Avatar billede truti Nybegynder
22. december 2000 - 01:39 Der er 9 kommentarer

Valg af linie !!!!!

Jeg har haft meget glæde af denne Mid() funktion.. men jeg ville også gerne kunne ændre i andre linier samtidig...
Mid() funkitonen ser så ledes ud:
Dim MyString, FirstWord, LastWord, MidWords
MyString = \"Mid Function Demo\"  \' Create text string.
FirstWord = Mid(MyString, 1, 3) \' Returns \"Mid\".
LastWord = Mid(MyString, 14, 4) \' Returns \"Demo\".
MidWords = Mid(MyString, 5) \' Returns \"Function Demo\".

Kan man ikke udbygge denne funktion til også at kunne gå et antal linier ned og der efter vælge det bokstav op den linie.

Jeg håber der er nogen der kan besvare dette spørgsmål.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. december 2000 - 01:43 #1
Desværre ikke :-(

Mid() er en streng manipulations funktion, der virker ved at angive en start position og en længde.
Avatar billede driis Nybegynder
22. december 2000 - 22:18 #2
Hvad læser du fra? Og hvad er det præcist, du vil gøre?

Det kan godt lade sig gøre, men du er nok nødt til at programmere funktionen \'the hard way\' (dvs. selv opbygge det hele med hjælp fra den indbyggede Mid - funktion)
Avatar billede truti Nybegynder
23. december 2000 - 00:51 #3
Truti igen:

Alså hvis jeg har En txt fil hvor jeg vil læse:
linie 3
bokstav 8 inde på linien lige som dette:

      (h)er

Damn jeg håber virke lig der er nogen der kan dette da jeg står og skal lave en data base der updatere sig selv......
på forhånd tak................
Avatar billede joern Nybegynder
23. december 2000 - 13:11 #4
Truti.

Jeg har vanskeligt ved at gennemskue opgaven.  Men jeg har gode erfaringer med at anvende MSFlexGrid, når jeg vil have bedre kontrol over indlæste data, end den en tekstboks kan give.  I en ascii-fil vil \"enter\" fungere som adskillelse mellem poster, når du indlæser med \"line Input\".  Jeg går ud fra at dine linier er med fast længde ellers giver det for mig slet ingen mening at finde tegn nr. 8 i en bestemt linie.

Jeg har selv benyttet at lave databaser i ascii-format således at en linie f.eks. kan bestå af:

nummer*navn......*adresse........*telefon....*

Der er så fast 40 tegn til navn og 50 til adresse.  Stjernerne er for at gøre filen lettere læsbær for MIG, computeren er ligeglad.

Med venlig hilsen  Jørn
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
23. december 2000 - 15:25 #5
joern:> Linierne behøver da ikke være en fast længde for at finde et tegn på en bestemt position.

Du tæller bare vbCrLf\'s og når du har talt 2 så er du på linie 3. Så tager du den position+8 og du har dit tegn ..
Avatar billede joern Nybegynder
23. december 2000 - 18:03 #6
tdaugaard:>  Nej, det er rigtigt, men hvis det skal give mening i data-base sammenhæng, skal det vel i hver post være samme kategori information ,der står på en bestemt position.
Lad os nu se hvad Truti finder på, når julemiddagen er sat til livs.
Svarede du mig nogensinde på spørgsmålet om, du har ASDL eller lign?  Du er altid hurtig på aftrækkeren, synes jeg.

Kan du forresten lige huske hvordan det der man tester om CapsLock er aktiveret?

M.v.h.  Jørn
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
23. december 2000 - 18:08 #7
joern:> truti snakkede heller intet om database stuff .. men anywa, nej jeg har ikke DSL, ej fastpris .. jeg har bare Outlook sat til 1 minuts interval.

Desværre jeg ved faktisk ikke hvordan man gør .. men der er sikkert et API kald til det.
Avatar billede driis Nybegynder
23. december 2000 - 22:42 #8
joern>> Til at finde ud af om Caps Lock er aktiveret, kan du bruge GetKeyState API kaldet:

Declare Function GetKeyState Lib \"user32.dll\" (ByVal nVirtKey As Long) As Integer

Den virtuelle key-code for CapsLock er:
Const VK_CAPITAL = &H14

Eksempel:

Private Declare Function GetKeyState Lib \"user32.dll\" (ByVal nVirtKey As Long) As Integer
Const VK_CAPITAL = &H14
Dim keyState As Integer

Private Sub Command1_Click()

keyState = GetKeyState(VK_CAPITAL)

If keyState = &H1 Then
    MsgBox \"Caps Lock er aktiveret\"
Else
    MsgBox \"Caps Lock er IKKE aktiveret\"
End If

End Sub
Avatar billede skwat Praktikant
27. december 2000 - 13:47 #9
linje skift er i virkeligheden tegn som alle andre!

hvis du har behov for at finde nogle linje ned, kan du søge efter chr(10) og chr(13).

jeg kan godt lave en funktion der går x linje ned, og y tegn hen og til sidst kopier z tegn.
men ikke for 15 point måske 1500 ;)

Hilsen skwat