Avatar billede zpinner Nybegynder
28. august 2003 - 19:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kalender DB vil ik modtage mine datoer

kig lige her  kan ik helt få det til at virke den  connecter fint til databasen  står længere oppe og skriver fint de rigtig datoer i de der drop down men den vil bare ik smide dem ind i databasen

<?php

/******************/
//funktion til måned
/******************/
function maaned(){

echo "<select name=\"md\">\n";
  $dkmdr = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");
  $mdnu = date("m"); //måned med 2 cifre f.eks 01 - 12
  $md = $mdnu; //sættes til næste måned
    for($j = 1; $j <= 9; $j++){
      $x = $j-1; //til brug for måneds array
      if($j == $md){
        echo"<option value=\"0".$j."\" Selected>" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }else{
        echo"<option value=\"0".$j."\">" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }
    for($j = 10; $j <= 12; $j++){
      $x = $j-1; //til brug for måneds array
      if($j == $md){
          echo"<option value=\"" . $j . "\" Selected>" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"" . $j . "\">" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
        }
echo "</select>\n";

}

/******************/
//funktion til dag
/******************/
function dag(){

echo "<select name=\"dato\">\n"; //år loop - der er mulighed for at indtaste 1 gamle år
    $dd = date("d"); //dags dato
    for($i = 1; $i <= 9; $i++){
      if($i == $dd){
          echo"<option value=\"0".$i."\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"0".$i."\">$i</option>\n";
      }
    for($i = 10; $i <= 31; $i++){
      if($i == $dd){
          echo"<option value=\"" . $i . "\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=$i>\"" . $i . "\"</option>\n";
      }
echo "</select>\n";

}

/******************/
//funktion til år
/******************/
function aar(){

echo "<select name=\"aar\">\n"; //år loop - der er mulighed for at indtaste 1 gamle år
  $aar = date("Y")-1; //årstal med 4 cife f.eks 2002
  $detteaar = date("Y");
    for($i = $aar; $i < ($aar+5); $i++){
      if($i == $detteaar){
          echo"<option value=\"" . $i . "\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"" . $i . "\">" . $i . "</option>\n";
      }
echo "</select>\n";

}  //lin 60
?>

<div align="center">
Tilføj dato hvor lokalet er optaget:
<br><br>
<form method="post" action="<?php $_SERVER['PHP_SELF'] ?>">

Vælg Dag:&nbsp;

<?php
dag();
?>
&nbsp;

Vælg Måned:&nbsp;

<?php
maaned();
?>
&nbsp;
Vælg År:&nbsp;

<?php
aar();
?>
<textarea name="gem" cols="10" rows="10"></textarea>
<br><br>

<input type="submit" name="submitbutton" value="Indsæt i Database">
  </form>
</div>

<?php

if($_POST['submitbutton']){

$md = $_POST['md'];
$dag = $_POST['dag'];
$aar = $_POST['aar'];
$gem = $_POST['gem'];

/*$tjek = mysql_query("SELECT * FROM event WHERE dag = '".$aar."-".$md."-".$dato."'") or die (mysql_error());
$antal = mysql_num_rows($tjek);
*/
    $sql = "INSERT INTO `event` (`id`, `dag` , `gem`) VALUES ('', '$aar-$md-$dato', '$gem' )";
    mysql_query($sql) or die (mysql_error());
    echo "<div align=\"center\">OK - Databasen blev opdateret med succes for: DATO: <b>".$dag."</b>, MÅNED: <b>". $md ."</b>, ÅR: <b>". $aar."</b></div>";
    exit;
}

?>
Avatar billede algizoft Nybegynder
28. august 2003 - 21:26 #1
Hvilken datatype er dit "dag" felt i event tabellen? Det kan muligvis have noget med det at gøre....
Avatar billede zpinner Nybegynder
28. august 2003 - 22:24 #2
jeg smider lige hele skidtet her ind  har fundet det script her.

