Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 10:44 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Autostarte program med anden bruger end root i boot'en

Som min overskrift antyder vil jeg gerne være i stand til at starte et program i min boot med en anden bruger end root. Ligesom apache har en bruger, og man kan få den til at starte med denne bruger i booten. Jeg vil ikke bruge crontab da jeg skal kunne lukke programmet i længere tid af gangen uden at det starter automatisk. Hvis jeg i min bootfil skriver at den skal starte mit program, startes det som root, og det er jeg ikke interesseret i.

tak på forhånd.
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2003 - 10:51 #1
dette er fra man-siden til named som laver tricket:

setuid() to user after completing privileged operations, such as
              creating sockets that listen on privileged ports.

              Note:  On Linux, named uses the kernel's capability mechanism to
              drop all root privileges except the ability to bind() to a priv-
              ileged  port  and  set  process resource limits.  Unfortunately,
              this means that the -u option only works when named  is  run  on
              kernel  2.2.18  or  later, or kernel 2.3.99-pre3 or later, since
              previous kernels did not allow privileges to be  retained  after
              setuid().
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 11:00 #2
Skal det compiles ind i programmet? Når jeg tager en man af setuid står der at man skal include forskellige ting...?
er der ikke en nem kommando som gør det samme som su bare i startop scriptet?
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 11:04 #3
Jeg tror jeg har fundet ud af det. Man kan bare skrive su "user" -c "commando"
WEee :)
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 11:24 #4
Ja det fungerede. Jeg giver dig de 20 af pionts'ne.
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 11:25 #5
hvis du ellers vil skrive et svar :)
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2003 - 11:36 #6
ok - ja det var også en vej udenom :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2003 - 11:37 #7
havde jeg ikke lige selv tænkt på :-)

alternavtivet til at bruge min metode ville være at lave et lille wrapper-program (i f.eks C) som satte brugerid'et og kørte din program
Avatar billede hemmelig_ninja Nybegynder
27. august 2003 - 11:49 #8
Jeg er ikke så stiv i C :)
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2003 - 11:58 #9
ok :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2003 - 12:05 #10
det behøver ikke at være mere avanceret end:

#define REAL_PATH "/usr/bin/myprog"
main(ac, av)
char **av;
{
        execv(REAL_PATH, av);
}