Avatar billede comeback Nybegynder
26. august 2003 - 23:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

webserver på en pc med en router-switch og en switch

Jeg har for nylig fået adsl 2mbit istedet for stofanet. Da jeg havde stofanet havde jeg en router med indbygget switch imellem min pc og "stofaboxen". Delte stofasignalet imellem tre pc'er uden problem og det var heller ikke noget problem at have en webserver sat op.
Man kunne igennem routeren konfigurere den således at den sendte alt trafik på port 80 videre til min min pc. (ip-adressen). og den var fjong

Efter jeg har fået adsl (med fast ip) har jeg den gamle router-switch til stå lige efter tlf stikket. Derfra sender jeg et trådløst signal ud igennem den ene port og så uplinker jeg adsl signalet videre til en nyswitch og derfra til andre pc'ere (2 stk). Og det virker fint. Men jeg kan ikke få hul igennem til min egen pc udefra. Webserveren kører fint, men kun lokalt...
Når jeg prøver at connecte til mig selv via mi faste ip så kommer jeg kun til konfug siden til routeren.

Er der nogen der kender dette problem eller har gode forlsag og evt har en løsning? Eller nogen der ved om en switch godt kan "regne" det ud som routeren gjorde før?
Tak for hjælpen
Avatar billede pkrasmus Nybegynder
27. august 2003 - 12:38 #1
Der er ingen magi i denne slags netværk. Du har brug for 3 ting:
1) Din webservermaskine skal have en _FAST_ lokal ipadresse. (dvs noget med 10.0.0.2 eller hvad din router nu engang tildeler lokale ipadresser i). Dette gøres via DHCP og det er der formentlig indbygget i din router. Din router skal sættes til at tildele lokale ipadresser der starter lige over den ipadresse din webserver har.
2) på din router skal alt trafik der kommer til port 80 routes videre til den ipadresse din webserver har.
Hvis disse ting er på plads så skulle det virke perfekt!

Ps. det hele foregår på din router, den switch du har på kan du for så vidt bare ignorere mht dette.
Avatar billede comeback Nybegynder
27. august 2003 - 13:55 #2
>>pkrasmus
Lyder godt men heres the deal.
Når jeg ikke har hverken router eller switch på spiller det 100. Men når jeg har min adsl-->switch--> hvordan ved switchen så hvilken pc den skal sende til? Det er vel derfor at jeg skal have en router på. og når jeg så har det, kan jeg så godt nøjes med en switch? adsl-->router(videre til et access point og til -->switch-->2 pc'er
Min router står 30 meter fra mine pc'er derfor endnu en switch og ikke 2 gange 30 meter kabel.

Og hvordan kan det være at hvis jeg har fjernet både router og switch så kan jeg godt overføre filer immellem 2 pc'er via messenger. og i det at jeg kobler switchen på og har to pc'er på kan jeg ikke? Helt ligegyldig kan den vel ikke være, den switch.
Avatar billede comeback Nybegynder
27. august 2003 - 13:56 #3
Men når jeg har min adsl-->switch-->

Skulle ha været Men når jeg har min adsl-->switch-->2 pc'er.
Avatar billede pkrasmus Nybegynder
27. august 2003 - 16:20 #4
Ok, der er lige et par detaljer...
1) I væggen sidder der et telefonstik som din DSL forbindelse bruger. Har du et modem koblet til der eller hvad, og hvad er der af netværksforbindelser på det der er koblet til der?
Hvis der sidder et modem med kun et netværksstik hvordan forbinder du så dine to computere uden switch eller router?
Er der switch indbygget i din router (er der flere netværksudgange end 1)?

