Avatar billede nillebis Nybegynder
08. september 2003 - 14:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP mig med at sammenlægge tabeller

Jeg har et problem med at sammenlægge 5 tabeller... Er der nogle der kan hjælpe mig med det!! I stedet for at de kommer nedefter kommer de sådan Tabel 1 firmanavn - adresse.... Herefter kommer det som var det en ny tabel det samme hen af bare for tabel 2!!!
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 14:11 #1
Hvis du opretter et autonummer flet i en tabel og eller de samme felter som i de 5 andre skulle du kunne kopiere felterne direkte ind i den nye tabel.
Avatar billede nillebis Nybegynder
08. september 2003 - 14:16 #2
Altså ved at markere og så kopiere - Kan der ikke laves en forspørg.. som kæder de 5 sammen??
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 14:30 #3
Faktisk lyder det som om det muligvis ville vaere nemmere at f.eks eksportere alle filerne som tekst, laegge dem sammen i en fil og genimportere dem.
Avatar billede nillebis Nybegynder
08. september 2003 - 14:51 #4
hmm kan du uddybe det lidt så er du en gutter mand;-) Maria
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 15:07 #5
OK, Jeg ved ikke hvor mange poster du har ialt, men hvis du ikke har alt for mange er det nok mere overskueligt at eksportere til Excel (mindre en 65000 poster i alle 5 tabeller).
Dette geor du ved at vaelge tabellen i Access gaa ind i Tools -> Office Links ->Analyze with MS Excel (ved ikke hvad de hedder i DK version).
Derefter gemmer du hver af de 5 tabeller som ExcelFiler, kopierer alt indholdet over i et eneklt excel-ark saadan at alle kolonnerne passer over hinanden selv :-)
Naar du har arket med alle posterne gemt hoejreklikker du paa tabel-omraadet inde i access og vaelger importer. Du skal vaelge filtype excel og derefter kan du finde de sammenkopierede ark og foelge import-guiden som tager dig igennem formater. Alt dette kan saa gemmes i en ny tabel i databasen. Og hvis der ikke opstaar fejl under import-processen (hvilket der kan goere hvis der er problemer med formater) kan du slette de gamle tabeller.
Haaber det hjaelper. Hvis det stadig er forvirrende saa bare sig til :-)
Avatar billede jkrons Professor
08. september 2003 - 15:34 #6
Hvis du bare skal have tabellerne til at stå "under hinanden" så prøv med
SELECT * FROM TABEL1 UNION SELECT * FROM TABEL2 UNION SELECT * FROM TABEL3 UNION SELECT * FROM TABEL 4 UNION SELET * FROM TABEL5;

Kræver at alle tabeller har samme antal felter.
Avatar billede hittman Nybegynder
17. september 2003 - 22:59 #7
Jkrons eksempel vises tabellerne efter hinanden - men er ikke opdaterbare !
En mere permanent løsning ville være at oprette en ny tabel hvor indholdet af de andre 5 tabeller hentes over. Dette gøres ved at oprette 5 forskellige "Tilføjelses-forespørgsler" og angiver destinationen af data. en forespørgsel for hver tabel 1!. Da denne type er en action-type er det vigtigt at du kun kører den EEN gang - ellers overfører du data flere gange.
Har selv gjort det mange gange med succes !
Husk herefter at kontrollere for dubletter osv. - God tur !
Avatar billede nillebis Nybegynder
18. september 2003 - 19:34 #8
Har brugt Jkrons svar - Lukker
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2003 - 19:50 #9
if you have used jkrons' answer then WHY not give HIM the points?
Avatar billede jkrons Professor
18. september 2003 - 23:12 #10
:-)
Avatar billede nillebis Nybegynder
26. september 2003 - 14:05 #11
Fejl - Giver ham pointene - Men virker forsat ikke
Avatar billede jkrons Professor
26. september 2003 - 16:10 #12
Hvad er det, der ikke virker?
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2003 - 17:46 #13
nillebis>du skriv selv at du brugt jkrons svar, vi kan IKKE se om det virker eller ej!
Avatar billede nillebis Nybegynder
08. oktober 2003 - 17:10 #14
Har brugt jkrins svar virker fint  SELECT * FROM TABEL1 UNION SELECT * FROM TABEL2 UNION SELECT * FROM TABEL3 UNION SELECT * FROM TABEL 4 UNION SELET * FROM TABEL5;
Avatar billede terry Ekspert
08. oktober 2003 - 18:41 #15
then WHY deosnt jkrons get the points?
Avatar billede jkrons Professor
08. oktober 2003 - 22:53 #16
Jeg forstår heller ikke helt her. Du skriver at du bruger mit svar - men tager point'ene selv?