Avatar billede 8718 Juniormester
04. september 2003 - 08:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Navigator 3.56 / udskriv til fil

Hej alle eksperter.
Når jeg fra Navigator 3.56 udskriver en rapport til en fil, og efterfølgende åbner filen i f.eks. word, så starter word som hovedregel med at komme med spørgsmål om i hvilket format filen skal konverteres. Her klikker jeg i dos-version, og alt kommer til at se rigtigt ud.
Men nogen gange åbnes filen uden disse indledende spørgsmål, med det resultat at streger og lign. er erstattet med underlige tegn.
Jeg gør det fuldstændig ens hvergang, så hvorfor kan jeg ikke få det til at virke hver gang?
Håber på et svar, da jeg efterhånden er begyndt at fremsende fakturaer med pdf-filer istedet for med post. Kunder vænner sig jo hurtigt til sådanne ændringer, og så er det surt, at jeg ikke kan få det til at fungere.
På forhånd tak for et svar.
Avatar billede vista Nybegynder
04. september 2003 - 08:59 #1
Hej, Har lidt af det samme problem med Word, jeg har haft held til at bruge metoden med at gemme filen med .txt og i word bruge : Indsæt, Fil -den virker næsten altid. Men hvorfor den ikke vil gøre det andet, til trods for at den er sat op til at spørge hvergang, er mig en gåde...
Avatar billede 8718 Juniormester
04. september 2003 - 09:03 #2
Hej, Jeg har lige prøvet at gøre som du foreslår, men også her er stregerne forkerte - altså med underlige tegn. Dvs. det har nok noget at gøre med hvordan filen bliver gemt i Navigator, og altså ikke ngoet med word at gøre. Men jeg danner filen på samme måde hvergang!!
Avatar billede 8718 Juniormester
04. september 2003 - 09:09 #3
Hej igen. Jeg gemmer altid filen i roden c:\filnavn og intet andet. Men jeg har lagt mærke til, at nogen gange kan jeg nå at se, at filen bliver gemt, og andre gange går det superhurtigt. Når jeg kan nå at se at filen gemmes, så virker indlæsningen til word perfekt. Men om det bare er en formodning ved jeg ikke.
Avatar billede vista Nybegynder
04. september 2003 - 13:51 #4
Navision gemmer på samme måde -hvergang. Det er Word der er problemet.
Check om der under Funktioner,Indstillinger, generelt er hakket af i 'bekræft Konvertering ved åbning' Det er min erfaring at Nordisk, eller PC8 plejer at fungere. (Office XP)-jeg tror iøvrigt at du skal bruge .txt -så Word betragter den som TXT fil.
Avatar billede 8718 Juniormester
04. september 2003 - 15:37 #5
Hej Vista. "bekræft konvertering ved åbning" var ikke hakket af. Men det har givet mig helt andre problemer med skrifttype, lay-out, margen osv. Jeg kan ikke mærke nogen forskel på om jeg blot gemmer med et filnavn, eller om jeg tilføjer .txt. Når jeg "hakker" bekræft ved kon..... af", så formoder jeg, at jeg skal åbne filen som en "MS Dos tekst med layout" - Jeg har prøvet de fleste af mulighederne, og resultatet bliver det samme. Et lille problem - men alligevel. Håber du har andre forslag
Avatar billede vista Nybegynder
04. september 2003 - 18:33 #6
Du skal ihvertfald ikke benytte dig af MS Dos tekst med layout, det går galt...
Du må hellere benytte dig af alm. tekst.
På hjælpen til konverteringen står der bare :
"Marker dette afkrydsningsfelt, hvis du vil vælge, hvilket konverteringsprogram Word skal bruge til at åbne en fil, der er oprettet i et andet program. Fjern afkrydsningen i dette felt, hvis Word automatisk skal vælge det rigtige konverteringsprogram og åbne dokumentet." -og det bliver vi jo egentlig ikke klogere af...
Skriftypen er normalt altid Courier New, og kan give dig problemer i 10 pkt. True Type duer ikke her, det giver problemer med tabuleringen (afstanden) mellem felterne (HELT skæv højre side). Jeg ved at der er problemer med æøå, hvis du ikke får den rigtige tegntabel, søg-erstat kan bruges, men det er ikke særligt hensigtsmæssigt at skulle bruge, hvergang du skal lave en faktura..
