Avatar billede thorsby Nybegynder
27. august 2003 - 18:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Moms afregning

Jeg benytter SS i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har dog netop erfaret at jeg ikke har udført min moms afregning helt korrekt, så nu vil jeg lige chekke at jeg har forstået det korrekt.
Skal jeg ved momsperiodens afslutning bogføre periodens samlede købsmoms og salgsmoms fra de to konto over på momsafregning kontoen, og når jeg så angiver og betaler momsen via min bank, bogfører jeg fra kontoen Momsafregning over til statuskontoen Bank?
Avatar billede kkabat Nybegynder
27. august 2003 - 18:15 #1
Det lyder rigtigt i mine øre.
27. august 2003 - 18:16 #2
En meget anvendt metode er som du nævner ved periodens udløb:

- at debitere kontoen salgsmoms, så kontoen nulstilles
- at kreditere kontoen for købsmoms, så kontoen nulstilles
- at modpostere begge beløb for kontoen for momsafregning

Når momsbeløbet betales debiteres konto for momsafregning og der modposteres på bankkontoen.
Avatar billede thorsby Nybegynder
27. august 2003 - 18:25 #3
Det kræver så 4 posteringer i kassekladen at afslutte en periode. Uden afstemningskonto?

Når momsbeløbet så betales laver jeg en 1 postering, med afstemningskonto Bank?
27. august 2003 - 18:30 #4
Ja, det er korrekt.
Avatar billede thorsby Nybegynder
27. august 2003 - 18:41 #5
Tak for hjælpen :)