Avatar billede Slettet bruger
21. december 2000 - 23:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Uploade bille og lægge sti i MySQL

Hej! Jeg har fundet følgende stykke kode der virker fint, og nu vil jeg gerne have at billedet ved upload omdøbes til user_name.filendelse. Dvs. at hver bruger får sit eget billede.

Brugernavnet hentes i en tabel der hedder users fra rækken der hedder user_name.

Dernæst skal stien til billedet lægges ind i db\'en i rækken der hedder user_picture.

Det jeg gerne vil have er at billedet omdøbes ved upload, og gives brugerens navn + .filendelsen.

Her er koden:

<?PHP

$my_max_file_size     = \"102400\"; # in bytes
$image_max_width    = \"300\";
$image_max_height    = \"300\";
$the_path            = \"/usr/local/www/datefinderdk/www/user_pictures\";

$registered_types = array(
                    \"application/x-gzip-compressed\"     => \".tar.gz, .tgz\",
                    \"application/x-zip-compressed\"         => \".zip\",
                    \"application/x-tar\"                    => \".tar\",
                    \"text/plain\"                        => \".html, .php, .txt, .inc (etc)\",
                    \"image/bmp\"                         => \".bmp, .ico\",
                    \"image/gif\"                         => \".gif\",
                    \"image/pjpeg\"                        => \".jpg, .jpeg\",
                    \"image/jpeg\"                        => \".jpg, .jpeg\",
                    \"application/x-shockwave-flash\"     => \".swf\",
                    \"application/msword\"                => \".doc\",
                    \"application/vnd.ms-excel\"            => \".xls\",
                    \"application/octet-stream\"            => \".exe, .fla (etc)\"
                    ); # these are only a few examples, you can find many more!

$allowed_types = array(\"image/bmp\",\"image/gif\",\"image/pjpeg\",\"image/jpeg\");

# --

function form($error=false) {

global $PHP_SELF,$my_max_file_size;

    if ($error) print $error . \"<br><br>\";

    print \"\\n<form ENCTYPE=\\\"multipart/form-data\\\"  action=\\\"\" . $PHP_SELF . \"\\\" method=\\\"post\\\">\";
    print \"\\n<INPUT TYPE=\\\"hidden\\\" name=\\\"MAX_FILE_SIZE\\\" value=\\\"\" . $my_max_file_size . \"\\\">\";
    print \"\\n<INPUT TYPE=\\\"hidden\\\" name=\\\"task\\\" value=\\\"upload\\\">\";
    print \"\\n<P>Upload a file\";
    print \"\\n<BR>NOTE: Max file size is \" . ($my_max_file_size / 1024) . \"KB\";
    print \"\\n<br><INPUT NAME=\\\"the_file\\\" TYPE=\\\"file\\\" SIZE=\\\"35\\\"><br>\";
    print \"\\n<input type=\\\"submit\\\" Value=\\\"Upload\\\">\";
    print \"\\n</form>\";

} # END form

# --

if (!ereg(\"^4\",phpversion())) {
    function in_array($needle,$haystack) { # we have this function in PHP4, so for you PHP3 people
        for ($i=0; $i < count($haystack); $i++) {
            if ($haystack[$i] == $needle) {
                return true;
            }

# --

function validate_upload($the_file) {

global $my_max_file_size, $image_max_width, $image_max_height,$allowed_types,$the_file_type,$registered_types;

    $start_error = \"\\n<b>Error:</b>\\n<ul>\";

    if ($the_file == \"none\") { # do we even have a file?

        $error .= \"\\n<li>You did not upload anything!</li>\";

    } else { # check if we are allowed to upload this file_type

        if (!in_array($the_file_type,$allowed_types)) {
            $error .= \"\\n<li>The file that you uploaded was of a type that is not allowed, you are only
                        allowed to upload files of the type:\\n<ul>\";
            while ($type = current($allowed_types)) {
                $error .= \"\\n<li>\" . $registered_types[$type] . \" (\" . $type . \")</li>\";
                next($allowed_types);
            }
            $error .= \"\\n</ul>\";
        }

        if (ereg(\"image\",$the_file_type) && (in_array($the_file_type,$allowed_types))) {

            $size = GetImageSize($the_file);
            list($foo,$width,$bar,$height) = explode(\"\\\"\",$size[3]);

            if ($width > $image_max_width) {
                $error .= \"\\n<li>Your image should be no wider than \" . $image_max_width . \" Pixels</li>\";
            }

            if ($height > $image_max_height) {
                $error .= \"\\n<li>Your image should be no higher than \" . $image_max_height . \" Pixels</li>\";
            }

        if ($error) {
            $error = $start_error . $error . \"\\n</ul>\";
            return $error;
        } else {
            return false;
        }
} # END validate_upload

# --

function list_files() {

global $the_path;

      $userdata = get_userdata_from_id($user, $db);

    $handle = dir($the_path);
    print \"\\n<b>Uploaded files:</b><br>\";
    echo $userdata[username];
    while ($file = $handle->read()) {
        if (($file != \".\") && ($file != \"..\")) {
            print \"\\n\" . $file . \"<br>\";
      }
    print \"<hr>\";
}

# --

function upload($the_file) {

global $the_path,$the_file_name;

    $error = validate_upload($the_file);
    if ($error) {
        form($error);
    } else { # cool, we can continue
        if (!@copy($the_file, $the_path . \"/\" . $the_file_name)) {
            form(\"\\n<b>Something barfed, check the path to and the permissions for the upload directory</b>\");
        } else {
            list_files();
            form();
        }
} # END upload

# --

############ Start page

print \"<html>\\n<head>\\n<title>Upload example</title>\\n</head>\\n<body>\";

switch($task) {
    case \'upload\':
        upload($the_file);
    break;
    default:
        form();
}

print \"\\n</body>\\n</html>\";

?>

Er det noget nogen af jer kloge hoveder kan klare?? ;-)

Avatar billede Slettet bruger
21. december 2000 - 23:19 #1
kan ikke stave!
bille = billede!!!
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2000 - 23:20 #2
Avatar billede arrgh Nybegynder
22. december 2000 - 00:19 #3
Jeg gider ikke lige læse din lange kode, men upload i PHP er temmelig nemt:

1. Indsæt en file-upload (ENCTYPE=\"multipart/form-data\") form.

2. Post til et PHP script

3. $userfile_name indeholder oprindelige filnavn. Check om ekstentionen matcher.

4. Den temporære uploadede fil hedder $userfile

Så du vil køre en PHP kommando i stil med:

`mv $userfile $username.gif`;
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2000 - 01:03 #4
1. Det fremgår jo af scriptet

2. -----\"\"-----

3. -----\"\"-----

4. -----\"\"-----

5. ??????

`mv $userfile $username.gif`;

gør præcist hvad?
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2000 - 22:09 #5
Har selv løst problemet! Drop en linie hvis du vil ha\' min løsning. Den er ret lang.
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2000 - 22:10 #6
Right back at ya!