Avatar billede lonet Nybegynder
08. september 2003 - 10:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Adskil poster vha. komma i rapport

Jeg har en access2000 database, som indeholder et felt, der indeholder emailadresser. Disse mailadresser vil jeg gerne have udskrevet på en rapport, hvor de skal komme i en lang række adskilt af kommaer. Jeg har fået lavet rapporten, men der kommer de i en lang række.

Er det muligt at få dem adskilt af kommaer? (Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke har meget kendskab til VBA ol., så kommer der et svar, hvor jeg skal bruge dette, skal det være rimeligt pædagogisk beskrevet).

Mange hilsner
Lonet
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 10:43 #1
Ville det vaere nemmere bare at eksportere en komma-separareret fil bygget paa en forespoergsel?
Avatar billede terry Ekspert
08. september 2003 - 10:46 #2
lonet>HOW are the email address separeted at the moment?

If they are like this then YOU have a problem!

Lonet@email.dkterry@email.dkoverchord@email.dk
Avatar billede lonet Nybegynder
08. september 2003 - 10:55 #3
Hi Terry.
My emailaddresses are not like you write. They are individual posts, and when I make my report at the moment, I get 300 rows each containing one emailaddress. I would like to get the addresses in one post (eller en lang række)- seperated by commas.
Best,
Lone
Avatar billede terry Ekspert
08. september 2003 - 11:08 #4
I can not imagine that all you want on the report is just eamail addresses so I think you are going to have to make a TEMP table for this and append each eamail adress to a field using VBA :o(

Its hard to give a solution without some more infromation as to what else the table(s) contain and what the report is to show
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 11:51 #5
Lonet -> Hvis du KUN vil have email-adresserne i en lang komma-separeret fil tror jeg stadig det vil vaere langt nemmere at bygge en forespoergsel som kun viser email adresserne. Derefter kan du enten manuelt eller via kode eksportere dem til en .txt/.csv fil
Avatar billede terry Ekspert
08. september 2003 - 12:16 #6
In ADODB there is a method which can select ALL emails and put them in a string for you.

NOT TESTED

Dim rs As ADODB.Recordset
Dim vEamil as Variant

        Set rs = New ADODB.Recordset

        rs.Open "Select Email From YourTable" , CurrentProject.Connection, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly
        vEmail = rs.GetString adClipString, , , ";"

But as I mentioned, the solution depeneds on other factors!
Avatar billede lonet Nybegynder
08. september 2003 - 13:31 #7
Faktisk, så var det, som jeg helst ville følgende: Jeg har en medarbejderdatabase indeholdende mange oplysninger - herunder medarbejder-emailadr. Jeg ville gerne, at jeg kunne sende mails til alle via databasen på en nem måde. Som det er i dag, er jeg nødt til at kopiere alle mailadr. fra Access over i postsystemet (vi bruger Eudora), og det er ret omstændeligt. Her skal de nemlig adskilles af kommaer, og det tager noget tid.
Avatar billede mugs Novice
08. september 2003 - 15:16 #8
lonet > Jeg har en testdb, hvor alle e-mail ligger i en liste. I formularen kan du så vælge een eller flere (for den sagsskyld dem alle), og sende e-mail til de markerede poster. Det virker fint i Access og Outlook Expres, men i Eudora ??? Hvis du lægger din e-mail kan jeg sende den når jeg er hjemme fra arbejde.
Avatar billede terry Ekspert
08. september 2003 - 17:19 #9
Avatar billede overchord Nybegynder
08. september 2003 - 17:34 #10
hmmm hvis Eudora er sat op som standard email klinet burde man vel kunne laegge den komma-separerede liste ind i et http://mailto: - link defineret som et hyperlink og derefter fyre docmd.followhyperlink ?
Hvis du kigger paa websider og klikker paa et email-link. Kan du saa normalt sende post direkte via Eudora?
Avatar billede hittman Nybegynder
17. september 2003 - 23:15 #11
Hej Lonet
Jeg ved ikke om du er til lette løsninger:
Lav al bodytekst til din e-mail i word - og lav en brevfletning via e-mail -  og brug access og din tabel som datakilde !
Er det ikke alle der skal have e-mailen (JEG HADER SPAM - SPAM and eggs) kan du jo lave en forespørgsel i databasen - som du tester FØR DU UDSENDER DEN.
Jeg hader SPAM - så hvorfor fortæller jeg så dette !
Avatar billede lonet Nybegynder
18. september 2003 - 08:31 #12
Mugs > Jeg vil meget gerne have din database. Du kan sende den til thoudahl@gvdnet.dk. Beklager den sene reaktion.....
Avatar billede mugs Novice
18. september 2003 - 17:45 #13
Sendt.
Avatar billede lonet Nybegynder
19. september 2003 - 10:36 #14
Hej Mugs m.fl.
Jeg har valgt Mugs' svar, da jeg synes, at den virker bedst af dem, jeg har prøvet.

Tak for hjælpen.
Mvh
Lonet
Avatar billede lonet Nybegynder
19. september 2003 - 10:38 #15
Øhhh - Mugs - vil du være flink lige at smide et svar, så jeg kan give dig points...
Avatar billede mugs Novice
19. september 2003 - 10:40 #16
.