Avatar billede cardigan Nybegynder
26. august 2003 - 12:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

html+css - for stor linje afstand.

Hejsa, jeg har lavet min side i html med link til et eksternt css dokument. Jeg har et CMS system liggende bagved hvorfra jeg opdatere siden, men jeg har det prblem at når jeg laver linje skift, altså et nyt afsnit, bliver linje afstanden for stor hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede roenving Novice
26. august 2003 - 12:13 #1
line-height:0.8;

-- det indlysende svar er selvfølgelig at sætte linjeafstanden ned, men det har du vel selv kigget på ...

Kan du vise hvordan problemet ser ud ?-)
Avatar billede roenving Novice
26. august 2003 - 13:16 #3
Der er godt nok mange småfejl:

body, p{
    background-color : transparent;
    color : #000000;
    font-family : verdana;
    font-size : 10 pt;
    line-height:0.8;
    scrollbar-3dlight-color : #c0c0c0;

      scrollbar-highlight-color : #999999;

      scrollbar-darkshadow-color : #666666;

      scrollbar-shadow-color : #999999;

      scrollbar-face-color : #cccccc;

      scrollbar-arrow-color : #ffffff;

      scrollbar-track-color : #ffffff;
    }

.normal      { font-size: 10 pt; font-family: verdana; }
.header      { font-size: 10 pt; font-family: verdana; color: #000000; font-variant: small-caps; }
/* header level 1 comment */
h1{
    color : #000000;
    font-family : verdana;
    font-size : 10 pt;font-weight:bold;
    }

a,a:link{
    color : #000000;
    font-weight : bold;
    text-decoration : underline;
    font-size : 10 pt; font-family:verdana;
    }
a:visited{
    color : #000000;
    font-weight : bold;
    text-decoration : none; font-family:verdana; font-size:10 pt;
    }

a:hover{
    color : #000000;
    font-weight : bold;
    text-decoration : underline; font-size:10 pt; font-family:verdana;
    }

a:active{
    color : #000000;
    font-weight : bold;
    text-decoration : underline; font-size:10 pt; font-family:verdana;
    }
Rækkefølgen i a:noget er vigtig !-)

Og så får man jo tre ny-linjer ud af denne kode:

</SPAN></P><br><H1 class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">

-- både <p> og <h1> kræver en hel linje til sig selv og <br> er jo et linjeskift !-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. august 2003 - 20:58 #4
Husk lige at det er en god ide, hvis ikke påkrævet, at man har enheder på i CSS. Så line-height:0.8 burde være line-height:0.8px (eller hvad for en enhed du nu vil bruge.
Avatar billede cardigan Nybegynder
27. august 2003 - 15:33 #5
Det er ikke selve line-height derer et problem. Det er når jeg laver afsnit at afstanden mellem linjerne bliver for stor.
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 15:35 #6
Men du beder jo også om 3 linjeskift !-)
Avatar billede cardigan Nybegynder
27. august 2003 - 15:38 #7
Det kan godt være at det er mig der er dum, men hvor gør jeg det? tjek css linket igen, jeg har rettet lidt i det.
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 15:44 #8
Kig lige to linjer over skovenborgs kommentar ...

-- forøvrigt har du fejl i rækkefølgen på dine pseudo-classes til a-tagget:

A,a:link:visited{
    Color: #000000;
    Font-Size: 100%;
    Text-Decoration: none;
    }

A:Hover:active{
    Color: #000000;
    Font-Size: 100%;
    Text-Decoration: underline;
    }

Det er den korrekte rækkefølge, for ellers vil et link som er visited aldrig få hover/active-understregningen ...

Jeg anvendte forøvrigt også den tilladte forkortelse ...
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 16:52 #9
>>skovenborg 26/08-2003 20:58:38

-- kom lige til at læse hvad du havde skrevet ...

Lige præcis en egenskab som linjehøjden er som standard faktisk relativ til den arvede teksthøjde !-)

-- men i mange andre sammenhænge accepteres relative størrelser dårligt ...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
27. august 2003 - 20:08 #10
okay, men for en god ordens skyld synes jeg det bør gøres - man kan jo ligeså godt vænne sig til det ligesom i andre tilfælde. Men du har sikkert ret ;-)
Avatar billede cardigan Nybegynder
11. oktober 2003 - 20:01 #11
fyfhkxhstyk