Avatar billede stefmeister Nybegynder
03. september 2003 - 20:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tekst i TMemo.

Harj...

Jeg er ved at lave et chat program, men er stødt på et lille problem.
Jeg skal lave mit program så hver chatter's tekst kommer på en ny linie i en TMemo, men det ved jeg ikke hvordan jeg gør. Så nu står det hele bare lige efter hinanden.

Nogen der ved hvordan man evt. kan gøre?
- Findes der en funktion (i C++ kan man skrive \n så skifter den linie) der kan gøre dette?

Steffen
Avatar billede kaper Nybegynder
03. september 2003 - 20:31 #1
Jeg kan se, at jeg selv har brugt:
memo1.Text := memo1.text + 'eksempel' + #13 + #10;

Hvad #13 og #10 er ved jeg ikke...
Avatar billede bananjoe Nybegynder
03. september 2003 - 20:33 #2
det er enter

memo1.lines.add('Eksempel');
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
03. september 2003 - 22:02 #3
Kaper -> #13#10 = windows linjeskift. Ja, åndsvagt nok bruger Windows, modsat Mac og Unix (så vidt jeg ved) 2 tegn til linjeskift. Hvorfor MS besluttede det dengang de lavede DOS (for det må da være der de besluttede det), ved jeg ikke, måske besluttede de det i samarbejde med en harddiskproducent (IBM?).
Avatar billede kaper Nybegynder
03. september 2003 - 22:14 #4
Nå ok - tænkte godt nok på enter, men syntes at det burde være nok med et enkelt tegn... tak for oplysningen :D