<br>
<h1>Kalender</h1>

<br>

<html>
<head>
    <title>Kalender</title>
    <link rel=stylesheet type="text/css" href="inc/style.css">
</head>
<body >

<table height="100" cellpadding="0" cellspacing="4">
<?php

  //Variabler til brug for næste og forrige links, samt til opslag i DB
  if(isset($_GET['md']) && isset($_GET['year'])){
    $current_month = $_GET['md'];
    $year = $_GET['year'];

    //næste og forrige links
    if($current_month == 12){
      $mdnext = 1;
      $yearnext = $year+1;
      $mdprev = $current_month-1;
      $yearprev = $year;

    }elseif($current_month == 1){
      $mdnext = $current_month+1;
      $yearnext = $year;
      $mdprev = 12;
      $yearprev = $year-1;
    }else{
      $mdnext = $current_month+1;
      $yearnext = $year;
      $mdprev = $current_month-1;
      $yearprev = $year;
    }

  }else{
    $current_month = date("n");
    $year = date("Y");
    $mdnext = $current_month+1;
    $yearnext = $year;
    $mdprev = $current_month-1;
    $yearprev = $year;
  }

  //sætter 'nul' for an alt der er mindre end 9
  if($current_month <= 9){
    $current_month = "0".$current_month;
  }

  $dkmdr = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");

  //finder antal dage i den valgte måned
  // $days = date ("t", mktime(0,0,0,1,11,$year));
  $days = date ("t", mktime(0,0,0,$current_month,1,$year));

  //dags dato
  $current_day = date("d");

  // måned med bogstaver fra array $dkmdr
  $charmonth = $current_month-1;

  // finder dag på ugen for første dag i måneden, 0=søndag, 1= Mandag ... og 6=lørdag
  $day_of_week = date("w",mktime(0,0,0,$current_month,1,$year));

  //hvor mange tomme dage skal sættes før den 1. i måneden
  switch($day_of_week){
  case '0':
    $dage = 6;
  break;
  case '1':
    $dage = 0;

  break;
  case '2':
    $dage = 1;
  break;
  case '3':
    $dage = 2;
  break;
  case '4':
    $dage = 3;
  break;
  case '5':
    $dage = 4;
  break;
  case '6':
    $dage = 5;
  break;
  }

  // men først et par tomme rum, så det kommer til at passe med ugedag...
  for($i=0;$i<$dage;$i++){
    $tomme .= "<td align=\"center\" class=\"" . $class ."\"> </td>";
  }

  echo "<tr><td colspan=\"7\" align=\"center\"><b>".$dkmdr[$charmonth]." ".$year."</b></td></tr>\n";
  echo '<tr><td align="center">Man</td><td align="center">Tir</td><td align="center">Ons</td><td align="center">Tor</td><td align="center">Fre</td><td align="center">Lør</td><td align="center">Søn</td></tr>';
  echo "<tr>";

    if($i <= 7){
    echo $tomme;
    }

    for($i=1;$i<=$days;$i++){
      if($i <= 9){
        $z = "0".$i;
      }else{
        $z = $i;
      }

      $qry = mysql_query("SELECT * FROM event WHERE dag = '".$year."-".$current_month."-".$z."'") or die (mysql_error());
        $rows = mysql_num_rows($qry);
      if($rows == "0"){
        $class = "cal";
        $link = "";
        $endlink = "";
      }
        if($i == $current_day){
        $class = "cal-day";
        $link = "";
        $endlink = "";
        }
      if($rows > "0" AND $i == $current_day){
        $class = "cal-event-day";
        $link = "<a href=\"event.php?day=" . $i . "&month=" . $current_month . "\" class=\"callink\">";
        $endlink = "</a>";
      }
      elseif($rows > "0"){
        $class = "cal-event";
        $link = "<a href=\"event.php?day=" . $i . "&month=" . $current_month . "\" class=\"callink\">";
        $endlink = "</a>";
      }

      echo "<td align=\"center\" class=\"" . $class ."\">" . $link . "" . $i . "" . $endlink ."</td>";

        $x = $i+$dage;
        if(!is_float($x/7)){
            echo "</tr>\n<tr>";
        }
?>
</tr>
<tr>
  <td colspan="7" align="center">
  <?php
  echo '<a href="index.php?site=inc/kalender&md='.$mdprev.'&amp;year='.$yearprev.'"><< Forrige</a> | <a href="index.php?site=inc/kalender&md='.$mdnext.'&amp;year='.$yearnext.'">Næste >></a>';
  ?>
  </td>
</tr>
</table>

