Avatar billede nikolajb Nybegynder
25. august 2003 - 22:41 Der er 18 kommentarer

hdd i PIO mode

Gah, jeg bliver vanvittig af det her. Jeg har lige installeret 2K igen, og har kørt alle opdateringerne (installerede SP2, opgraderede til SP4). Drivere er også up-to-date, alt bør være ok.

Men, men, men. Min harddisk (Maxtor Diamondmax +9 fluid eller noget i den stil) nægter ganske enkelt at køre UDMA. DVD-drevet, som sidder på den anden controller vil gerne køre UDMA. Der sidder ikke andet på den IDE-controller, som hdd'en sidder på. Og på tidligere installationer har den kørt UDMA uden problemer. Jeg har prøvet at afinstallere først den ene controller, så dem begge to. Men det har ikke hjulpet.

Bundkortet er et Asus A7N8X deluxe med et nforce2 chipset. Hvem har nogle gode bud på, hvad der kan gøres? "Reinstaller" giver ingen point - det kan jeg godt selv komme på, og det er sidste udvej :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. august 2003 - 22:46 #1
bare en lille note: (installerede SP2, opgraderede til SP4)

Det er ikke windows NT 4 - så hvis du installerer sidste nye SP så er det nok ;)
Avatar billede kop Nybegynder
25. august 2003 - 22:54 #2
!!! åndsvagt sprgs: men har du skiftet kabel
Avatar billede nikolajb Nybegynder
25. august 2003 - 23:02 #3
john> jaja, men den udgave af W2K, som jeg havde til at ligge, var SP2. Derefter opgraderede jeg til SP4 :o)

kop> Nej, det har jeg ikke. Ellers havde det nok været et meget godt bud.
Avatar billede kop Nybegynder
25. august 2003 - 23:07 #4
hvad er det nu lige UDMA betyder (ultra .... memory acess er det ikke fra hdd til hdd ------på et 80 polet cabel med begge diske på samme cabel eller hyrrrr
Ja jeg ved det ikke
Avatar billede nikolajb Nybegynder
25. august 2003 - 23:39 #5
Hapset fra Maxtors hjemmeside:

There are two modes in which data can be transferred between an ATA hard disk drive and the computer system, PIO and DMA. Programmed Input/Output (PIO) mode is the slower of the two modes having the capability of transferring data at a maximum burst rate of 16.7 MBytes per second. PIO mode is also very CPU intensive has no built in error correction.

Ultra DMA (UDMA), which is also referred to as Ultra ATA, incorporates a Cyclic Redundancy Check (CRC) for error detection and correction. Single and Multiword DMA transfers do not support CRC. Single Word DMA is now considered obsolete and multiword DMA, the predecessor to Ultra DMA, was never widely implemented.
Avatar billede kop Nybegynder
25. august 2003 - 23:44 #6
takker, bøjer, nejer, og skraber, jeg har kikket i min bios der kan jeg stille ..piomode // dma mode for begge ideer og hver for sig
Avatar billede nikolajb Nybegynder
25. august 2003 - 23:51 #7
jøp, hvilket jeg også kunne på tidligere installationer. Jeg begynder at blive mere og mere overbevist om, at der er noget fuck-up et sted, formentlig på driverfronten. Windows siger nemlig, at min maskine er AT/AT kompatibel, og jeg får det gode gamle skærmbillede "Du kan nu slukke for din computer" frem, når jeg lukker den ned. Det er da ikke helt normalt, er det? :o)
Avatar billede kop Nybegynder
26. august 2003 - 00:00 #8
men det er da et ATX  kabinett du har ik`Dumt sprgs: men har du install mini bus og alle bundkort drivere Ja jeg har læst dit sprgs: men den kunne jo være svipset (er sket for mig selv )og så virkede min AGP accelrator ikke. men den med at nu kan du slukke for din computer kommer ikke frem hvis du her et ATX kabinett ; og det ved jeg jo ikke
Avatar billede nikolajb Nybegynder
26. august 2003 - 09:48 #9
Ja, nvidia kører med en enkelt driver-pakke, som indeholder det hele. Den har jeg installeret - 2 gange endda :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 10:20 #10
Nvidia har kun med grafikkortet at gøre. Hvad med evt. chipsetdrivere f.eks via hyperion ?
Fortæl hvilket bundkort du har, så vi kan se om der skal bruges specielle drivere.
Avatar billede nikolajb Nybegynder
26. august 2003 - 11:00 #11
Se ovenfor:

"Bundkortet er et Asus A7N8X deluxe med et nforce2 chipset"

Med andre ord: Nvidia har _alt_ med bundkortet at gøre. Jeg skal ikke nyde noget af deres skod gfx-kort :o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 11:14 #12
Sorry, det var en smutter, og du har fuldstændig ret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 11:21 #13
Denne side kunne måske have interesse:
http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.mspx
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 11:29 #14
Du skriver at du har installeret nvidia drivere. Normalt skal man helst downloade motherboard drivere fra producenten. Hvis ikke det er det du har gjort, så er her et link: http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=A7N8X%20Deluxe&Type=Latest
Avatar billede nikolajb Nybegynder
26. august 2003 - 11:49 #15
Næh, Asus har ikke sendt selvstændie nforce2 drivere på gaden i en evighed. Og dengang de gjorde, var det kun pga. nogle inkompatibilitetsproblemer mht. lydchippen og den sekundærer ethernet controller. Men det kunne jo ikke udelukkes, at de nye drivere fra nvidia er skylden, så jeg gjorde alligevel forsøget og installerede de gamle drivere (jajaja, fjernede de oprindelige først). Men det ændrede ikke noget.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 12:02 #16
Hmm.. surt. Mht problemet med at den viser "du kan nu slukke din computer" kan du muligvis løse det ved at følge vejledningen her:
http://is-it-true.org/nt/nt2000/atips/atips42.shtml
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. august 2003 - 12:05 #17
Har du været inde i bios og checket at din harddisk ikke står til pio-mode herinde ? Evt kan du tvangsstyre den til udma hvis den f.eks står til auto, ved selv at skrive parametrene ind og så vælge udma-mode. Jeg mener ikke man kan tvangsstyre pio/udma uden at man selv skriver de andre parametre ind.
Avatar billede rhandersen Nybegynder
16. november 2005 - 19:24 #18
Nu er den her diskustion igang, jeg har lige købt en Seagate 160 GB SATA, men i bios kan man ikke sætte den til mere end UDMA, men der står i windows at den er UDMA 6 kompatibel, hvad kan jeg gøre?