Ved du hvilken Codepage din Window kører i DOS mode? (Brug ALT-G + s i Navision, og skriv CHCP i DOS prompten) -prøv evt om æøå virker herude -det er jo det miljø Navision kører i..
Avatar billede 8718 Juniormester
04. september 2003 - 18:43 #7
Hej igen. Når jeg skriver CHCP, så får jeg svaret: "Aktiv tegntabel 850" (aner ikke hvad det betyder, men det gør du sikkert!). Hmm. æøå herude? Hvis det er i DOS prompten du mener, at jeg bare skal skrive bogstaverne, så ser det helt fint ud. Men det var vist ikke lige det du mente :). Din beskrivelse af en HELT skæv højreside passer perfekt til mit problem.
Avatar billede vista Nybegynder
04. september 2003 - 22:51 #8
AHA! Så nærmer vi os! Prøv, konsekvent at gøre følgende: Når du har importeret udskriften fra Navision, så brug CTRL-A til at makere alt, dernæst vælger du skrifttype Courier New, 9 eller 10 pkt. (afhængig af udskriftens brede i Navision...) og så burde der ske noget! True Type skrifterne (såsom Arial eller Times Roman) har ikke alene forskellig breder for hvert bogstav, men og mellem bogstaverne, i modsætning til de 'gammeldags' skrifttyper fra matrixprinternes dage, hvor et bogstav, eller mellemrum, altid var det samme(det var jo oprindelig en matrix, deraf matrixprinter, på x X x kvadrater.
Derfor vil en udskrift fra Navision med true type altid se HELT forkert ud...
Jeg skal lige huske at fortælle dig, at Codepage 850 er ok (den har æøåÆØÅ med...) Løste det dit problem ??
Avatar billede 8718 Juniormester
05. september 2003 - 10:25 #9
Hej igen. Jeg forstår godt pointen, men den udskrift jeg anvender fra Navigator har både vandrette og lodrette streger. Disse streger bliver ikke korrekte - heller ikke når jeg ændrer skrifttype. Hvis jeg indlæser i Word som "alm. tekst", så bliver æøå ikke rigtig, og de vandrette streger er ændret til ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. Tegnet for de lodrette streger kender jeg ikke. Men ellers står alt korrekt i forhold til størrelse, margin, tabulator osv. Hvis jeg indlæser som MS DOS tekst med layout, så er æøå rigtig, og stregerne måske også - hvis der altså bare var korrekt linieafstand og bredde. Hmm - du gider vel snart ikke flere gode råd til en amatør?
Avatar billede vista Nybegynder
05. september 2003 - 13:46 #10
Hej, jeg lever normaltvis af dem *GG* -nå hofter fat, jeg måtte ind og gennemprøve systemet igen, MS Dos kodet tekst, er det ihvertfald IKKE, men du får faktistisk muligheden for 'Kodet Tekst' -og så fremkommer den med alle mulige, og især umulige tekstkodninger. Der skal du vælge Nordisk (DOS) så kommer alle dine rammer også med, istedet for alle de mærkværdige tegn. (jeg har testet den flere gange, med diverse udskrifter, med Indsæt, Fil) Hvis det stadig ikke fungerer må du prøve at sende en fil til mig på : ck@vistadata.dk så må jeg prøve at indlæse den hos mig. Hilsen Carl
Avatar billede 8718 Juniormester
05. september 2003 - 17:06 #11
Carl hvor er du god! Jeg gør nu følgende: 1) skriver udskriften til fil fra Navigator. 2) Åbner min word-skabelon med fakturalogo osv. 3) trykker indsæt fil 4) vælger konverter fil fra: kodet tekst 5) klikker på MS Dos i Tekstkodning 6) gemmer fil i pdf-format og sender pr. mail til kunde.
Hurra det virker - og tak for hjælpen. Læg et svar, så jeg med glæde kan give dig dine point - og god week-end.
PS. Hele resumeet er så jeg kan huske det næste måned, når jeg skal sende fakturaer igen. Men jeg testede også lige på kontoudtog, og det virker selvfølgelig også forrygende. Kontoudtogene ryger afsted i næste uge pr. mail!!
Avatar billede vista Nybegynder
05. september 2003 - 20:25 #12
Kanon! -du har min mail, hvis du får brug for assistance.. Hilsen Carl
Avatar billede 8718 Juniormester
05. september 2003 - 21:41 #13
Du kan tro jeg gemmer den - og tusind tak for hjælpen.