Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 11:05 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Linux filserver write protect

Hey alle

Jeg er ved at lave en Mandrake 9.0 filserver. Jeg kører med Samba, og alt virker sådan set som det skal. Der dog lige et problem:
Jeg kan ikke skrive til den delte harddisk.
Disken er partitioneret til FAT32 og skulle altså kunne både læses og skrives af både Linux og Windows.
Når jeg læser i smb.conf kan jeg, at write=yes.
Nogen gode ideer til hvordan jeg løser problemet. Jeg sætter 30 points på højkant her :)
Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 11:06 #1
Kommentar: Det skal lige nævnes, at de workstations, der skal have adgang alle kører Windows 2000, hvis I ikke allerede har gættet det.
Avatar billede devradio Nybegynder
01. september 2003 - 11:22 #2
Hmm, hedder det ikke writeable=yes i din smb.conf, under dine forskellige shares ellers har de vidst ændret det?
Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 11:28 #3
Eh... Jo, du har ret.
Slyngede det bare lige ud...
Avatar billede devradio Nybegynder
01. september 2003 - 11:55 #4
Kan du ikke smide dine shares ud så jeg kan se hvordan de ser ud, og så dine permissons på de forskellige biblioteker.
Avatar billede devradio Nybegynder
01. september 2003 - 11:56 #5
Styrer du dine brugere fra en win2000 server eller fra linuxen?
Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 12:09 #6
Ok.
Administrationen af brugere sætter jeg op på Linux serveren.
Mit share ser således ud:
[Data Disk]
    comment = Linux File Server
    available = yes
    browseable = yes
    path = /usr/datadisk
    public = yes
    guest only = no
    writable = yes
    only user = no
    preexec close = no
    root preexec close = no
    inherit permissions = no
    hide dot files = no
    user = poweruser

Var det det, du mente?
Avatar billede mfalck Praktikant
01. september 2003 - 14:37 #7
hvis du smider

guest ok = Yes

ind under [Data Disk]  kan du så få adgang ?
Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 15:04 #8
Arh kn*p da også... Næh, det hjalp ikke. Jeg har sådan set adgang. Alt er sat op som det skal - jeg kan bare ikke skrive til disken...
Avatar billede mfalck Praktikant
01. september 2003 - 15:06 #9
kan du ikke skrive fra linux heller ?
Avatar billede bashar Nybegynder
01. september 2003 - 15:21 #10
Øhm... Næh. Kun som root. Der foregår vist et eller andet mystisk her. Det var ellers et godt spørgsmål. Måske fejler min netopsætning slet ikke noget...
Avatar billede mfalck Praktikant
01. september 2003 - 16:09 #11
hvad siger

ls -ld  /usr/datadisk
og
ls -l /usr/datadisk
Avatar billede eritas Nybegynder
01. september 2003 - 16:11 #12
indsæt linien
create mode=777
i dit share. Se iøvrigt http://home.worldonline.dk/~helgec
Avatar billede devradio Nybegynder
01. september 2003 - 16:19 #13
Eller du kan smide samba i samme gruppe som root, så skulle det osse virke?
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 09:22 #14
Til mfalck:
Hvis jeg skriver første kommando, returnerer den "drwxr 2 root root 32768 jan 1 1970 /usr/datadisk"
Til anden kommando returnerer den "totalt 0"

Til eritas: Det hjalp vist desværre ikke.

Til devradio: Øh... Hvordan gør jeg det?
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 09:46 #15
prøv evt at lave
chmod 777 /usr
chmod 777 /usr/datadisk
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 10:03 #16
Hey falck
Jeg har prøvet dine kommandoer, men det lod ikke til at hjælpe. Jeg har prøvet at logge ind med en af de netbrugere, jeg har lavet (altså rent fysisk logget ind på selve linux-maskinen). Der har jeg også kun mulighed for at læse men ikke skrive...
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:06 #17
ok - hvad er outputtet af

$ mount

mit gæt er at det er noget "rettighedfnidder", og det enten er den måde du moutner disken på eller også at brugerne ikke har lov til at skrive til de kataloger på disken.

har du prøvet at lave et katalog (som root) og så ændre ejerskaben af kataloget  til en anden bruger og så set om vedkomne har lov til at skrive i kataloget ?
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 10:26 #18
Den accepterer ikke at jeg skriver $ mount i konsollen, men når jeg skriver mount skriver den
/dev/hdc5 on /usr/datadisk type vfat (rw)

