Avatar billede thorsby Nybegynder
28. august 2003 - 20:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forkert momskontering

I forlængense af mit tidligere spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/393386) prøver jeg nu at rette op så min Salgsmoms, Købsmoms og Momsafregning fremover er brugbar.
I 2002 førte jeg regnskab i et regneark, men indførte 2002-regnskabet i SS. For at lære og for at få et korrekt resultat til overførsel til 2003. Desværre har jeg begået en fejl, så jeg har nu posteringer overført fra 2002 på Købsmoms og Salgsmoms som ikke er korrekte og ikke stemmer overens med hvad jeg har angivet og betalt (og 4. kvt. er jo betalt i 2003) Jeg ville så modpostere disse og postere de korrekte beløb, men det må jeg ikke da jeg ikke har nogen afstemningskonto til disse rettelser.

Hvordan "fjerner"/retter jeg posteringerne "Overført fra sidste år", så jeg fremover kan benytte mine moms konti korrekt?
Avatar billede nmh Nybegynder
28. august 2003 - 20:42 #1
Jeg synes du skal tale med Told og Skat om problemet. De er ofte flinke, og vil selvf´ølgelig komme med en fornuftig løsning.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. august 2003 - 01:39 #2
Posteringerne skal foretages som rettelser under 2002 således at saldi på momskonti bliver korrekte pr. ultimo 2002.
Herefter foretages en "Overførsel til nyt regnskabsår" eller hvad det nu hedder i SS.
En sådan ny "Overførsel" kan foretages lige så tit det skal være da det jo kun er overførsel af ultimo 2002 saldi til Primo 2003. Såfremt der foretages rettelser i 2002, efterposteringer, revisionsrettelser og lign.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. august 2003 - 02:03 #3
Jeg mener godt du kan postere direkte på kontiene Købsmoms, Salgsmoms og Momsafregning (under regnskabsår 2002).
Ellers skal posteringerne foretages som rettelser (modposteringer) til de aktuelt fejlbogførte salgs-/købsfakturaer.
Det er lidt omstændeligt. Nøjes du med at bogføre "differencerne" skal du dokumentere beløbenes fremkomst på bilaget for bogføringen under 2002.

Og som sagt, når fejlrettelser, efterposteringer osv. 2002 er foretaget, laves en ny "Overførsel til næste år".
Avatar billede thorsby Nybegynder
29. august 2003 - 10:06 #4
2002-regnskabet er lukket, og jeg kan ikke ændre i det. Er det ikke muligt at redde min fejl på eller anden måde?
Altså fjerne/rette de forkert overførte beløb, uden 2002-regnskabet.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. august 2003 - 15:11 #5
Det er ikke så godt at 2002 er lukket. Er der ikke en indstilling i SS, hvor du kan åbne det igen for rettelser, efterposteringer o.l.?
Du kan ikke manuelt ændre på de overførte beløb fra 2002 og derved få din primo 2003 status korrekt. Måden at gøre det på er altså at postere under 2002 og foretage ny overførsel til 2003. Men, dit 2002 er lukket! - Lidt trist.

Næst bedste metode herefter er, at lave korrektionerne som Primo 2003 posteringer.
Kan ikke huske om SS har en mulighed som Pri(mo) postering (som fx. Navision C5 har), ellers bruger du 01-01-2003 som bogføringsdato.
Avatar billede thorsby Nybegynder
29. august 2003 - 17:53 #6
2002 er jo lukket, da regnskabet jo burde være afleveret (afleverede dog ikke det fra SS). Tror iøvrigt automatisk at det bliver lukket når man fører det videre.

Min ide var også at bogføre det som almindelige posteringer d. 1-1-2003, men det må jeg ikke da jeg ikke har nogen konto at modpostere på.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. august 2003 - 00:26 #7
Det lyder utroligt at 2002 er spærret for kontering. Og at spærringen ikke kan ophæves så der kan foretages postering af rettelser, efterposteringer osv som jeg nu har nævnt et par gange.

Rettelser Købsmoms og rettelser Salgsmoms bør du kunne modtostere på kontoen Afregnet moms. Der er ret banalt kun tale om rettelse af saldi på nogle statuskonti.
Avatar billede thorsby Nybegynder
30. august 2003 - 00:43 #8
Jeg vil helst ikke pille ved kontoen til momsafregning. Den skal jeg jo også bruge.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. august 2003 - 02:18 #9
Det kan jeg godt forstå. Men i spørgsmålet skriver du:
"Desværre har jeg begået en fejl, så jeg har nu posteringer overført fra 2002 på Købsmoms og Salgsmoms som ikke er korrekte og ikke stemmer...."

Jeg gik bare naturligt ud fra, at nettosummen af fejlbeløb på Købs- og Salgsmoms går igen på konto for Momsafregning, hvorfor den foreslås som modkonto til rettelserne på de to førstnævnte konti.

Ellers ser jeg ingen anden mulighed end at oprette en ny konto "Bogføringsdifference" og bruge den som modkonto.

Ved Årsafslutning 2003 skal denne konto så tømmes ved at bogføre saldoen (gevinst/tab) direkte på egenkapitalen (eller hvis du har lavet en konto a la "Overført årets resultat" så på den) - Tal med revisor inden da.