<?php

/******************/
//funktion til måned
/******************/
function maaned(){

echo "<select name=\"md\">\n";
  $dkmdr = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");
  $mdnu = date("m"); //måned med 2 cifre f.eks 01 - 12
  $md = $mdnu; //sættes til næste måned
    for($j = 1; $j <= 9; $j++){
      $x = $j-1; //til brug for måneds array
      if($j == $md){
        echo"<option value=\"0".$j."\" Selected>" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }else{
        echo"<option value=\"0".$j."\">" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }
    for($j = 10; $j <= 12; $j++){
      $x = $j-1; //til brug for måneds array
      if($j == $md){
          echo"<option value=\"" . $j . "\" Selected>" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"" . $j . "\">" . $dkmdr[$x] ($j) . "</option>\n";
        }
echo "</select>\n";

}

/******************/
//funktion til dag
/******************/
function dag(){

echo "<select name=\"dato\">\n"; //år loop - der er mulighed for at indtaste 1 gamle år
    $dd = date("d"); //dags dato
    for($i = 1; $i <= 9; $i++){
      if($i == $dd){
          echo"<option value=\"0".$i."\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"0".$i."\">$i</option>\n";
      }
    for($i = 10; $i <= 31; $i++){
      if($i == $dd){
          echo"<option value=\"" . $i . "\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=$i>\"" . $i . "\"</option>\n";
      }
echo "</select>\n";

}

/******************/
//funktion til år
/******************/
function aar(){

echo "<select name=\"aar\">\n"; //år loop - der er mulighed for at indtaste 1 gamle år
  $aar = date("Y")-1; //årstal med 4 cife f.eks 2002
  $detteaar = date("Y");
    for($i = $aar; $i < ($aar+5); $i++){
      if($i == $detteaar){
          echo"<option value=\"" . $i . "\" Selected>" . $i . "</option>\n";
      }else{
          echo"<option value=\"" . $i . "\">" . $i . "</option>\n";
      }
echo "</select>\n";

}  //lin 60
?>

<div align="center">
Tilføj dato hvor lokalet er optaget:
<br><br>
<form method="post" action="<?php $_SERVER['PHP_SELF'] ?>">

Vælg Dag:&nbsp;

<?php
dag();
?>
&nbsp;

Vælg Måned:&nbsp;

<?php
maaned();
?>
&nbsp;
Vælg År:&nbsp;

<?php
aar();
?>
<textarea name="gem" cols="10" rows="10"></textarea>
<br><br>

<input type="submit" name="submitbutton" value="Indsæt i Database">
  </form>
</div>

<?php

if($_POST['submitbutton']){

$md = $_POST['md'];
$dag = $_POST['dag'];
$aar = $_POST['aar'];
$gem = $_POST['gem'];

/*$tjek = mysql_query("SELECT * FROM event WHERE dag = '".$aar."-".$md."-".$dato."'") or die (mysql_error());
$antal = mysql_num_rows($tjek);
*/
    $sql = "INSERT INTO `event` (`id`, `dag` , `gem`) VALUES ('', '$aar-$md-$dato', '$gem' )";
    mysql_query($sql) or die (mysql_error());
    echo "<div align=\"center\">OK - Databasen blev opdateret med succes for: DATO: <b>".$dag."</b>, MÅNED: <b>". $md ."</b>, ÅR: <b>". $aar."</b></div>";
    exit;
}

?>
Avatar billede avminarm Juniormester
29. august 2003 - 11:21 #3
prøv at udskrive (echo):

$md
$dag
$aar

det vil måske give en ide om hvad der er galt
Avatar billede avminarm Juniormester
29. august 2003 - 11:22 #4
og vis lige et dump af db strukturen
Avatar billede zpinner Nybegynder
29. august 2003 - 16:07 #5
CREATE TABLE `event` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `dag` date NOT NULL default '0000-00-00',
  `gem` text NOT NULL,
  `username` varchar(30) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=5 ;

#
# Data dump for tabellen `event`
#

INSERT INTO `event` VALUES (1, '0000-00-00', 'aasdasdasdasdasdasd', '');

og den skriver ik noget når jeg skriver  echo "$arr";
Avatar billede avminarm Juniormester
01. september 2003 - 10:06 #6
men den udskriver dag og måned?? hvad med $_POST['aar'] - jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl i function arr
Avatar billede zpinner Nybegynder
01. september 2003 - 14:24 #7
jeg fandt ud af mit problem    men ellers tak for alle jeres inlæg det var noget med at det var en fejl det hvor man skulle smide det ind i db'en :)