'en og disketten med indstalationsoplysningerne i computeren og starte procuduren.

Resten sker automatisk og du kan nu bruge den næste time på sofaen :-)
Du skal dog være opmærksom at hvis du bruger dette tip vil WinXP slette alle dine dataer på din harddisk så sørg for at tage backup af alle de filer du vil gemme inden du går i gang med at installere på din computer. Du kan også bruge lidt tid på at læse den readme-fil der ligger i samme folder som installationsprogrammet.
Sørg for at gemme disketten med indstalationsoplysninger, da du kan få glæde af den senere hvis du skal geninstallere WinXP.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
09. september 2003 - 01:28 #6
Nu kan han ikke decideret under installation af XP, lave flere drevs/partitioner. Men han kan lave et lille drev, som han så installere XP. Når XP er installeret og startet kan han ved at højre klikke på "denne computer", vælge manage, vælge disk management, herfre kan han oprette partitioner, lige så tosset som han lyster, og helt uden brug af PM.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
09. september 2003 - 01:30 #7
retaxes --> sikke en smøre du kom med der, på kun 5 minuter ;-)
Avatar billede zooomah Nybegynder
09. september 2003 - 01:36 #8
du kunne os boote op i DOS (hvis man kan det i XP) og så skrive fdsik, der kan du lave partitioner :> gjorde de selv i foregårs :))
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. september 2003 - 01:36 #9
lsskarrup, man kan nu sagtens oprette flere partitioner under installationen.
Avatar billede zooomah Nybegynder
09. september 2003 - 01:37 #10
du kunne jo selv prøve på din, mener det er ens for alle systemer, bare skriv FDISK , og følg derefter instrultionen :-o
Avatar billede senik4u Nybegynder
09. september 2003 - 01:38 #11
LOL Copy Paste kan gøre underværker
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. september 2003 - 01:40 #12
fdisk er forældet i forbindelse med nt. den følger heller ikke med. jeg plejer at gøre som isskaarup foreslår, opretter en primær partition, og laver resten under diskhåndtering.
Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2003 - 01:40 #13
Jeg har (havde)lige læst hele den smøre. Jeg vil klart mene jeg nemt kunne ordne det - hvis jeg sad ved maskinen altså, men det gør jeg jo ik' og helt konkret er min svoger begynder - det er HELT kort.
PCen er nyformateret (80GB) og skal ændres til c (15GB) med XP proff. og  et d drev for resten.
Pkt. 1 - 2 og 5 lyder fornuftig, man kan vel egentlig skære det helt ned til spm. om at dele disken i XP proff.
Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2003 - 01:47 #14
isskaarup>
Altså du mener man først kan oprette et (mindre) c drev og så senere partionere resten af disken??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2003 - 07:46 #15
http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

Her er en engelsk guide med screenshots og det hele. Der står præcis hvordan man sletter partitionen og opretter den nye.
Avatar billede hcma Novice
09. september 2003 - 09:59 #16
Her er en vejledning på dansk:
http://www.hcma.dk/formattering.htm
Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2003 - 12:47 #17
Hej tonnybrandt>
Et ganske udmærket link du har fundet der XP proff. er jo også vist.
Tak for hjælpen :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2003 - 12:49 #18
Velbekomme og takker for point :-)