Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 03:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mig med min flash

hej allesammen!

Jeg har en lille fil hvor min "figur" kan skubbe til en bold! Men problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg får bolden til at blive på "banen" og ikke skubbes ud af skærmen.. Og hvis jeg skubber fra venstre side af så skal den gå til højre og omvendt.... Hvordan?
Kig i min fil: http://frip.dk/plus/problem3.fla

mvh. Plus!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:08 #1
if (this.hitTest(_parent.clip.char)) {
        if (this._x>=0) {
            _x -= speed;
        }
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:14 #2
Glemte da vidst lige resten... :))
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 04:18 #3
Hva gjorde det? :D
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:25 #4
Sørger for at _x på bolden ikke kan blive mindre end 0.
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 04:27 #5
nå ok!

tror du du kan hjælpe med dig jeg har spurgt om? :(
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:28 #6
Jo men jeg sidder lige og laver noget andet, men er færdig om ca 15 minutter.
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 04:32 #7
okay fint lyder godt! Jeg venter...
Bare skriv når det er ;)
Skal prøve at holde mig vågen :D
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:34 #8
Det er faktisk bare møgkedeligt er i gang med at installere mine fonte og windows popper op hver gang der er en der allerede er installeret. Foreløbigt har det taget 55 minutter....

Gaaaaab manner....

Men ok 2300 fonte er måske også liiiige i overkanten ;-)
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 04:39 #9
Okay det er brutalt ;)
2300? så vil jeg da gætte på at du er i designer-branchen? :D
Ouch... det var sku fandme mange! er du gal... ;)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 04:44 #10
Næh problemet er nok at jeg er alt for lidt designer - Så jeg har svært ved at vælge :))
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 04:47 #11
Tjaaa... Det er godt at have mange at vælge imellem så ens design ik altid ligner det samme.. men 2300.. det er lidt i overkanten ik? hehe
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 14:01 #12
http://www.eksperten.dk/spm/398118 (dette spørgsmål)
http://www.eksperten.dk/spm/398074
http://www.eksperten.dk/spm/397021

Alle tre spørgsmål omhandler samme problem og oprettet af samme bruger - hvad siger co-admin til det?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 14:04 #13
Hov nej den går ikke.

Plus luk lige det her spørgsmål og http://www.eksperten.dk/spm/398074

/Nikolaj /co-admin
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. september 2003 - 14:05 #14
Og lad dog alexander hjælpe dig færdig i http://www.eksperten.dk/spm/397021 - Har var jo godt i gang.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 14:19 #15
Jeg opgav, da jeg havde lavet en rimelig kode, men det viste sig at koden skulle sættes sammen med en allerede eksisterende kode(temmelig spændende kode forøvrigt, men lavet til flash 5) fra en tutorial som ikke er alt for nem forståelig(og som plus nok heller ikke rigtig forstod til bunds)!
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 16:31 #16
alexander:
lav svar i det spørgsmål du ik fik lavet færdigt!
Jeg forstod det nogenlunde, betragt det som min 1 uge med flash så man kan jo ikke forvente det helt store?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 16:40 #17
Jep 'plus' og det er også fint nok - men problemet som jeg ser det er, at du har lavet en kode ud fra en tutorial, men du forstår i grunden ikke koden selv - hvorfor det ikke er nemt at hjælpe dig til at ændre den - jeg kunne godt lave det for dig, men det bliver du jo ikke klogere af!
Den kode du har fundet på: http://oos.moxiecode.com/ er nok lige kompliceret nok for en begynder (medmindre du har programeringserfaring i forvejen) - Prøv noget nemmere(simplere) eller studer din kode i dybden, så skulle det ikke være det store problem at implementere min kode i den du har lavet via tutorialen!

Vh. Alexander
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 16:54 #18
onClipEvent (enterFrame) {
    if(this.hitTest(_parent.clip.char)){
      if(_parent.clip.char._x>this._x){
          this._x=_parent.clip.char._x-(this._width+_parent.clip.char._width/2);
      }else if(_parent.clip.char._x<this._x){
          this._x=_parent.clip.char._x+(this._width+_parent.clip.char._width/2);
      }

Og alligevel laver jeg da et eksempel til dig, som du måske kan blive klogere på - læg ovenstående kode på din bold(slet den eksiterende kode)!

Forslag: gør bolden lidt mindre, så man kan hoppe over den!

Koden er forøvrigt den første af mine koder fra spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/397021

/Alexander
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 17:00 #19
Dog med få ændringer:
mc_bold._x+/-=10;
er blevet til
this._x=_parent.clip.char._x +/- (this._width+_parent.clip.char._width/2);

De virker stort set ens, men den sidste er nok smartere, da den tager højde for størrelsen på spilleren og bolden!
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 21:43 #20
mange tak!

Ja måske er den kode lidt for kompliceret til mig men har set på hvordan den er opbygget og synes at det gav mening indtil jeg begyndte på det med bolden!
For hvis man kunne gøre bolden som characteren er lavet ku man jo gøre sådan at når den var på et 0 så forstatte den og på et 1 så stoppede den ligesom characteren.. Men ovenstående svar er også okay indtil videre ;)
Mange tak!

Lav svar tak!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. september 2003 - 22:14 #21
Hvis den skal blive på banen, så skal du tilføje lidt kode:
onClipEvent (enterFrame) {
  if(this.hitTest(_parent.clip.char)){
      if(this._x>0+this._width and _parent.clip.char._x>this._x){
        this._x=_parent.clip.char._x-(this._width+_parent.clip.char._width/2);
      }else if(this._x<320-this._width and _parent.clip.char._x<this._x){
        this._x=_parent.clip.char._x+(this._width+_parent.clip.char._width/2);
      }
Forudsat at din bane går fra 0-320!

Forstår du koden eller vil du have, at jeg kommenterer den?
Avatar billede plus Nybegynder
08. september 2003 - 22:22 #22
Forstår den godt... kig evt. på:
http://www.eksperten.dk/spm/398548

Har lavet bolden på en anden måde...