Avatar billede Nybegynder
31. august 2003 - 10:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Rich Text Box Selection

Hvordan får man 2 Rich Text Box = (rtb) til at arbejde sammen når man scroller og når de er markeret ??
Avatar billede martin_moth Mester
31. august 2003 - 12:15 #1
F.eks. når du markerer et element i den ene rtb, kan du få markeret det tilsvarende i den anden rtb.

Hvis de er oprettet som control-array, gøres det f.eks. som vist herunder (blot med List1 og ikke rtb.

Private Sub List1_Click(Index As Integer)
Select Case Index
  Case 0
    List1(1).ListIndex = List1(0).ListIndex
  Case 1
    List1(0).ListIndex = List1(1).ListIndex
End Select
End Sub

Mht scroll, er der vist ikke properties der styrer det, så der skal du vist have gang i noget api...
Avatar billede Nybegynder
31. august 2003 - 12:35 #2
virker den når den en rtb er i hex og den anden er i ascii tegn
Avatar billede martin_moth Mester
31. august 2003 - 13:07 #3
?
Avatar billede t0b1a5 Nybegynder
31. august 2003 - 15:56 #4
ka ikke!
Avatar billede sjh Nybegynder
31. august 2003 - 21:17 #5
'-------------------------------- Form1 --------------------------------
' HUSK at sette ScrollBars til rtfVertical på RichTextBox1
'-----------------------------------------------------------------------
Option Explicit

Private Sub Form_Load()
Dim i As Integer
  With RichTextBox1
      .Top = 50
      .Left = 50
      .Width = 3000
      .Height = 1500
      .Text = ""
      For i = 1 To 10
        .Text = .Text & i & " Prøv at scrolle ned" & vbCrLf
      Next i
  End With

  With RichTextBox2
      .Top = 50
      .Left = 3100
      .Width = 3000
      .Height = 1500
      .Text = ""
      For i = 1 To 10
        .Text = .Text & i & " Se så her..." & vbCrLf
      Next i
  End With

  Call HookRich(RichTextBox1, RichTextBox2)
End Sub

Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
  Call UnHookRich(RichTextBox1)
End Sub
'-------------------------------- Form1 --------------------------------

'-------------------------------- Module1 --------------------------------
Option Explicit

Private Declare Function SendMessage Lib "user32" Alias _
      "SendMessageA" (ByVal hwnd As Long, _
      ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
Private Declare Function SetWindowLong Lib "user32" Alias "SetWindowLongA" (ByVal hwnd As Long, _
                          ByVal nIndex As Long, ByVal dwNewLong As Long) As Long
Private Declare Function CallWindowProc Lib "user32" Alias "CallWindowProcA" ( _
                          ByVal lpPrevWndFunc As Long, ByVal hwnd As Long, _
                          ByVal Msg As Long, ByVal wParam As Long, ByVal lParam As Long) As Long
Private Declare Function SetClipboardViewer Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long

Private Const GWL_WNDPROC = (-4)
Private ScrollHwnd As Long
Private PrevProc As Long

Public Sub HookRich(Rtf As RichTextBox, ScrollRtf As RichTextBox)
  PrevProc = SetWindowLong(Rtf.hwnd, GWL_WNDPROC, AddressOf WindowProc)
  ScrollHwnd = ScrollRtf.hwnd
End Sub

Public Sub UnHookRich(Rtf As RichTextBox)
  SetWindowLong Rtf.hwnd, GWL_WNDPROC, PrevProc
End Sub

Private Function WindowProc(ByVal hwnd As Long, ByVal uMsg As Long, ByVal wParam As Long, ByVal lParam As Long) As Long
  WindowProc = CallWindowProc(PrevProc, hwnd, uMsg, wParam, lParam)
  If uMsg = 277 Then
    SendMessage ScrollHwnd, 277, wParam, vbNull
  End If
End Function
'-------------------------------- Module1 --------------------------------
Avatar billede Nybegynder
31. august 2003 - 23:34 #6
Mange tak. Det virker fint men hvis du ved hvordan man får det makeret i begge rtb så vil jeg give 100 point for det.
Avatar billede sjh Nybegynder
01. september 2003 - 01:16 #7
hvad mener du med markeret? er det teksten der skal markeres i begge rtf eller hvordan?
Avatar billede sjh Nybegynder
01. september 2003 - 01:28 #8
With RichTextBox1
    .SelStart = 0
    .SelLength = Len(.Text)
End With
Avatar billede sjh Nybegynder
01. september 2003 - 01:31 #9
With RichTextBox1
    .SelStart = 0
    .SelLength = Len(.Text)
    strMarkeret = .SelText '<- markeret tekst
End With
Avatar billede Nybegynder
01. september 2003 - 08:44 #10
Ja de skal være makeres i begge rtf sådan i den ene er der hex og i den anden er der ascii tegn.
Avatar billede sjh Nybegynder
01. september 2003 - 23:14 #11
marker begge: (men du kan kun se den ene er markeret brug [TAB] for at se den ansen.)

With RichTextBox1
    .SelStart = 0
    .SelLength = Len(.Text)
End With

With RichTextBox2
    .SelStart = 0
    .SelLength = Len(.Text)
End With
Avatar billede sjh Nybegynder
01. september 2003 - 23:16 #12
...se den ansen. = ...se den anden.