Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 17:05 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

hvilken php editor er bedst/bruger du?

Jeg synes stadig ikke jeg er helt tilfreds med den php editor jeg bruger. Så jeg vil gerne høre fra andre hvilken editor I synes er god og hvorfor.

Jeg brugte 'PHPCoder' i lang tid, men den er for buggy til jeg synes den er specielt fed. (F.eks gør den linier usynlige når man leger for meget med <?php ?> tags) og der er andre ting der irriterer mig ved den).
Link: http://www.phpide.de/

Senest har jeg prøvet 'PHPExpert Editor 3.0' som jeg i det store hele synes er noget bedre end phpcoder. Til gengæld koster den 280 euro, og der er diverse ting der irriterer mig ved den editor også.
Især at syntaks highlight ryger sig en tur når man skriver på følgende vis:
...
<a href="index.php?id=<?php echo($row["id"]); ?>">et link til et eller andet</a>
...
her vil anførelsestegnet ved href= få hele sætningen til at blive samme farve pga den opfattes som een tekststreng, hvilket er ret fucked.
Link: http://www.ankord.com/

Nogen der har bud på bedre editors (som især ikke falder for det sidste problem med syntaks highlight) ?

Point deles ud over de svar som jeg mener hjælper mig mest, dvs ret subjekttiv vurdering her.
Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 17:09 #1
"her vil anførelsestegnet ved href= få hele sætningen til at blive samme farve"

skulle stå: få hele php sætningen til at blive samme farve...
Avatar billede bryrup Nybegynder
31. august 2003 - 17:10 #2
Jeg bruger selv Dreamweaver.. synes det er særdeles godt da det ikke kun er til php, men også alt andet..

Så er der også lagt hele phpsproget ind i så der også er hjælp at hente..
Avatar billede exp Juniormester
31. august 2003 - 17:11 #3
jeg bruger TSW WebCoder (www.tsw.dk)

Den er jeg meget tilfreds med :-)
Avatar billede whatever Nybegynder
31. august 2003 - 17:11 #4
Jeg benytter EditPlus i forbindelse med mit arbejde som webudvikler.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
31. august 2003 - 17:14 #5
Jeg bruger macromedia Dreamweaver mx. Jeg har brugt det i et stykke tid til at lave design med, og efter at jeg er begyndt at arbejde med php har jeg blot kørt videre med det, og jeg synes ikke at jeg har oplevet nogle ting som du snakker om.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2003 - 17:14 #6
gvim - http://www.vim.org/
Kræver dog noget tilvending men har super syntax highlighting
Avatar billede sukos Juniormester
31. august 2003 - 17:14 #7
Avatar billede soreno Praktikant
31. august 2003 - 17:15 #8
Jeg bruger vim:
http://www.vim.org/

Den er dog ikke nem hvis man ikke har tålmodighed til at sætte sig ind i den (og få den konfigureret efter egne præferencer).

Screenshot af min konfiguration:
http://soreno.dk/temp/vim.png
Avatar billede angelod Novice
31. august 2003 - 17:28 #9
Personligt bruger jeg også Dreamweaver MX. Både til privat brug, men også som en del af mit daglige arbejde. Dreamweaver MX har ordentlig syntax highlighting, lækkert design-værktøj, god "tag"-hjælp, samt en masse andre features der kan gøre det til en sjov oplevelse at lave websites.. Noget det burde være, ellers kører man hurtigt surt i det. :)

Jeg prøvede sidste version af TSW WebCoder, og må sige at alt i alt er det en god editor, hvis man ikke skal bruge de stærke design-features som Dreamweaver MX har, men jeg oplevede et par små bugs, som jeg indsendte, og jeg formoder de er rettet i den nye version.. Skal egentlig også have prøvet den nye version.

Anyway, det bedste er efter min mening Dreamweaver MX (http://www.macromedia.com), men er dit budget ikke til det, kan du prøve TSW WebCoder (http://www.tsw.dk).
Avatar billede and_moe Nybegynder
31. august 2003 - 18:15 #10
TSW WebCoder bruger jeg også. Og det kan klart anbefales!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
31. august 2003 - 18:16 #11
bruger EditPlus2, og er ganske tilfreds
Avatar billede binderup Nybegynder
31. august 2003 - 18:27 #12
Jeg bruger Slickedit (www.slickedit.com) til code og Dreamweaver til design og små rettelser
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. august 2003 - 19:08 #13
Maguma Studio: www.maguma.com
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. august 2003 - 19:32 #14
Jeg bruger Webwriter og den virker fint. Men nej, der er ikke spor php-orienteret highlighting. Hvid du blot sørger for at din indrykninger er gennemført konsekvent er highlighting ikke vældig vigtigt.
Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 21:17 #15
Jeg har nu testet 'Maguma Studio', TSW WebCoder og VIM.

Maguma Studio minder meget om PHPCoder, her vil jeg klart foretrække at fortsætte med Expert Editor.

TSW Webcoder virker lidt rodet, her kunne der godt arbejdes lidt med interfacet imo. Dog er der ret så fede funktioner med og mange af dem. Bare en ting som 'Lookup PHP Code' er egentlig rimelig brugbart.
Jeg vil nok på sigt skifte fra Expert Editor til TSW Webcoder, især hvis jeg får sat det op så det ikke er helt så rodet. Utroligt dette program er gratis så gennemarbejdet det trods alt virker.

