Avatar billede bomf Nybegynder
27. august 2003 - 11:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

CLASSPATH hvordan

Jeg har sat en tomcat server op som ser ud til at kunne starte op normalt.
Jeg skal starte en forbindelse til min informix, men vil vil først lave en test.
http://localhost:8080/admin virker,
men ved http://localhost:8080/oc/ofc?cmd=cmd_test
får jeg:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
- <return xmlns:dt="urn:schemas-microsoft-com:datatypes" name="cmd_test">
- <ERRORS FATAL="TRUE" ERRORCODE="1000">
  <CLASSPATH>D:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1\bin\bootstrap.jar</CLASSPATH>
  <JDBCDriver>Load Driver:com.informix.jdbc.IfxDriver Failed</JDBCDriver>
  </ERRORS>
  </return>
Min classpath er ok, men jeg har læst et eller andet sted at tomcat ignorerer CLASSPATH, så det skal måske sættes op i en fil eller hvad? hvis ja hvor og er der nogle der kan hjælpe mig.
Jeg har rettet:
D:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1\webapps\oc\WEB-INF\ofc.settings
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2003 - 11:34 #1
Hvis du selv loader driveren med Class.forName og DriverManager.getConnection
så skal Informix JDBC driver jar-filen ligge i:
  webapps\oc\WEB-INF\lib
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2003 - 11:36 #2
Hvis du loader den som DataSource i Tomcat konfigurations-fil
eller bruger den til container managed security, så skal du ligge
den i serverens lib.

[og hvis du ikke ved hvad det sidste her er, så ignorer det]
Avatar billede bomf Nybegynder
27. august 2003 - 11:56 #3
Det jeg skal er følgende:
Jeg har installeret IBM officeconnect hvori jeg laver nogle regneark der har snablen nede i mit økonomisystem og decentral personalesystem, disse ark gemmer jeg i et dbspace på min informix server "unix" alt dette går fint.
Så skulle jeg installere tomcat således at brugerne kan få adgang til disse regneark via officeconnect web.
Jeg ville så afprøve forbindelsen med den føromtalte http://localhost:8080/oc/ofc?cmd=cmd_test her skulle jeg jo gerne få et eller andet svar
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2003 - 11:59 #4
Hvad står der i din docs omkring database opsætning ?
Avatar billede bomf Nybegynder
27. august 2003 - 13:14 #5
Jeg har endnu ikke modtaget manualerne, da programmet til office connect først er bestilt for en uge siden.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2003 - 14:35 #6
Suk.

Der er ikke noget på nettet omkring det ?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 20:29 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2003 - 20:35 #9
#The JDBC driver for the repository is missing from the CLASSPATH environmental
#variable on your server machine (running Tomcat). You must set the CLASSPATH to
#include the JDBC driver's JAR file (for example, ifxjdbc.jar) and restart
#Tomcat.

Enten skal ifxjdbc.jar anbringe si den global CLASSPATH og Tomcat genstartes.

Eller så skal den i et af lib directoriene.
Avatar billede bomf Nybegynder
02. september 2003 - 08:09 #10
Jeg har:
D:\j2sdk1.4.2\JDBC\lib\ifxjdbc.jar;D:\j2sdk1.4.2\OFC\ifxofcJavaplug.jar;D:\j2sdk1.4.2\bin;D:\j2sdk1.4.2;D:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1\bin\bootstrap.jar

j2sdk1= java bib.
OFC= office connect bib.
tomcat4.1 = tomcat bib.
Avatar billede bomf Nybegynder
02. september 2003 - 08:16 #11
Rettelse:
C:\j2sdk1.4.2\JDBC = Informix JDBC install directory

C:\j2sdk1.4.2\OFC =  Office Connect install directory

C:\j2sdk1.4.2\    = Java install directory

C:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1 = Tomcat install directory
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2003 - 08:25 #12
Og det er i CLASSPATH ?

Har du prøvet at putte ifxjdbc.jar i C:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1\webapps\oc\WEB-INF\lib ?

Og din settings angiver Informix JDBC driver ?
Avatar billede bomf Nybegynder
02. september 2003 - 08:29 #13
Jeg får nu dette svar er det ok?
  <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
- <return xmlns:dt="urn:schemas-microsoft-com:datatypes" name="cmd_test">
  <ERRORS FATAL="" ERRORCODE="" />
- <data>
  <CLASSPATH>D:\j2sdk1.4.2\Tomcat4.1\bin\bootstrap.jar</CLASSPATH>
  <JDBCDriver>Load Driver:com.informix.jdbc.IfxDriver OK</JDBCDriver>
  <JDBCConnection>Connectivity OK</JDBCConnection>
  <DBName>INFORMIX-OnLine</DBName>
  <DBVersion>7.31.UD3</DBVersion>
  <ServletInstallation>OK</ServletInstallation>
  </data>
  </return
Avatar billede bomf Nybegynder
02. september 2003 - 08:43 #14
Hvis ja send lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2003 - 09:31 #15
Det burde være OK.

"<JDBCDriver>Load Driver:com.informix.jdbc.IfxDriver OK</JDBCDriver>
<JDBCConnection>Connectivity OK</JDBCConnection> "

lyder meget sympatisk.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2003 - 09:31 #16
svar
Avatar billede bomf Nybegynder
02. september 2003 - 09:55 #17
Alt virker som det skal, nu kan jeg åbne mit reposotory i unix via mit excel