Avatar billede mbj@adr.dk Nybegynder
02. september 2003 - 12:00 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af ftp-server (port forwarding 20, 21?)

Jeg har en server med sygate Manager til internet deling.

En af mine local pc'er med ip: 192.168.0.2 skal nu kører en ftp-server. Skal både port 21 og 20 pege på min local ip(indgående)?

Jeg vil ligeledes gerne kunne anvende MSN fra en af mine local ip'er hvordan skal det gøres?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
02. september 2003 - 12:03 #1
Ja du skal forwarde både 20 og 21
Avatar billede venturer Nybegynder
02. september 2003 - 13:49 #2
Faktisk er det nok at forwarde port 21. Men nogle klienter og servere fungerer bedre hvis også port 20 bliver forwardet.

Det skulle ikke være nødvendigt at forwarde noget for at kunne benytte messenger.
Avatar billede mbj@adr.dk Nybegynder
02. september 2003 - 13:56 #3
Hvad med msn hvis man skal foretage en samtale og video? Skal der så ikke forwardes noget?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
02. september 2003 - 13:56 #4
venturer:

Fungerer bedre? Er du lige flink og forklare den?
Avatar billede mbj@adr.dk Nybegynder
02. september 2003 - 13:58 #5
Med nuværende opstætning kan jeg ikke foretage en stemme samtale i msn.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
02. september 2003 - 14:02 #6
Note: This information is for network administrators and those who understand how to configure computer systems that have firewalls or network address translators (NATs).

If you have trouble using voice and video communications, application sharing, Whiteboard, or Remote Assistance in MSN Messenger, it might be because you or the person with whom you are communicating are behind a firewall or network address translator (NAT) that prevents a direct connection to the Internet. Because your Internet service provider might be using a firewall or NAT, you might be prevented from connecting, even if neither of you are behind a firewall or NAT.

To allow voice and video communications and the use of application sharing, Remote Assistance, and Whiteboard from behind a NAT:

Ensure that your NAT is Universal Plug and Play (UPnP)-enabled. If you are not sure what type of NAT you have, check with your computer manufacturer or NAT vendor.
Configure your NAT so that all MSN Messenger features work. For more information, see Windows Messenger in Windows XP: Working with Firewalls and Network Address Translation Devices.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/deploy/worki01.asp
Avatar billede venturer Nybegynder
03. september 2003 - 08:19 #7
Azzer: Du kan oprette et spørgsmål og give mig point ;)

Spøg til side...
Der er to forskellige måde at afvikle FTP på. Aktiv FTP og Passiv FTP.
Aktiv er den ældste metode. Hvis serveren eller klienten ikke understøtter Passiv FTP skal både port 20 og 21 forwardes.
Hvis begge (server OG klient) understøtter Passiv FTP (de gør de fleste idag) er det kun nødvendigt at forwarde port 20.

I kan læse en del om det her (engelsk):
http://slacksite.com/other/ftp.html
Avatar billede venturer Nybegynder
03. september 2003 - 08:24 #8
Rettelse:
Hvis både server OG klient understøtter Passiv FTP er det kun port 21 der skal forwardes (ikke port 20 som, jeg kom til at skrive)

:o)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
03. september 2003 - 09:07 #9
venturer,

Fint nok. Jeg skulle bare lige se om du vidste hvad du talte om. Syntes det var noget mærkelig noget og skrive at det virker "bedre". Enten virker det eller også virker det ikke :-)

Og det vil efter min mening være direkte fjollet ikke og forwarde port 20 medmindre man selv styrer både klient/server.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. september 2003 - 09:49 #10
Når jeg skrev "bedre" er det fordi at nogle klientprogrammer kan begge dele, men ikke understøtter det helt efter hensigten (når de er lavet for billigt).

Problemet er at mange med firewall/routere hjemme (med deres automatisk meget lukkede konfiguration) kan få problemer hvis man bruger Aktiv FTP.

Men selvfølgelig. Hvis serveren kan begge dele (nogle servere understøtter begge dele, men man skal vælge hvilken type FTP man vil benytte) kan man bare åbne for begge porte og servicere både Aktiv og passiv.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
03. september 2003 - 11:08 #11
Vi er helt enige! Måske lige med den undtagelse at jeg stadig morer mig over "bedre" ;-)
Avatar billede venturer Nybegynder
03. september 2003 - 11:34 #12
Det skal du så have lov til :)

Men vi ved alle at med programmer er det ikke altid enten/eller. Ofte ser man programmer som lejlighedes vis ikke fungerer eller kun delvist har fuld funktionalitet set i forhold til hvad programmet pårstår at kunne.

Jeg skrive også at >nogle< programmer vil virke bedre med den ene metode end med den anden.
Det ses typisk i ældre FTP klienter hvor de virker peftekt med Aktiv FTP, mens de med Passiv FTP ikke yder fuld understøttelse hvormed der måske kun vil være en skrabet funktionalitet til rådighed (det kunne være manglede funktioner, ikke mulighed for at lave dir. listings alt efter hvordan serveren er konfigureret).
Resultatet bliver så at programmet fungerer bedre med Aktiv FTP end med Passiv FTP.

... Men mor du dig bare alt det du vil ;o)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
03. september 2003 - 11:58 #13
en skrabet funktionalitet.. ja de kan ikke overfører data da ftp-data (20) ikke er forwardet og hvad hulen skal man så bruge ftp til? ;-)
Avatar billede mbj@adr.dk Nybegynder
16. september 2003 - 19:32 #14
Men hvad med MSN?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
17. september 2003 - 09:06 #15
mbj: det jeg skrev