VIM er jeg også positivt overrasket over. Der er lidt linux terminal over det :P
Men virker rimelig fedt med no-nonsense, og meget overskuelig håndtering af koden og meget fed måde man kan kigge kode i flere views på, hvor interface stadig fylder minimalt så man har kanon overblik. Også helt vildt med alle de mulige syntaks' man kan vælge at highlighte efter. Og der er sikkert en del andet fedt at komme efter i det proggy når man først kommer i gang med det.

Og ja Dreamweaver er ganske ok, men ikke mit foretrukne af forskellige årsager.

Points til exp for første TSW link og space for første vim link og soreno fordi han ikke kom først pga han skulle uppe screenshot af vim ;o)
Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 21:20 #16
I må gerne fortsat skrive på her, hvad i bruger og hvorfor. Sikkert mange begyndere der gerne vil vide hvilken editor der er "bedst".

(problemet er så de aldrig søger, men altid opretter nyt emne).
Avatar billede angelod Novice
31. august 2003 - 21:24 #17
Jeg syntes dette var et fedt spørgsmål. Har givet mig muligheden for at kigge på andre editors. Jeg er i øjeblikket ved at kigge på Maguma Studio :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
31. august 2003 - 21:47 #18
Hvilket program folk bruger kan der ikek være noget forkert svar til, hvorfor så afvise?
Avatar billede angelod Novice
31. august 2003 - 21:51 #19
Fordi han ledte efter programmer der var brugbare for ham? Jeg syntes det var rimeligt nok, og forventede ikke selv point. Jeg postede det som et svar, fordi det kom op som et i emailen så. Ikke at det er så vigtigt, men folk er mere tilbøjelige til at kigge hvis der står "har svaret", end hvis det 'bare' er en kommentar. :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
31. august 2003 - 21:57 #20
Måske, men han spørger hvilken php editor er bedst/bruger du?
Og jeg har svaret hvad jeg bruger, og det kan ikke være forkert.
Avatar billede exp Juniormester
31. august 2003 - 22:36 #21
jakobclausen >>
"Point deles ud over de svar som jeg mener hjælper mig mest, dvs ret subjekttiv vurdering her."
Avatar billede minau Nybegynder
31. august 2003 - 22:38 #22
notepad
Avatar billede exp Juniormester
31. august 2003 - 22:56 #23
Med fare for at spilde et par liter benzin på bålet med den sædvanlige diskussion med notepad vs. redigeringsprogrammer, vælger jeg alligevel lige at komme med en udtalelse:
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor nogle folk sværger til kun at ville redigere i notepad. Man får NØJAGTIG samme kontrol over filen i næsten alle gængse tekst-redigerings-programmer, plus man tit får en del ekstra features, der gør fx upload, overskuelighed etc meget mere brugervenligt.
Jeg har selv tidligere hardcodet i notepad, men fandt hurtigt ud af, at det samme produkt kan skabes hurtigere blot ved at have brugervenlige værktøjer ved hånden...

just my nickle :-)
Avatar billede whatever Nybegynder
31. august 2003 - 23:10 #24
exp > Kan ikke være mere enig. Notepad er total dårlig set i forhold til andre teksteditorer :-)
Avatar billede angelod Novice
31. august 2003 - 23:10 #25
Jeg må sige jeg er fuldt ud enig med exp, og alle de seriøse programmører jeg kender har også alle måttet indse at skal man leve af at programmere idag, så skal man kunne gøre det hurtigt og effektivt, og at dette også gælder for senere opdateringer. Bruger man Notepad mister man hurtigt overblikket når programmet bliver større.

Og så ér der jo det faktum, at med Notepad mister man en feature som _jeg_ ihvertfald mener er ekstremt dejlig: Bevaring af indents, altså man skal ikke selv lave indents på hver eneste ny linie.

Men hermed ikke sagt at folk ikke må bruge Notepad, for det kan man jo ikke forbyde nogle.. Jeg kan bare ikke se hvordan man kan holde en kort produktionstid og stadig få et godt produkt ud af det, hvis man ikke har ihvertfald nogle avancerede features.
Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 23:16 #26
hvilke features er det så I især ligger vægt på som notepad ikke har, udover det allerede nævnte ?

yes banalt spørgsmål, men f.eks. bruger jeg ikke debug i mine editors, er det kun mig der udelukkende debugger med printr() ?

og self kan man ikke sige at DEN editor er bedst, det er jo smag og behag, derfor den sidste linie med subjecttiv vurdering.
Avatar billede psychodad Nybegynder
31. august 2003 - 23:19 #27
eh og expert editor koster btw ikke 280 euro men 35 euro...
Avatar billede exp Juniormester
31. august 2003 - 23:21 #28
projektstyring (+)
Kontrollér links (+)
Hurtigtaster og genvejstaster til mest benytede koder (++)
Avatar billede whatever Nybegynder
31. august 2003 - 23:24 #29
Et par features som mangler i notepad:

- linienummerering. En fordel når man skal debugge. EditPlus har en "Hop til linie funktion", hvor man indtaster linienummeret.

- Bevaring af indents, som angelod skriver.

- syntax highligtning.

- flere filer åben på samme tid

- avancerede søg/erstat funktioner. F.eks. søg i flere filer på en gang, også ikke åbne filer.

- listning af biblioteker og filer i et bestemt bibliotek.
Avatar billede exp Juniormester
31. august 2003 - 23:26 #30
Online hjælp til aktivt tag (+)
Mulighed for kørsel af scripts (++)
Syntax-highlighting (+++)

mængden af plusser er hvor meget jeg bruger funktionerne - 1 er af og til, 3 er meget