Avatar billede rhrathje Nybegynder
01. september 2003 - 05:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er Java hurtigt nok?

Nu har jeg efterhaanden faaet kigget paa lidt JNI, og er interesseret i om der er nogen der kender lidt til tegning af grafer og kurver i java? Sidder med et projekt, hvor vi opsamler medicinske data, fra forskellige apparater, vha. c++ applicationer. Disse data er jeg saa interesseret i at faa vist grafisk paa f.eks. en kurve/graf og mit spoergsmaal er saa, hvor hurtig er Java til at tegne saadanne? Kan det f.eks lade sig goere at tegne en graf med 300.000 punkter paa under 1 sec? Kan det lade sig goere for Java at tegne en kurve i realtime hvis vi maaler hvert 1/10 sec?

Nogen der f.eks kender nogle gode links om emnet?
Avatar billede labanos Nybegynder
01. september 2003 - 08:41 #1
Umiddelbart vil jeg sige at Java generelt er hurtigt nok, men det forudsætter naturligvis at man behandler det som det skal ;)

Mht. grafer og kurver er det nok bedst selv at lave det da pakker som fx JFreeChart understøtter en masse funktionalitet som i sikkert ikke har brug for i den nævnte situation. Men kig på det: http://www.jfree.org/jfreechart/index.html

Jeg arbejder i øjeblikket selv med en større applet til grafisk visning af forskellige komponenter til fx ventilationsstyring, og der bruger jeg realtime opdatering, og selvom der kommer 25 variabler ind hvert 5.-10. sekund er der ingen problemer med at vise en ændring i Java-delen (min flaskehals er det SOAP-interface jeg henter data fra ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 20:21 #2
Jeg tror ikke at du kan vise en graf med 300000 punkter på en skærm.

Og muligvis kan det betale sig at lade dit program merge punkter
i.s.f. at lave grafik librariet gøre det.
Avatar billede apocryphal Nybegynder
01. september 2003 - 21:49 #3
Nu du ér igang med JNI (jeg ved naturligvis ikke om du bruger Windows), men så VED jeg at DirectX kan tegne kurver med den hastighed - men det forudsætter at du bruger Windows, og formenlig laver noget i C++, eller C# eller noget andet, der direkte kan snakke med DirectX.

Jeg ved ikke om Java kan bruge COM direkte?

--
Jonas
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 21:53 #4
Java skal jo ud i JNI på et eller andet tidspunkt for at kalde COM.

MS's ældgamle Java har faktisk noget COM interface.

Derudover eksisterer der forskellige produkter til at lave Java-COM
med.
Avatar billede apocryphal Nybegynder
01. september 2003 - 21:57 #5
Men det virker jo omsonst at bruge Java, hvis det bliver skrevet til at virke med directx (windows) - der ville C# måske være et bedre valg... Så DirectX er nok ingen god idé overhoved.

--
Jonas
Avatar billede spunkman Nybegynder
03. september 2003 - 14:19 #6
2D og 3D grafik er blevet ret hurtigt i Java især i 1.4.2. Java bennytter sig også af directx. hastigheden er tæt på hvad der kan laves i andre sprog. Det er der også spiludviklere der er ved at finde ud af. SUN er begyndt at focusere meget på overfladen og ikke kun på server siden.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 21:53 #7
Tid at lukke spørgsmålet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 21:54 #8
Og et svar hvis du kunne bruge mine kommentarer til noget.

(husk at bede andre der har bidraget om at ligge svar)