Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
08. september 2003 - 15:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

attribut til element der gør det unselectable

Jeg ved der findes en attribut der kan "låse" en HTML-side, eller et HTML-element således at det ikke kan markeres, hverken med mus eller ctrl+A.

kan bare ikke huske det!

anyone?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 15:59 #1
Jeg tvivler stærk på at noget sådant findes, men jeg kan jo tage fejl ;)

Når et HTML dokument er leveret til klienten / brugeren, har vi jo ikke mere 'kontrol' over det.

Det man kan gøre er at indleje funktionalitet i dokumentet der reagere på brugers forventede adfærd så som 'ingen højreklik' på musetasten, men det forhindre jo ikke bruger i at se kildekoden, hvis det er det der er 'problemet' ...
Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
08. september 2003 - 16:23 #2
Har set det inden for den sidste uge, har også set attributten, men har ingen husker
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 16:26 #3
Er det disabled="true" du tænker på ?
Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
08. september 2003 - 16:32 #4
nej, der kan man stadig markere elementet

Det drejer sig om at at indholdet i en <div> ikke må kunne markeres, og jeg har set det på nogle tyske warez sider fornylig
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 16:34 #5
Oki - beats me :(
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 16:40 #6
<body onselectstart="return false">, men det virker jo kun i IE ??
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 16:50 #7
... eller den udvidede udgave:

<body onContextMenu="return false" onSelectStart="return false" onDragStart="return false">

http://72k.net/javascript/escondemenu.htm

men som du ved, så er der stadig 'Vis' >> 'Kilde' tilbage ...
Avatar billede edutasia Nybegynder
08. september 2003 - 17:09 #8
<div unselectable="on">Dette kan ikke markeres i IE</div>
Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
08. september 2003 - 17:39 #9
onDragStart=""return false"" var præcis hvad jeg skulle bruge, og det er et værktøj der alene skal benyttes i ie.
thanks
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. september 2003 - 18:07 #10
OK - sjov fætter .. altså OnDrag ;-)

... må kunne bruges i et IE-miljø til noget a la:

if layer No_01 = X,Y koordinater;
return true;

If layer No_02 = X, Y koordinater;
return false

o.s.v. til alverdens labyrinter, skyde- og puslespil m.m.m.m. ....