Avatar billede rennebo Nybegynder
07. september 2003 - 16:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Label overlay

Jeg sidder og arbejder på et program hvor jeg har brug for at placere en label hen over diverse form elementer.

For lettere at kunne forstå hvad jeg mener, har jeg lavet et lille billede der viser hvad det er jeg vil:
http://rennebo.freeservers.com/images/eksempel01.gif

Det er teksten "Invalid data" jeg har problemer med.

Jeg har forsøgt mig med at lave en gennemsigtig form, og herefter placere denne som child til min eksisterende form, men denne løsning viste sig ikke at være så heldig.
For det første kan man ikke klikke sig igennem den overliggende form (man skal kunne editere felt indholdet). Desuden havde jeg problemer med at få placeret "child"-formen i relation til min hovedform.

Hvordan løser jeg mit problem?
Avatar billede ncp Nybegynder
07. september 2003 - 16:46 #1
Prøv med noget i denne stil:

Private Declare Function GetWindowDC Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long
Private Declare Function TextOut Lib "gdi32" Alias "TextOutA" (ByVal hdc As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, ByVal lpString As String, ByVal nCount As Long) As Long
Private Declare Function InvalidateRect Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, lpRect As Any, ByVal bErase As Long) As Long

strString = "Dette kommer oven på alt..."
TextOut GetWindowDC(0), 10, 10, strString, Len(strString)
Avatar billede rennebo Nybegynder
07. september 2003 - 17:10 #2
ncp:

Det er faktisk noget i den stil jeg har været ude i, men som jeg kan se det så...
1. Jeg skal placere formen der "klipper" teksten ud ovenpå en anden form, og så vil "baggrunds" formen ikke forblive aktiv hvis brugeren klikker på teksten.
2. Jeg ender hurtigt i et virvar af API, da jeg med 2 forme, skal håndtere alt via API - her tænker jeg både på placering af teksten på baggrunds formen, og formodentlig også en hel stribe af event håndteringer.

Umiddelbart mener jeg at det ikke er muligt at styre, men er du ikke enig, så kom endelig med uddybende forklaringer.
Avatar billede rennebo Nybegynder
08. september 2003 - 15:51 #3
Ups... Link fejler vist :o(
Nå, men her er så et nyt.... Billedet jeg henviser til har titlen "Problem 1"
http://rennebo.freeservers.com/photo.html
Avatar billede rennebo Nybegynder
09. marts 2004 - 10:34 #4
Lukker spørgsmålet