Avatar billede lysgaard Nybegynder
05. september 2003 - 15:28 Der er 4 kommentarer

Form altid øverst, uanset om andre er kative.

Jeg har en opgave med en hovedform (helskærm), hvor man på forskellig måde kan hente data og vise dem. Samtidigt har jeg en anden form (1/4 skærm) hvor der vises nogle andre data. Denne lille form må ikke forsvinde, når jeg med musen aktivere hovedformen .Den må gerne blive grå og inaktiv, blot den stadig ligger oven på den anden form så den kan blive aktiv ved at klikke på den.

Man skal kunne skifte mellem de to forms, uden at nogen afdem forsvinder.

Med venlig hilsen
LL
Avatar billede martin_moth Mester
05. september 2003 - 18:58 #1
Avatar billede lysgaard Nybegynder
08. september 2003 - 11:18 #2
Tak for dit svar, men det hjælper ikke at lave en MDI form. I det tilfælde er
det to under-forms, som skal udføre opgaven, hvor den ene altid skal ligge ovenpå den anden. (Min hovedform indeholder både datagrid og control-knapper.)

Jeg har prøvet ??

mvh
LL
Avatar billede martin_moth Mester
08. september 2003 - 11:28 #3
Så luk spørgsmålet, eller spørg videre. Dit spørgsmål minder ret meget om www.eksperten.dk/spm/398220 , og du må kun have 1 spørgsmål åbent om samme emne :o)
Avatar billede lokespas Nybegynder
08. september 2003 - 16:11 #4
i et modul:

Option Explicit

Private Const SWP_NOSIZE = &H1
Private Const SWP_NOMOVE = &H2
Private Const SWP_NOZORDER = &H4
Private Const SWP_NOREDRAW = &H8
Private Const SWP_NOACTIVATE = &H10
Private Const SWP_FRAMECHANGED = &H20
Private Const SWP_SHOWWINDOW = &H40
Private Const SWP_HIDEWINDOW = &H80
Private Const SWP_NOCOPYBITS = &H100
Private Const SWP_NOOWNERZORDER = &H200

Private Const HWND_TOP = 0
Private Const HWND_BOTTOM = 1
Private Const HWND_TOPMOST = -1
Private Const HWND_NOTOPMOST = -2

Private Declare Function SetWindowPos& Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal hWndInsertAfter As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, ByVal cx As Long, ByVal cy As Long, ByVal wFlags As Long)

Public Function StayOnTop(ByVal hwnd As Long, blStayOnTop As Boolean) As Long

If blStayOnTop = True Then
  StayOnTop = SetWindowPos&(hwnd, HWND_TOPMOST, 0, 0, 0, 0, SWP_NOSIZE Or SWP_NOMOVE)
Else
  StayOnTop = SetWindowPos&(hwnd, HWND_NOTOPMOST, 0, 0, 0, 0, SWP_NOSIZE Or SWP_NOMOVE)
End If

End Function

i din form:

Private Sub Command1_Click()
Call StayOnTop(Form2.hwnd, True)
End Sub