Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
31. august 2003 - 11:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DHCP Server

Får pludselig meldingen ved opstart at DHCP serveren ikke kunne startes - "Could not bind to the port" "Make sure you don't have another DHCP Service running on the computer"

...hmm.. jeg har inden fejlmeldingen pludselig opstod installeret nogle cocedspakker, men dem har jeg alle afinstalleret igen for at se om de havde noget med det at gøre. Ellers har jeg ikke foretaget nogle ændringer. Men stadig samme problem.

Hvordan lokaliserer jeg den anden DHCP service der åbenbart kører?
Har kigget i joblisten/Task manager, men ved ikke hvad jeg skal kigger efter.
Avatar billede levithan Nybegynder
31. august 2003 - 12:15 #1
hvilken windows bruger du og hvad hedder dhcp programmet ?
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
31. august 2003 - 12:21 #2
Jeg bruger XP og MagikDHCP. Kører ikke med router.
Avatar billede levithan Nybegynder
31. august 2003 - 12:24 #3
Prøv evt og gå til  kontrolpanel og Services. Der kan du se hvilke services som er startet og ikke startet. Kik efter  magicdhcp og se hvad status den har. hvis den er stoppet prøv og start den
Avatar billede sir_loser Nybegynder
31. august 2003 - 15:34 #4
Hej.....
Der er ingen DHCP server i windows xp. Så det skal være et program som du har installert selv.
Det kan dog være at Magicdhcp har en bug.. Prøve at ominstaller den. Tro det ville hjælpe dig et godt styk......
Avatar billede venturer Nybegynder
01. september 2003 - 11:09 #5
Kører du med Internet Deling aktiveret på din XP? I så fald er det dét din "hemlige" DHCP er aktiv.
Avatar billede venturer Nybegynder
01. september 2003 - 11:18 #6
En anden måde at finde ud hvilken port et program optager er førlgende:

i din kommandoprompt skriver du:

netstat -n -a -o

Dette viser en lister og bl.a. alle de porte maskinene står og lytter på.
Den kan f.eks. se sådan ud:

TCP    0.0.0.0:1025          0.0.0.0:0              LISTENING      936

Det første tal som står efter 0.0.0.0: er porten (altså 1025 i ovenstående).
Det sidste tal (936) er ID på det program som benytter porten.

I din jobliste kan du så se hvilke programmer der har de forskellige ID numre.
Åben joblisten. Klik på andet faneblad. åben menuen Vis -> Vælg Kolonner. Sæt flueben ud for PID (Process Identifier). Fin så ID nummereret på listen og du kan se hvilket program der bruger hvilken port :)

DHCP kører på UDP port 67 eller 68