Som svar på dine spørgsmål....
-Switchen ved kun meget lidt om dit netværk. En switch er i bund og grund kun meget lidt "klogere" end en hub. De opsamler ipadresser og dermed ved den hvor en bestemt ip pakke skal semdes hen. Men problemet er så når du bruger dynamiske ipadresser på dit lokalnetværk. Alt logikken der styrer dit netværk kommer fra din router/modem. Det er denne enhed der laver DHCP (dvs automatisk tildeling af IP adresser) og det er her du skal sætte ind.
-Ja, det er derfor du skal bruge en router, med mindre at dit adsl-modem er en router? som rent faktisk laver DHCP og NAT?
-Hvad er det du kalder "access point"? Har du trådløst netværk oveni?
-Hvis du har fjernet både router og switch så har du ADSL-MODEM->SWITCH->2 PCer eler hvad? Har du sat begge computere op til at modtage automatisk ip adresser? Hvad er outputtet af start->run->"ipconfig /all" fra begge computere?
Avatar billede comeback Nybegynder
27. august 2003 - 20:32 #5
det var en del...
har modem (og skille filter) imellem tlf stik og pc.
Har sat routeren til at være dhcp server. og begge pc'er (og den bærbare som får forbindelse via access point) får deres ip'er herefter, ergo står mine pc'er til at modtage "whatever ip den får tildelt". Jeg har et range på min router (som også har indbygget switch).
yep har trådløst netværk. outputtet på mine ipconfig /all (elle /renew) giver to forskellige ip numre.

Mit optimale setup ser således ud

mit optimale setup ser således ud væg-->skillefilter-->modem-->router(et kabel vider til mit access point og til min bærbare - virker fint)-->30 meter "uplink" til min switch der fordeler signalet...
mit spørgsmål går på: Kan jeg sætte en webserver på en af de to pc'er med ovenstående netværk? Kan switchen godt finde ud af det ?Eller skal der to routere på? eller hvordan?
Avatar billede pkrasmus Nybegynder
27. august 2003 - 21:38 #6
Ja, det kan du godt.
Lad os antage at det adresse range din router tildeler fra er 10.0.0.1 - 10.0.0.255
Så vil den normalt selv bruge 10.0.0.1 på "din side" og den faste ip du har på ydersiden mod internettet.
Det du skal have gjort er tre ting.
1) Du skal ændre det adresserange til fx 10.0.0.10 - 10.0.0.255 på din router.
2) Du skal ændre den maskine du vil have til at køre webserver til at have en fast lokal ipadresse fx 10.0.0.2 (Desuden skal du så også angive navneservere (DNS) på denne maskine)
3) Du skal sætte din router op til at forwarde alt trafik på port 80 til 10.0.0.2
Avatar billede comeback Nybegynder
27. august 2003 - 22:01 #7
ok er med.Kan du se nogen fornuftig forklaring på at jeg kunne før jeg fik adsl? og satte en ekstra switch på? Der virkede det...men nu...Nope. Er det noget med switchen tror du?
Avatar billede pkrasmus Nybegynder
27. august 2003 - 22:21 #8
"Delte stofasignalet imellem tre pc'er uden problem og det var heller ikke
  noget problem at have en webserver sat op.
  Man kunne igennem routeren konfigurere den således at den sendte alt trafik
  på port 80 videre til min min pc. (ip-adressen). "
Er det ikke netop det samme du skriver her?
Der er vist noget med at Stofa bruger MAC adressen på dit netkort til noget registrering af antallet af computere, men jeg kender ikke nok til stofaopsætning til at kunne give et godt gæt.
Og dog... Man kan i nogle routere sætte trafik op til at blive forwardet til en MAC adresse, men jeg ved ikke hvor udbredt dette er i den billige ende af routerskalaen. Det ville være smart da man så bare kørte DHCP på alt og routeren kunne identificere computerens netkort alligevel.
Avatar billede comeback Nybegynder
27. august 2003 - 22:44 #9
ok. nej satte det ikke op til mac adr. Stofanet fortæller gud oh hver mand at man ikke kan dele deres signal etc etc. Gjorde  det uden problemer. efter ovenstående model. Nå men tror at jeg lige vil kigge på en ny router.. har den beskyldt for at volde problemerne...ALt er allerede sat op som du nævnte i 27/08-2003 21:38:53 og det var det også med stofanet. Men hvis du ikke mener at en switch (altså hvis den virker som den skal) er problemet, er jeg bange for at det er routeren. Den sender slet intet videre. også selv om den konfigureret til at gøre det på port 80. Tak for hjælpen.

Pointene er så klart dine og meget velfortjent