Jeg tror, du har helt ret i at det handler om rettigheder her. Som root kan jeg godt oprette en mappe på drevet, men selvom alle rettigheder under "egenskaber" klikkes af, kan jeg stadig ikke skrive til drevet. Jeg har forsøgt at ændre ejerskab og gruppe til en af de oprettede brugere, men det accepterer computeren ikke.
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:28 #19
undskyld - da jeg skrev $ ud for kommandoen var det for at illustrere at det skulle skrives på en kommandolinie.
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:31 #20
altså hvis du skriver
$ mkdir /usr/datadisk/test
$ chmod -R <brugernavn> /usr/datadisk/test

så accepterer den ikke kommandoen ?
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:31 #21
hvordan ser din /etc/fstab ud ?
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 10:52 #22
Min fstab ser sådan ud:

/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /mnt/cdrom supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850,umask=0 0 0
none /mnt/floppy supermount dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850,umask=0 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hdc5 /usr/datadisk vfat defaults 0 0
/dev/hda5 swap swap defaults 0 0

Når jeg skriver chmod -R <brugernavn> /usr/datadisk/test svarer den chmod ugyldig tilstandsstreng ... selvom jeg anvender et brugernavn, jeg har logget ind med før... Også fra windoze-maskinen.
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:58 #23
prøv evt at ændre "defaults" til "rw,user,exec 0 0"  ved datadisk.

du skal unmounte disken og mounte den igen (eller reboote) for at ændringerne træder i kraft
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 10:59 #24
/dev/hdc5 /usr/datadisk vfat rw,user,exec 0 0
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 11:12 #25
Ked af at skulle sige det, men det hjalp ikke :(
Avatar billede mfalck Praktikant
02. september 2003 - 11:13 #26
rebootede du eller unmountede du disken ?

jeg fandt opskriften på

http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Linux/Linux_Setup/Q_20288306.html
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 11:16 #27
Jeg rebootede. Den ville ikke unmounte (fordi jeg var inde på harddisken via netværket, tror jeg - så jeg valgte den dovne udvej og rebootede :)
Jeg kigger lige på dit link.
Avatar billede bashar Nybegynder
02. september 2003 - 13:30 #28
Hmmm, problemet er stadig ikke løst. Indlæg er velkomne.
Avatar billede bashar Nybegynder
05. september 2003 - 09:38 #29
Hey alle.
Problemet er nu delvist løst, men der er stadig et rettighedsproblem, der ikke er løst. Alle brugere har nu adgang til /datadisk, og alle kan læse og skrive. Men når en bruger har lavet en ny mappe, kan ingen andre skrive til den - kun læse. Er der nogen, der har nogle ideer til hvad problemet kan være.
Hvis der er behov for at jeg poster fstab, smb.conf eller noget, så smid en post. De har ændret sig lidt hen ad vejen.
De 30 points er stadig ikke blevet tildelt, da jeg måtte finde løsningen på mit originale problem på justlinux.com.
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. september 2003 - 15:57 #30
bashar brugeren skal sikkert lave en chmod 777 på den mappe som er oprettet! Det i hvert fald hver at prøve!
Avatar billede mfalck Praktikant
05. september 2003 - 16:00 #31
evt skal du skrive hvad du gjorde for at få det til at virke så andre kan få hjælp. Jeg ville i al fald gerne vide hvad løsningen var.

prøv evt at sætte i [Data Disk]

create mask = 0777
directory mask = 0777
Avatar billede bashar Nybegynder
05. september 2003 - 16:12 #32
Hej igen
Jeg mountede /datadisk under /home i stedet for /usr og /mnt som tidligere. Jeg tror, årsagen var, at Linux kun vil acceptere root som ejer af de foldere uanset hvad.
Mht. chmod anvendte jeg kommandoen $ chmod 777 -R /home/datadisk.
Resultatet er nu, at alle oprettede brugere også kan slette uanset ejerskab, men stadig kan man kun manipulere filer og foldere, som man selv i første omgang har lagt ind/oprettet.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. september 2003 - 17:44 #33
hey basher

prøv at indsætte dette i [data disk] hvis det vel og mærke er her at folk skal kunne skrive og hente åbne alle filer/mapper

create mode = 0777
Avatar billede mfalck Praktikant
08. september 2003 - 21:06 #34
evt kan du eksperimentere med

force user = bruger
force group = gruppe

og så køre ejerskabet af filerne som den samme bruger ?
Avatar billede bashar Nybegynder
09. september 2003 - 10:19 #35
Hey Zyphon
Create mode = 0777 har jeg prøvet, men tilladelserne for mappen bliver kun drwrx-rx-x, hvilket ikke helt rækker.

Falck: Jeg prøver det lige en gang.
Avatar billede bashar Nybegynder
10. september 2003 - 14:20 #36
Løsningen er fundet. Jeg lagde det sharede bibliotek under /Datadisk i stedet for /home/Datadisk, så nu kan alle brugere manipulere data for alle pengene.
Jeg lader pointene gå til mfalck, fordi han har været med mig det meste af vejen, og givet de bedste clues. Men tak til zyphon, devradio og eritas også.