Avatar billede bulli Nybegynder
28. august 2003 - 19:46 Der er 6 kommentarer

billede i A4 til A3 format

hej,

jeg er igang med at lave et plakat i A4 størrelse, men skal også bruge det i A3. Er det nødvendigt at lave det i denne størrelse eller kan den ikke bare kopieres op hos det trykkeri, hvor det bliver trykt?

hilsen
Bulli
Avatar billede spe Nybegynder
28. august 2003 - 19:51 #1
Hvis du skal bruge den i A3 også så skal du tage højde for det når du laver den i A4 sådan at den dpi din trykker gerne vil have den i er stor nok til A3 størrelsen.
Du skal nok aflevere både en A4 og en A3 men spørg din trykker det er det sikreste
Avatar billede bulli Nybegynder
28. august 2003 - 20:07 #2
ja, jeg må hellere spørge trykkeren. men mit A4 format har 300 dpi, så det er måske nok ?;-)
Avatar billede spe Nybegynder
28. august 2003 - 20:18 #3
Nej tror jeg ikke er nok til en A3 men det afhænger af trykmetode.
Avatar billede tumben Novice
28. august 2003 - 23:54 #4
..man laver den i A3, og sætter størelsen ned....det må være den rigtige måde
Avatar billede spe Nybegynder
29. august 2003 - 08:20 #5
En A3 i 240-300 dpi er bestemt et godt bud og så sætte det ned til A4 i 240-300 dpi bagefter.
Avatar billede casperc Nybegynder
01. september 2003 - 14:32 #6
En grafisk huskeregel er, at man aldrig må forstørre et billede mere end 40%.

Dog skal det lige siges, at det også kommer lidt an på om det skal trykkes eller printes. Til tryk er det nødvendigt med en minimum opløsning på omkring 300 ppi (IKKE dpi... det er en angivelse for en printers udskriftskvalitet - Dots Per Inch... ppi er en angivelse for et billeds opløsning Pixles Per Inch). Nå, men hvis det skal printes, er det mere end rigeligt med 150ppi, og derfor kan man godt forstørre dit 300 ppi billede op til A3 størrelse, uden at det kan ses, en fordobling af opløsningen, giver 4 gange så mange pixles at arbejde med.

Anyway, prøv, som du også selv skriver, at kontakte trykkeren... Han er uden tvivl mere inde i hvad hans maskineri kan.