Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 14:06 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Indhentning af værdi i checkbox

Jeg har en database, hvor jeg henter en række data ind i en form, som jeg herefter kan redigere og gemme på ny. I forbindelse med at de oprindelige data blev indtastet var der en række checkboxe i indtastningsformen. I databasen er der derfor nogle værdier, der hedder checkbox.

Hvordan indhenter jeg disse checkboxværdier ind i nye checkbox i min redigeringsform?

I de almindelige tekstfelter bruger flg. syntaks.:
<input type="text" name="systemnavn" size="40" maxlength="70" value="<%=objSkemaRS("systemnavn")%>">
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 14:12 #1
Hvis de er som "Ja/Nej felt i databasen så prøv

<input type="checkbox" name="kaffe" value="noget"
<% if objSkemaRS("kaffe") = true then Response.write " checked " %>
> Ønsker kaffe
Avatar billede tchami Nybegynder
27. august 2003 - 14:14 #2
Altså dine værdier i db'en er enten true/false korrekt? Hvis true skal checkbox'en checkes og hvis ikke skal den være blank?

Hvis har ret kan du gøre det på denne måde:

Response.Write <input type=""checkbox"" value=""" & objRS("FELTNAVNIDB")"""
If objRS("FELTNAVN-CHECKEDELLEREJ") = "1" Then
    Response.Write " CHECKED"
End If
Response.Write " name=""FELTNAVNIFORM""><br>" & vbCrlf

Hvor FELTNAVNIDB er værdien af feltet, FELTNAVN-CHECKEDELLEREJ er om checkboxen skal afkrydses eller ej.

Kan du bruge det til noget?
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. august 2003 - 14:15 #3
<% if objSkemaRS("kaffe") = 1 then Response.write " checked " %>
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 14:25 #4
tchami. Prøv at uddybe
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 14:25 #5
lol... er det fordi jeg ikke har lavet det som et svar??
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 14:42 #6
Sorry eagleeye

Har testet dit forslag af, men det der sker er at checkboxen bliver ikke udfyldt, men at værdien fra databasen blot bliver skrevet ved siden af checkboxen??
Avatar billede tchami Nybegynder
27. august 2003 - 14:46 #7
Skal gerne uddybe, men hvordan ser din tabel i databasen ud?
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 14:46 #8
Ok ;)
Hvad gemmer du i databasen for en checkox?
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 14:53 #9
Tabellen er meget enkel. Her har jeg fx et felt der hedder brugja. I dette felt kan værdien ja eller - fremkomme. Hvis værdien ja findes i feltet i tabellen skal jeg i min redigeringsform have afkrydset en checkbox. Den vil i dette tilfælde hedde brugja. Hvis værdien i tabellen derimod er - skal checkboxen (brugja) ikke afkrydses.
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 14:56 #10
så skulle det var at rette if sætningen så den vælger den rigitge værdi for afkrydselt:

<input type="checkbox" name="brugja" value="brugja"
<% if objSkemaRS("brugja") = "ja" then Response.write " checked " %>
>
Avatar billede tchami Nybegynder
27. august 2003 - 14:57 #11
Ok, så gør du således:

Response.Write <input type=""checkbox"" value=""" & objSkemaRS("FELTNAVNIDB")"""
If objSkemaRS("brugja") = "ja" Then
    Response.Write " CHECKED"
End If
Response.Write " name=""FELTNAVNIFORM""><br>" & vbCrlf
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 15:09 #12
Tchami og eagleye har prøvet begge jeres forslag af med ikke så stor held.

tchami: Jeg får en syntaks-fejl i dit forslag, men jeg synes ikke umiddelbart jeg kan se den i scriptet??

Eagleeye: Resultatet bliver at afkrydsningsfeltet forbliver tomt, mens der står checked ved siden af??
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 15:11 #13
Så paster du det ikke ind som jeg har vist.
Prøv at vise din kode.
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 15:13 #14
Der må ikke sættes en  >  efter value="brugja"
Den slut på input felt > kommer nede i min 3. linje efter hvor checked er udskrevet.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. august 2003 - 15:14 #15
<% if objSkemaRS("brugja") = "ja" then v=" checked" else v="" end if %>
<input type="checkbox" name="brugja" value="brugja"<%=v%>>
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 15:14 #16
Det skal se sådan her ud:

<input type="checkbox" name="brugja" value="brugja"
<% if objSkemaRS("brugja") = "ja" then Response.write " checked " %>
>

og ikke sådan her det giver nemlig checked skrevet ud efter checkboxen:
<input type="checkbox" name="brugja" value="brugja">
<% if objSkemaRS("brugja") = "ja" then Response.write " checked " %>
Avatar billede tchami Nybegynder
27. august 2003 - 15:20 #17
Hmm, prøv at skrive den fejl du får ellers så prøv det her, så der var en lille fejl.

Response.Write <input type=""checkbox"" value=""" & objSkemaRS("FELTNAVNIDB") & """
If objSkemaRS("brugja") = "ja" Then
    Response.Write " CHECKED"
End If
Response.Write " name=""FELTNAVNIFORM""><br>" & vbCrlf
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 16:07 #18
eagleeye lav lige et svar
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2003 - 16:10 #19
Ok, her er et svar.
Avatar billede ndh Nybegynder
27. august 2003 - 16:12 #20
Det lykkedes med Eagleeyes hjælp