Avatar billede mixen Nybegynder
28. august 2003 - 22:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ip-profiler, eller noget i den art

HeY

Jeg har en bærbar computer,
som jeg hovedsagligt bruger 3 forskellige steder, hjemme, skole. Problemet er så bare, at jeg hjemme og på arbejde skal køre med en bestemt IP og DNS'er, men skole skal jeg køre via DHCP.

Er det muligt at lave "IP-profiler", eller noget i den art, så jeg ikke skal indtaste IP, sub., gateway og 2xDNS hver gang, men bare kan skifte mellem forskellige opsætninger?

/Mikkel
Avatar billede mikef Nybegynder
28. august 2003 - 22:56 #1
Hvilket operativsystem?
Avatar billede mixen Nybegynder
28. august 2003 - 23:03 #2
Sorry, det havde jeg glemt

WinXP Pro
Avatar billede squashguy Nybegynder
28. august 2003 - 23:22 #3
du kan evt bruge commandline værktøjet netsh, og oprette 3 .bat filer, som ændrer dine ip indstillinger.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. august 2003 - 23:40 #4
prøv følgende:
gem dine nuværende indstillinger
ved at gå i en dosprompt og skriv følgende...

netsh -c interface dump >tcpip-dhcp.txt

ændre nu tcp/ip opsættet til det statiske..
og skriv.

netsh -c interface dump >tcpip-static.txt

for at loade et sæt netværksindstilling skriv

netsh -f netværksopsæt.txt

det du kan nu er at lave to .bat på desktopen og næste gang du vil ændre netværk er det bare at dob. klikke.
Avatar billede mixen Nybegynder
29. august 2003 - 00:05 #5
Sådanne... fik lavet 2 .bat-filer:

1: (til en bestemt IP)

netsh interface ip set address Wireless static 192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1 none
netsh interface ip set dns Wireless static 193.162.153.164

2: (til dhcp)
netsh interface ip set address Wireless dhcp
netsh interface ip set dns Wireless dhcp

Mangler bare at kunne specificere 2 DNS-servere, en primær og en sekundær, men det er ikke så vigtigt det roder jeg selv lige lidt med
Avatar billede dr.truti Nybegynder
26. januar 2004 - 20:26 #6
Det er nok lidt sent jeg lækker denne kommentar, men jeg havde indtil for 30 min. siden samme problem stilling sm du (mixen) havde...

Jeg tænkte at Microsoft Technet sikkert havde noget om emnet. jeg har fundet denne meget lækre forklaring om alt mellem himmel og jord hvad angår netsh:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/standard/netsh.asp

Din ide med at side none hvor dafault gateway skal stå virkede ikke hos mig, jeg fik en fejl!

Her er mit script:

netsh interface ip set address Wireless static 192.168.0.7 255.255.255.0 192.168.0.2 192.168.0.2
netsh interface ip delete dns Wireless all
netsh interface ip add dns Wireless 212.10.10.3 1
netsh interface ip add dns Wireless 212.10.10.4 2
netsh interface ip add dns Wireless 212.10.10.5 3

Bemærk at jeg deleter alle dns'er før jeg tilføjer flere, dette skyldes at hvis du har flere profiler, bliver dns'erne blot tilføjet oven på og det skaber en del rod...

I mit script tilføjer jeg 3 DNS'er som du også spørger om...

Tak for en indspirerende tråd :)

mvh.
Truti
Avatar billede dr.truti Nybegynder
02. februar 2004 - 12:43 #7
Jeg faldt lige over dette, da mit næste projekt var at kunne skifte workgroup...

I stedert for vi sidder og laver netsh scripts, er der nogle programmer til formålet:
http://www.foxpop.co.uk/pc/network_03.htm

(Der er lidt flere muligheder end netsh og netdom giver!)
Avatar billede mixen Nybegynder
02. februar 2004 - 15:22 #8
Det er bare toppen af poppen det der, dr.truti!